10.8.2017 - 10:21

Bussikorttien verkkokauppa on nyt auki

Waltti matkakortti Vaasa
Syksyn myötä tehdään muutoksia Vaasan bussiliikenteeseen. Waltti-kortin verkkokauppa on avattu. Bussien talviaikataulut astuvat voimaan 14.8.2017. Aikatauluun on lisätty lauantai- ja iltavuoroja ja reittejä on muutettu.

Joukkoliikennesuunnittelija Lotta Raution mukaan uudet aikatauluvihot jaetaan koteihin viikolla 32. Sähköistä reitti- ja aikatauluhakua voi käyttää osoitteessa reittiopas.vaasa.fi.

– Paljon toivottuja lauantaivuoroja on lisätty linjoille 1, 2, 7 ja 9. Kampuslinjalla 14 pääsee keskustan ja Palosaaren väliä nyt myös arki-iltaisin, Rautio kertoo.

Waltti-kortin verkkokauppa on aina auki

Rautio kertoo, että odotettu Waltti-kortin verkkokauppa on nyt avattu osoitteessa nettilataukset.waltti.fi.

Verkkokaupassa voi ladata omaa bussikorttia ja alle 17-vuotiaan samassa taloudessa asuvan korttia. Palvelusta voi myös tilata uuden kortin kotiin. Toimitusaika on 1–2 viikkoa.

Ladattu arvo tai kausi aktivoituu matkakortille, kun korttia näyttää seuraavan kerran bussin lukulaitteessa. – Kortin latauksen jälkeen kestää pari tuntia ennen kuin kortilla voi hypätä bussiin, Rautio muistuttaa.

Kortin saldon voi tarkistaa helposti kännykällä. Waltti-kortinlukija–sovelluksen voi ladata kännykkään ilmaiseksi. Sovellus toimii NFC-ominaisuudella varustetuissa Android-puhelimissa. Kortin saldon näkee myös verkkokaupasta.

Syksyllä myös koululaiset ottavat Waltit käyttöön. Opetusvirasto hoitaa niiden jakamisen. Samalle kortille voi myös itse ladata arvoa, jolloin sitä voi käyttää muuhunkin kuin koulumatkoihin.

Suoraan Kivihakaan töihin ja ostoksille

Linjojen 3, 5, 8, 11 reitit on piirretty uusiksi.

– Kivihakaan kulkeminen helpottuu, kun linja 8 ajaa uutta Pohjolankatua, eikä kierrä enää Kotirannan kautta. Linja kulkee Jukolantietä mennen tullen. Kotirannalle matkaavat voivat käyttää linjaa 11, Rautio kertoo.

Linja 5 kulkee nyt Moottorikatua keskustaan. Linja 3 ajaa suoraan Raastuvankatua pitkin eikä koukkaa enää Koulukadun kautta. – Uimahallin eteen Raastuvankadulle on lisätty uusi pysäkki uuden reitin varteen, Rautio sanoo.

Uusia bussipysäkkejä on pystytetty mm. Vaasanpuistikon alkuun Vaskiluodon sillan kupeeseen sekä Kivihakaan. Vaasan ja Vähänkyrön välinen linja lähtee nyt Vaasanpuistikolta kaupungintalon pysäkiltä Matkakeskuksen sijaan. Oy Wiik&Ström Ab hoitaa Vähäkyrö-liikennöinnin. Lisäksi Linja 5S muutettiin linjaksi 50.