Olet täällä

19.5.2017 - 16:46

Vaasan seutu nostaa viestinnän kärjiksi energian, intohimon ja meren

Mökkeily
Seutuviestinnän tärkeimmiksi tavoitteiksi on asetettu yritysten, työpaikkojen, työntekijöiden ja seudulle tulevien vierailijoiden määrän kasvu, ja sitä kautta saada seudulle lisää elinvoimaisuutta ja hyvinvointia. Viestinnän strategia toimii yhtenä työkaluna näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Edellinen Vaasan seudun viestinnän strategia on vuodelta 2011, joten sen päivittäminen oli ajankohtaista. Uutta strategiaa on työstetty kevään aikana laajassa yhteistyössä, jossa ovat olleet mukana Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Vaasan kaupunki ja VisitVaasa yhdessä korkeakoulujen sekä elinkeinoelämän kanssa.

Työryhmä on määritellyt viestinnän kohderyhmät, tavoitteet ja ydinviestit:

– Seutuviestinnän tärkeimmiksi tavoitteiksi on asetettu yritysten, työpaikkojen, työntekijöiden ja seudulle tulevien vierailijoiden määrän kasvu, ja sitä kautta saada seudulle lisää elinvoimaisuutta ja hyvinvointia. Viestinnän strategia toimii yhtenä työkaluna näiden tavoitteiden saavuttamiseksi, kertoo työtä koordinoinut VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus.

Seudun viestinnän pääviesteiksi strategiassa määritellään energia, intohimo ja meri.

– Mielestäni ne kuvaavat hyvin seutua. EnergyVaasa ja alan yritykset johtavat luonnollisesti energiaan, intohimo puolestaan tarkoittaa uskallustamme innostua ja ratkaista globaaleja haasteita, yhteistyötä ja sen myötä pärjäämistä kansainvälisessä kilpailussa, kertoo strategiatyötä ohjannut Tuukka Turunen bränditoimisto Contiumista.

– Meri pääviestinä on itsestäänselvyys. Se tuli vahvasti esiin myös kevättalvella tekemässämme kyselyssä, jossa seudun asukkaat saivat listata alueemme vahvuuksia ja asioita, joita pitävät tärkeinä seudulle. Kaupungin rantojen kehittäminen on nyt kovassa myötätuulessa. Mereen liittyy tietysti myös ainutlaatuinen maailmanperintömme, kertoo viestintäpäällikkö Leena Forsén Vaasan kaupungilta. – Myös yli 50 avainhenkilöille tehdyissä haastatteluissa tämä nousi vahvasti esiin.

Katteluksen mukaan kaikki kolme pääviestiä limittyvät hienosti toisiinsa:

– Meri ja Merenkurkun luonto on muokannut meidän periksiantamatonta luonnettamme ja on siten perustana myös energiaklusterille ja sen monille innovaatioille. Eikä seudun menestystä tulisi ilman intohimoa ja uskoa omaan tekemiseen, sen näkee nyt käynnissä olevasta Gigafactory-pöhinästäkin, Kattelus hymyilee.

– Pääviesteistä intohimo kytkeytyy kaikkeen tekemiseen ja menestykseemme kansainvälisessä kilpailussa. Seudun kansainvälisyys ja seudulla käytettävät useat kielet tekevät meistä ainutlaatuisen yhteisön Suomessa, Forsén toteaa.

– Matkailijoiden ja muiden kävijöiden kautta seutua tehdään tutuksi ja houkutellaan uusia asukkaita. On paljon helpompi kuvitella muuttavansa kaupunkiin tai seudulle, jossa on jo aiemmin käynyt, muistuttaa VisitVaasan toimitusjohtaja Max Jansson. – Strategia auttaa meitä kohderyhmille suunnatussa viestinnässä ja markkinoinnissa pitämään kärkiviestit kirkkaana mielessä.

Lisätietoja antaa: 
Aiheeseen liittyvät asiasanat: 

Uusimmat