Ohita valikko

Tietoa koronaviruksesta

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Alvar-palvelu tarjoaa etänä ikäihmisille kotihoitoa ja viriketoimintaa

Julkaistu: 14.4.2021

Alvar-kuvapuhelinpalvelun avulla tarjotaan ikäihmisille kotihoidon palveluja ja viriketoimintaa. Kuvapuhelimena toimii tablettilaite, jonka välityksellä tuetaan ikäihmisten itsenäistä selviytymistä kotona, edistetään heidän sosiaalista elämäänsä sekä toimintakykyään ja kuntoutumistaan.

Laite hälyttää ennen sovittuja hoitosoittoja ja viriketuokioita, joten yhteys on avoinna vain tiettyinä aikoina. Laite sijoitetaan asiakkaan kotiin niin, että laitteen avulla saadaan riittävä näköyhteys asiakkaaseen ja sen käyttö onnistuu esteettömästi.

Miten pääsen asiakkaaksi?

Kuvapuhelimia on rajallinen määrä, joten Alvar-tukipalvelun asiakkaaksi hakeudutaan. Hakemuksen tekee sosiaali- ja terveysalan ammattilainen ja se pohjautuu yksilölliseen palvelutarpeen arviointiin.

Yleisiä kriteereitä Alvar-tukipalveluun ovat:

  • Yksinäisyys
  • Asiakkaan tarvitsema tuki ja kuntouttava toiminta fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi
  • Kotoa ryhmiin lähteminen on vaikeutunut
  • Asiakkaana voi olla myös kotihoidon asiakas, joka hyötyy toimintakykyä ylläpitävästä ohjelmasta.

Lisätietoja antavat Alvar-palveluvastaava puh. 040 536 9024 ja Ikäihmisten palveluneuvonta puh. 040 168 4939.

Kotihoidon palvelut

Kotihoidon toiminta perustuu asiakkaan tarpeisiin ja hänen kanssaan sovittuihin palveluihin. Alvar-palvelun kotihoidon käynneillä asiakasta ohjataan etäyhteyden kautta toimimaan itsenäisesti kotonaan, esimerkiksi ottamaan lääkkeensä. Etäyhteyden kautta seurataan myös asiakkaan yleistä vointia ja hänen toimintakykyään.

Viriketoiminta

Alvar-tukipalveluiden tuokiot ovat aina vuorovaikutteisia ja niiden sisältöjä kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Alvar-tuokioissa asiakas muun muassa osallistuu tuolijumppaan, keskustelee muiden asiakkaiden kanssa, nauttii kulttuurista tai luontoretkistä etäyhteydellä.

Tuokiot tehdään Alvar-palvelun omassa studiossa tai muualla kaupungissa, kuten museoista käsin tai ulkona liikkuessa. Yhteistyötä tehdään Vaasan kulttuuri- ja kirjastotoimen, kaupunginteattereiden ja kaupunginorkesterin kanssa sekä seurakunnan, eri yhdistysten ja vapaaehtoisten kanssa.

Kuvapuhelimeen on mahdollista saada myös omaislinkki, jonka avulla asiakas ja omainen voivat olla yhteydessä keskenään.

Lue lisää Alvar-palvelusta tästä.