Ohita valikko

Tietoa koronaviruksesta

Kaupunki syksyllä ilmakuva

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Erinomaista sovittelua rikos- ja riita-asioissa Pohjanmaalla

Pohjanmaan sovittelutoimisto on saanut todella hyvät tulokset vuoden 2019 valtakunnallisessa asiakaspalautekyselyssä. Lähes kaikki Pohjanmaan sovittelutoimiston asiakkaat kokivat saaneensa ystävällistä ja kunnioittavaa kohtelua sekä tulleensa kuulluksi.

– Olen todella ylpeä meidän henkilökunnastamme ja 70 vapaaehtoisesta sovittelijastamme. Olemme selvästi tehneet oikein panostaessamme laatuun ja asiakkaiden kohtaamiseen, iloitsee Pohjanmaan sovittelutoimiston vastaava Nora Muotio.

Sovittelijoiden puolueettomuus nousi monissa vapaissa palautteissa: ”Saimme kumpikin puhua rauhassa, kenenkään keskeyttämättä. Pidin erityisesti puolueettomasta ilmapiiristä.”

Asiakkaat arvioivat asteikolla 1-5 yhteensä 21 sovitteluun liittyvää väittämää. Lisäksi vastaajat saivat antaa vapaata palautetta. Vastauksien keskiarvo oli 4,67. Vastaajia oli yhteensä 326.

”Törttöilystäni huolimatta tapaaminen oli myönteinen ja lämminhenkinen”

Paras arvio (4,9) oli väittämissä: Minua kohdeltiin ystävällisesti ja kunnioittavasti, Sovittelun henkilöstö toimi puolueettomasti ja Tulin kuulluksi sovittelutapaamisessa. Myös alaikäiset tulivat kuulluksi.

Valtaosa vastaajista kehui sovittelutoimintaa ammattimaiseksi, mutta sopivan rennoksi: ”Sovittelussa olivat mukavat ihmiset, jotka ottivat vastaan ihanasti ja rauhallisesti. Päästiin sopimukseen täydellisen hyvin.”

Useassa palautteessa kiiteltiin sitä, että sai rauhassa puhua, ilman keskeytyksiä. Vastaajat suosittelevat sovittelua muille samassa tilanteessa oleville: ”Asiallista toimintaa ja äärettömän ratkaisukeskeistä! Hienoa, että tämmöistä palvelua on tänä päivänä saatavilla! Suosittelen muillekin.”

Asiakkaiden mukaan kehitettävää on palvelun saannin nopeudessa (4,1).

Myös valtakunnalliset tulokset ovat todella hyvät keskiarvon ollessa 4,63. Valtakunnallisessa kyselyssä vastaajia oli 1965. Parhaimpia arvioita (4,8) saivat samat väittämät kuin Pohjanmaalla. 

Sovittelutaitoja ylläpidetään ja kehitetään

Pohjanmaan sovittelutoimistossa rekrytoidaan ja koulutetaan vapaaehtoisia sovittelijoita. Peruskurssin lisäksi sovittelijoille järjestetään vuosittain useita tapaamisia ja koulutuksia, joihin sovittelijoiden edellytetään osallistuvan.

– Sovittelijamme ovat motivoituneita ja osaavia. Arvostamme kovasti heidän panostaan vaativassa vapaaehtoistyössä. Myös henkilökuntamme on hyvin ammattitaitoista. Kehitämme toimintaamme ja asiakasprosessejamme, jotta voimme tarjota mahdollisimman laadukasta sovittelupalvelua, Muotio kiittelee.

Pohjanmaan sovittelutoimistossa työskentelee neljä työntekijää, joista kaksi Vaasan toimipisteessä ja kaksi Kokkolassa. He yhdessä sovittelijoiden kanssa vastaavat sovittelupalveluiden tuottamisesta Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan 23 kunnassa.

Asiakkaille vapaaehtoista, puolueetonta ja maksutonta

Rikosasioiden sovittelu on maksuton palvelu, jossa rikoksesta epäilty ja rikoksen uhri kohtaavat toisensa luottamuksellisesti puolueettoman sovittelijan välityksellä. Tarkoituksena on, että asianosaiset löytävät oman aktiivisuuden avulla keinoja rikos- ja riita-asioiden aiheuttamien ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi.

Sovittelun asiakkaita ohjataan tarvittaessa eri tukipalveluihin, sillä rikos- ja riita-asiat ovat aina kriisejä, jotka vaativat usein sovittelun lisäksi muita tukitoimia.

Sovittelualoitteiden määrä kasvaa joka vuosi

Sovittelualoitteet ovat tuplaantuneet vuodesta 2016 vuoteen 2019 mennessä. Kasvu kuvastaa Pohjanmaan sovittelutoimiston hyvää työtä myös yhteistyökumppaneiden taholta. Pohjanmaan sovittelutoimiston työntekijät ovat kerran viikossa tavoitettavissa Pohjanmaan poliisilaitoksella Vaasassa, tämä on lisännyt aloitteiden määrää.

– Pohjanmaan sovittelutoimiston toiminnalla on ennaltaehkäisevä, tärkeä rooli erityisesti nuorten tekemissä rikoksissa, kertoo lasten ja perheiden palveluiden palvelualuejohtaja Carina Nåhls.

Julkaistu: 27.03.2020