Ohita valikko
Lpaset pelaavat mobiilipeliä

Artikkelin kategoriat: Uutiset

”Opin oleen itelle kiltimpi” – vaasalainen peli lisää lasten hyvinvointia

Vaasassa on kehitetty mobiilipeli lasten hyvinvoinnin edistämiseen ja koulukiusaamisen ehkäisemiseen. Ainutlaatuinen peli on jo herättänyt laajalti kansainvälistä kiinnostusta psykologian alalla. Maksuton mobiilipeli julkaistaan kaikkien vapaaseen käyttöön 20.11.

Magis – Maaginen seikkailu -pelin on kehittänyt Vaasanseudun mielenterveysseura yhteistyössä Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen sekä vaasalaisten alakoulujen oppilaiden ja opettajien kanssa.

Pelissä seikkaillaan Taikamaailmassa, jossa lapsi oppii pelin hahmoja auttaessaan muun muassa käsittelemään tunteitaan ja vaihtamaan näkökulmaa.

– Tämä peli voi toimia rokotteen tavoin. Jos opetamme lapsia käsittelemään tunteitaan ja ajatuksiaan toimivalla tavalla, on arjen vastoinkäymisten käsitteleminen helpompaa, kuvailee professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta.

Pilottitutkimuksessa mukana 120 vaasalaista lasta

Magis-peliä on kehitetty ja testattu kolmen vuoden ajan kuudessa vaasalaisessa alakoulussa. Pilottitutkimukseen osallistui 120 vaasalaista 4.-6. luokan oppilasta.

Pelin kehittänyt tiimi koostuu pelialan, psykologian ja kasvatusalan osaajista, mutta myös lapset ovat olleet alusta asti kehittämässä esimerkiksi grafiikkaa ja juonta.

– Lapsilta on saatu todella hyvää palautetta pelistä. Pilottitutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että pelin pelaaminen luokan kanssa vähentää kiusaamista ja lisää hyvinvointia taitoharjoittelun avulla, kuvailee johtaja Anne Salovaara-Kero Pohjanmaan kriisikeskus Valosta.

Peli julkaistaan keskiviikkona 20.11. suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Peli on ilmaiseksi ladattavissa Googlen Play-kaupasta sekä Applen App Storesta. Peli toimii myös selainversiona, joka löytyy osoitteesta https://magisgame.com.

Vaikka peli on kehitetty kouluympäristössä, sitä voi pelata myös kotona, yksin tai yhdessä vanhemman kanssa.

Tutkimukset jatkuvat Vaasassa

Hankkeen on rahoittanut Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA). Pelin vaikutusten tutkiminen jatkuu, koska vaikuttavuuden arviointi suuremmalla oppilasryhmällä on tarpeen johtopäätösten varmistamiseksi.

– Toiveenamme on jatkaa pelin vaikuttavuuden arviointia ja kehittää sisältöjä edelleen. Pelin vastaanotto on ollut hyvin positiivinen myös psykologian alan ammattilaisten ja tutkijoiden keskuudessa kotimaassa ja kansainvälisesti, kertoo psykologi, tohtorikoulutettava Katariina Keinonen Jyväskylän yliopistosta.

Myös Vaasan kaupunki ja vaasalaiset koulut ovat myös mukana tarvittavissa jatkotutkimuksissa.

www.hyvaollakoulussa.fi

Julkaistu: 20.11.2019