Tietoa koronaviruksesta

Tietoa koronaviruksesta

Ohita valikko
Älypuhelin naisen kädessä

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Terveysasemien puhelimet ovat ruuhkautuneet

Terveysasemien puhelimet ja takaisinsoitto ovat välillä ruuhkautuneet, sillä puheluiden määrä on tuplaantunut normaaliin tilanteeseen verrattuna. Kiireettömissä asioissa pyydämme soittamaan terveysasemalle myöhemmin iltapäivällä tai hyödyntämään sähköistä asiointia, kuten hoitajan ajanvarausta.

Terveysasemille tulee tällä hetkellä yhteensä noin 1600 -2500 puhelua päivässä. Näistä vastattujen puheluiden määrä on noin 800-1200 päivässä ja takaisinsoittopuheluita noin 800-1300 päivässä. Puhelinliikenne on vilkkainta maanantaista keskiviikkoon, ja rauhallisempaa torstaisin ja perjantaisin.

Ennen korona-aikaa, esimerkiksi elokuussa 2019, oli yhteensä noin 1000 puhelua päivässä, takaisinsoitot mukaan lukien. Puheluiden määrä on siis tuplaantunut normaaliin tilanteeseen verrattuna.

Keskimääräinen jonotusaika on 8 minuuttia. Pisimmät jonotusajat vaihtelevat 14 minuutista 28 minuuttiin. Kaiken puhelinliikenteen hoitaa yhteensä 10-11 hoitajaa päivän aikana.

Hyödynnä sähköistä ajanvarausta

Hoitajalle voit varata ajan netin kautta, kun tarvitset ajan lääkeinjektion antoon, rokotukseen, korvahuuhteluun tai ompeleiden poistoon. Ei kiireellisissä asioissa voit varata netissä myös puhelinajan hoitajalle. Linkki sähköiseen asiointiin löytyy muun muassa osoitteesta www.vaasa.fi/terveysasemapalvelut sekä jokaisen terveysaseman verkkosivuilta.

– Sähköinen ajanvaraus on nykyaikaa ja kuntalaisten suuri toive sekä vähentää terveysasemien puhelinpalvelun ruuhkaa, perustelee ylilääkäri Leena Kettunen.

Terveyspalveluissa pyritään yhä enemmän tarjoamaan palveluja sähköisen asioinnin kautta. Tällä hetkellä aikoja voi varata sähköisen asioinnin kautta seuraaviin palveluihin:

Sähköiseen asiointiin kuuluvat myös lapsen puolesta asiointi, esitietolomakkeiden täyttö sekä mahdollisuus käyttää viestipalvelua.

Julkaistu: 08.09.2020