Ohita valikko

Tietoa koronaviruksesta

Alvar-palvelu

Alvar-kuvapuhelinpalvelun avulla tarjotaan ikäihmisille kotihoidon palveluja ja viriketoimintaa. Kuvapuhelimen välityksellä tuetaan itsenäistä selviytymistä kotona, edistetään ikäihmisen sosiaalista elämää sekä toimintakykyä ja kuntoutumista.

Kotihoidon palvelut

Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta hoitajat tekevät kotihoidon käynnin etäyhteydellä. Kun hoitajan on aika tavata asiakas, hän soittaa asiakkaalle kuvapuhelimeen ja yhteys avautuu.

Asiakas näkee ja kuulee laitteen kautta hoitajan, joka keskustelee asiakkaan kanssa siitä, mitä seuraavaksi tehdään. Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta asiakasta ohjataan toimimaan itsenäisesti kotonaan esimerkiksi lääkkeiden otossa. Hoitaja keskustelee asiakkaan kanssa voinnista sekä seuraa ja arvioi toimintakykyä.

Kotihoidon toiminta perustuu asiakkaan tarpeisiin ja hänen kanssaan sovittuihin palveluihin. Alvar-palvelun kautta ei kuitenkaan hoideta kaikkia kotihoidon käyntejä.

Alvar-tukipalvelu

Alvar-tukipalvelun virikkeelliset tuokiot ovat aina vuorovaikutteisia ja niiden sisältöjä kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Tuokioita tehdään Alvar-palvelun omassa studiossa Korsholmanpuistikolla tai muualta kaupungista, kuten museo- ja näyttelytiloista tai ulkona liikkuessa.

Alvar-tuokioissa asiakas osallistuu esimerkiksi tuolijumppaan ja keskustelee muiden asiakkaiden kanssa. Asiakas pääsee myös nauttimaan kulttuurista taidenäyttelyiden, museoiden ja musiikin kautta sekä ulkoilemaan erilaisten luontotuokioiden välityksellä.

Yhteistyötä tehdään Vaasan kulttuuri- ja kirjastotoimen, museoiden, kaupunginteattereiden ja kaupunginorkesterin kanssa sekä seurakunnan, eri yhdistysten ja vapaaehtoisten kanssa.

Kuvapuhelimeen on myös mahdollista saada linkki omaisille yhteydenpitoa varten.

Miten pääsen asiakkaaksi?

Kuvapuhelimia on rajallinen määrä, joten Alvar-tukipalvelun asiakkaaksi hakeudutaan. Hakemuksen tekee sosiaali- ja terveysalan ammattilainen ja se pohjautuu yksilölliseen palvelutarpeen arviointiin.

Yleisiä kriteereitä Alvar-tukipalveluun

  • Yksinäisyys
  • Asiakkaan tarvitsema tuki ja kuntouttava toiminta fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi
  • Kotoa ryhmiin lähteminen on vaikeutunut

Asiakkaana voi olla myös kotihoidon asiakas, joka hyötyy toimintakykyä ylläpitävästä ohjelmasta.

Lisätietoja antavat:

Alvar-palveluvastaava puh. 040 536 9024
Ikäihmisten palveluneuvonta puh. 040 168 4939

Asiakkaiden kommentteja Alvar-palvelusta

”Jaksan aamulla nousta sängystä ylös vain sen takia, että on Alvar.”

”Aivan upea palvelu, olen voimaantunut Alvarin jumpan ansiosta.”

”Tunnen, että minusta välitetään, kun voinnistani ollaan kiinnostuneita.”

”Saan Alvar-palvelun henkilökunnalta piristystä päivääni.”

”Olen nauranut niin paljon Alvar-tuokioissa. Kun nauru pidentää ikää, en kuole koskaan.”

”Tykkään Alvarista. Olen otettu ohjelmista ja tykkään tuokiotarjonnasta.”

”Tämä pelasti päiväni! Musiikkituokiossa löysimme vanhan laulun, joka oli pyörinyt mielessäni kauan, mutta ei ollut löytänyt sitä.”

”Ennen en saanut purkkia kunnolla auki, mutta aivo- ja sormijumpan takia olen saanut sormiini lisää voimaa ja saan purkin itse auki.”

”Alvarin tuolijumpan ansiosta fyysinen ja henkinen oloni ovat parantuneet.”

Teknistä osaamista ei tarvita

Kuvapuhelin on pieni yksinkertainen laite, jonka käyttö on helppoa. Laite hälyttää ennen hoitosoittoja ja viriketuokioita. Laite sijoitetaan asiakkaan kotiin niin, että laitteen avulla saadaan riittävä näköyhteys asiakkaaseen ja sen käyttö onnistuu esteettömästi.