Ohita valikko

Äidinkieli ja kirjallisuus / S2 (LOPS2016)

Huom! Tiedot koskevat aiempaa LOPS2016-opetussuunnitelmaa.

Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärä (ÄI)

Oppiaineena äidinkieli ja kirjallisuus on lukio-opetuksen keskeinen taito-, tieto-, kulttuuri- ja taideaine. Se tarjoaa aineksia kielellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen sekä oman identiteetin rakentamiseen.

Arviointi

Pakolliset ja syventävät kurssit arvostellaan numerolla 4 – 10 ja soveltavat kurssit suoritusmerkinnällä S. Uusintakokeessa voi suorittaa vain kurssin yhden osasuorituksen. Koko oppimäärää voi korottaa abiturienteille järjestettävässä korotuskuulustelussa.

Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärä (ÄI)

Pakolliset kurssit

1. Tekstit ja vuorovaikutus (ÄI01)

  • oman viestijäkuvan kehittyminen puhujana, kuuntelijana, kirjoittajana ja lukijana
  • tekstin käsite ja tekstilajit: kertovat, kuvaavat, ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit ja niiden yhdistelmät
  • tekstikokonaisuuden rakentuminen, tekstien tavoitteen, kontekstin, sisällön, rakenteen ja näkökulmien erittely sekä tiedon soveltaminen omaan ilmaisuun
  • tekstien monimuotoisuus, erityisesti mediatekstit ja kuvat mediassa
  • tekstien moniäänisyys
  • proosan erittely ja tulkinta: fiktiiviset ja faktatekstit, erityisesti romaanien ja novellien analyysi
  • tiedonhankinnan ja arvioinnin taidot, verkkolukeminen, lähdekritiikki, lähdeviittaukset
  • tekstien referointi, kommentointi ja aineiston pohjalta kirjoittaminen sekä yhdessä kirjoittaminen
  • ryhmäviestintätaidot ja ryhmädynamiikka tavoitteellisessa ryhmäkeskustelussa

2. Kieli, kulttuuri ja identiteetti (ÄI02)

  • kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin merkitys identiteetin rakentamisessa
  • kielen rakenteiden ja muiden merkityksiä rakentavien ilmaisutapojen analyysi, kielen metaforisuus
  • suomen kielen vertailu muihin kieliin, kielen vaihtelu ja muuttuminen, kirjakielen normit, kehittäminen ja ohjailu, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, kielen ja kulttuurin yhteys, monikielisyys, kielten elinvoimaisuus
  • kurssin teemaan liittyviä fiktiivisiä ja faktatekstejä
  • kirjoittaminen prosessina: ideointi, suunnittelu, aiheen rajaus ja näkökulman valinta, jäsentely, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, muokkaaminen, tyylin hionta, otsikointi ja viimeistely
  • informatiivisen puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen

3. Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa (ÄI03)

  • kaunokirjallisuuden lajit sekä niiden moninaisuus ja muuttuvuus
  • monitulkintaisuus, kielen kuvallisuus ja tekstuaaliset keinot kaunokirjallisuudessa ja omissa teksteissä
  • proosan, lyriikan ja draaman erittely ja tulkinta, erityisesti näytelmien ja runojen analyysi
  • monimuotoisten tekstien kerronnan ja ilmaisun tarkastelua, esimerkiksi teatterin, elokuvan ja taidekuvien erittelyä ja tulkintaa
  • kirjallisuuden pohjalta kirjoittaminen
  • tavoitteellinen kirjallisuuskeskustelu sekä keskustelun erittelyä ja arviointia ryhmätaitojen näkökulmasta

4. Tekstit ja vaikuttaminen (ÄI04)

  • vaikuttamisen ja argumentoinnin tavat sekä retoriset keinot
  • vaikuttamisen kielelliset ja visuaaliset keinot
  • tekstien ideologisuuden tunnistaminen, mielipiteen ja tutkimustiedon erot, tiedon- ja tieteenalojen puhetavat ja näkökulmat, tiedonhankinta ja -hallinta, viestinnän eettisyys
  • sananvapaus, sensuuri, lähdekritiikki, tekijänoikeudet, mediakritiikki
  • kantaa ottavan ja vaikuttavan kauno- ja tietokirjallisuuden keinoja ja lajeja
  • argumentointitaidot, kantaa ottavien kirjoitusten ja puheenvuorojen harjoittelu

5. Teksti ja konteksti (ÄI05)

  • tekstien tarkastelua ihmiskuvan, maailmankuvan, arvo- ja aatemaailman ilmentäjinä sekä tekstin ilmestymisajankohdan että nykyajan kontekstissa
  • tyylin vaikutus tekstiin ja kielenhuoltoa tyylin näkökulmasta
  • suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä teoksia
  • kirjallisuusaiheisia kirjoitus- ja puhetehtäviä, esimerkiksi puheenvuoro, draama, essee

6. Nykykulttuuri ja kertomukset (ÄI06)

  • ajankohtaisia kielen ja kulttuurin ilmiötä, esimerkiksi kielen ja tekstien muuttuminen digitaalisissa ympäristöissä, kieli ja identiteetti
  • monimuotoisten tekstien ajankohtaiset lajit, esimerkiksi teatteri, mediatekstit, elokuva, kuvat
  • kertomukset ja kertomuksellisuus kauno- ja tietokirjallisuudessa ja muussa kulttuurissa, intertekstuaalisuus, kuten myytit ja klassikot nykykulttuurissa
  • nykyteosten käsittelyä, puhe- ja kirjoitustehtäviä kurssin teemoista sekä kielenhuoltoa
  • dialoginen vuorovaikutus ja vuorovaikutusetiikka, myös verkossa

Syventävät kurssit

7. Puhe- ja vuorovaikutustaitojen syventäminen (ÄI07)

  • viestintärohkeuden kehittäminen
  • vuorovaikutustilanteiden ja vuorovaikutussuhteiden osatekijät ja ominaispiirteet
  • puhuttujen tekstien erittely, tulkinta, arviointi
  • kielellinen ja ei-kielellinen viestintä
  • arjen vuorovaikutustilanteet
  • esiintymisen, neuvottelujen, kokousten ja erilaisten keskustelujen ominaispiirteet ja menettelytavat sekä argumentointitaidot niissä
  • esiintymis- ja ryhmätaitojen harjoittelu
  • puheviestinnän kulttuurisia piirteitä

8. Kirjoittamistaitojen syventäminen (ÄI08)

Kerrataan ja syvennetään tekstin tuottamisen taitoja.

  • kirjoitusprosessi, erityisesti tekstin muokkaaminen ja viimeistely palautteen perusteella sekä yhdessä kirjoittaminen, tekstien jakaminen
  • tekstien ymmärrettävyyden, havainnollisuuden ja eheyden harjoittelua sekä kielenhuoltoa
  • kirjoittaminen monipuolisen aineiston pohjalta, kuten fiktiivisten ja faktatekstien sekä monimuotoisten tekstien pohjalta
  • mediatekstien ja ajankohtaiseten teemojen tuottamista ja analyysia

9. Lukutaitojen syventäminen (ÄI09)

Kerrataan ja syvennetään tekstin analyysia ja tulkintaa.

  • tekstitiedon ja -analyysin syventäminen, kielen, kirjallisuuden, kuvan ja median käsitteiden käyttö tekstien erittelyssä, tulkinnassa ja arvioinnissa
  • fiktiivisten ja faktatekstien sekä monimuotoisten tekstien analysointia eri näkökulmista
  • tekstilajien piirteiden ja ominaisuuksien tunnistamista
  • tekstikokonaisuuksien lukeminen analyyttisesti, kriittisesti, eläytyvästi ja luovasti

Soveltavat kurssit

10. Luovan kirjoittamisen kurssi (ÄI10)

Kurssilla pääsee kokeilemaan erilaisten luovien tekstien kehittämistä. Kirjoittaa voidaan esimerkiksi novelleja, runoja, tarinoita ja dialogeja. Kurssilla opiskelija pääsee myös soveltamaan muilla kursseilla oppimiaan tietoja ja taitoja oman tekstinsä tuottamisessa. Kirjoittamisen tueksi voidaan lukea näytteitä kaunokirjallisuudesta. Opiskelija oppii myös antamaan ja vastaanottamaan perusteltua palautetta kaunokirjallisista teksteistä sekä hyödyntämään itse saamaansa palautetta omassa kirjoittamisessaan.

11. Kirjallisuuskurssi (ÄI11)

Kurssilla tutustutaan laajasti niin kotimaiseen kuin maailmankirjallisuuteenkin. Opiskelijat valitsevat opettajan ohjeiden mukaan valikoiman luettavaa, jonka käsittelyssä syvennetään monipuolisesti analysointi- ja tulkintataitoja. Teoksia käsitellään sekä suullisesti että kirjallisesti, esimerkiksi keskustellen ja pitämällä esityksiä sekä kirjoittamalla kirjallisuuteen pohjautuvia tekstejä. Opiskelijaa rohkaistaan kirjallisuudentuntemuksen lisääntyessä osallistumaan itsenäisesti yhteiskunnassa kirjallisuudesta käytävään keskusteluun. Hyväksytystä kurssisuorituksesta opiskelija saa halutessaan erillisen todistuksen. Kurssi sopii sekä ensimmäisen, toisen että kolmannen vuoden opiskelijoille.

12. Ylioppilaskokeisiin valmentava kurssi yhdistelmätutkinnon suorittajille (ÄI12)

Kurssilla käydään läpi äidinkielen syventävien kurssien 8 ja 9 keskeisiä aihealueita ryhmän tarpeiden mukaan. Kurssilla opiskelija harjoittelee kirjoittamisen ja tekstianalyysin taitoja, joita tarvitaan yo-kirjoituksissa. Opiskelija tutustuu kurssin aikana monipuolisesti ylioppilaskokeen tehtävätyyppeihin.

13. Kielenhuollon kurssi abiturienteille (ÄI13)

Kurssilla keskitytään oman tekstin tyylin ja kielen kehittämiseen sekä varmentamiseen. Kurssilla harjoitellaan tehtäviä kielenhuollosta ja oikeakielisyydestä. Opiskelija tuottaa omaa tekstiä sekä harjaantuu hiomaan sen kieltä ja tyyliä. Kurssi soveltuu äidinkielen pakolliset kurssit suorittaneille.

14. Äidinkielen ylioppilaskokeisiin valmentava kurssi syksyn kirjoittajille (ÄI14)

Kurssi järjestetään syksyllä ensimmäisessä jaksossa. Kurssi on tarkoitettu syksyn ylioppilaskokeeseen osallistuville abiturienteille, jotka ovat jo suorittaneet syventävät kurssit 8 ja 9. Opiskelijoiden tarpeen mukaan kerrataan molempiin ylioppilaskokeisiin liittyviä tehtäviä, tuotetaan ja anlysoidaan tekstejä sekä kerrataan kielenhuollon asioita.

15. Elokuvakurssi (ÄI15)

Kurssilla katsotaan elokuvia monipuolisesti eri genreistä. Opiskelija harjaantuu erittelemään ja tulkitsemaan näkemäänsä sekä tutustuu elokuvakerronnan piirteisiin, keinoihin ja historiaan. Kurssilla voidaan myös vertailla kirjallisuuden ja elokuvan keinoja sekä tapaa käsitellä erilaisia teemoja. Kurssi soveltuu toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille.

16. Luovan ja yhteisöllisen kirjoittamisen kurssi (ÄI16)   

Koko lukuvuoden kestävällä vuorovaikutteisella kirjoittamisen kurssilla on mahdollista kirjoittaa proosa-, draama- ja runokäsikirjoituksia. Kurssilla voi keskittyä myös yhteisölliseen kirjoittamiseen, jonka tuotoksia julkaistaan netissä. Kurssi mahdollistaa myös koulun sisäisiin projekteihin ja teemapäiviin liittyvien käsikirjoitusten muokkaamisen ja rakentamisen, esimerkiksi näytelmä- ja musikaalikäsikirjoitusten valmistamisen juhliin. Kurssin työskentely perustuu pitkäjänteiseen oman luovan tekstin kehittämiseen ja julkaisukuntoon saattamiseen. Kurssilla opitaan sekä antamaan että vastaanottamaan rakentavaa palautetta.

17. Teatterikirjallisuuskurssi
Kurssilla tutustutaan monipuolisesti näytelmäkirjallisuuteen eri aikakausilta ja eri maista. Kurssin suorittaminen on yksi edellytys kulttuuriakatemiaan hakemiselle, mutta sen voi suorittaa myös ilman teatteriyhteistyötä.<

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä (S2)

Arviointi

Jos opiskelijan oppimääräksi on valittu suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, häntä arvioidaan tämän oppimäärän mukaan huolimatta siitä, onko hänelle järjestetty erillistä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän mukaista opetusta vai ei tai onko lukio voinut tarjota vain osan suomi toisena kielenä ja kirjallisuus  kursseista. Suomen kieli ja kirjallisuus  oppimäärän mukaisesti suoritetut kurssit luetaan hyväksi täysmääräisesti suomi toisena kielenä ja kirjallisuus  kursseihin, ja niiltä saatu arvosana siirtyy suomi toisena kielenä ja kirjallisuus  kurssin arvosanaksi. Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -kurssit korvaavat suomen kielen ja kirjallisuuden kurssit siinä määrin kuin niiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt vastaavat toisiaan. Tällöin pakollisten kurssien osalta voidaan edellyttää lisänäyttöjä ja arvosana harkitaan uudelleen niiden yhteydessä.

Pakolliset kurssit

1. Tekstit ja vuorovaikutus (S201)

  • lukion opiskelukulttuuri ja suomen kielen opiskelutekniikka sekä lukiokoulutuksen edellyttämiä viestintätaitoja puhujana, kuuntelijana, kirjoittajana ja lukijana
  • tekstin käsite ja tekstilajit (kertovat, kuvaavat, ohjaavat ja pohtivat tekstit) sekä erilaisten tekstien kielen ja sisällön havainnointia
  • tekstikokonaisuuden rakentuminen, kirjoitusprosessi ja lukustrategiat
  • erilaiset vuorovaikutustilanteet ja niissä kommunikointiin tarvittavaa sanastoa
  • yleiskielen ja puhekielen eroavaisuuksia, kielen rekisterit ja erilaiset kielimuodot, suomen kielen sananmuodostuskeinot
  • tiedonhankinnan ja arvioinnin taidot, verkkolukeminen, lähdekritiikki, lähdeviittaukset
  • suomen kielen keskeisten rakenteiden kertaus
  • virke, lause, sanaluokat, verbi, predikaatti, aikamuodot, tapaluokat

2. Kieli, kulttuuri ja identiteetti (S202)

  • kielen, vuorovaikutuksen, kirjallisuuden, kulttuurin ja median merkitys
  • eri tekstilajien hallinnan syventäminen
  • lauseen rakenne (subjekti, predikaatti, objekti, kongruenssi) ja lausetyypit sekä erilaisten lauseiden tehtävät
  • suomen kielen vertailu omaan äidinkieleen ja muihin kieliin, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, kielen ja kulttuurin yhteys, monikielisyys
  • suomen kielen ominaispiirteet, kielen vaihtelu ja kielen kuvallisuus
  • kielen rakenteiden vakiinnuttaminen ja kielenhuoltoa: muun muassa rektio, lauseiden ja kappaleiden sidosteisuus
  • aineiston pohjalta kirjoittaminen ja kirjoittaminen prosessina: ideointi, suunnittelu, aiheen rajaus ja näkökulman valinta, jäsentely, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, muokkaaminen, tyylin hionta, otsikointi ja viimeistely
  • kuullun ymmärtämisen ja oman viestimisen harjoittelua
  • informatiivisen puheenvuoron rakentaminen, kohdentaminen, havainnollinen esittäminen ja arviointi sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelua

3. Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa (S203)

  • yleiskuva suomalaisesta kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista
  • kaunokirjallisuuden lajit ja niiden ominaispiirteitä
  • kielen kuvallisuus ja tekstuaaliset keinot kirjallisuudessa
  • proosan, lyriikan ja draaman erittely ja tulkinta suullisesti ja kirjallisesti, myös verkossa
  • suomalaisen kirjallisuuden keskeinen teos
  • tavoitteellinen kirjallisuuskeskustelu sekä keskustelun erittelyä ja arviointia ryhmätaitojen ja -ilmiöiden näkökulmasta
  • viestien tulkitsemista ja tuottamista
  • kielen rakenteiden vakiinnuttaminen ja kielenhuoltoa: muun muassa pronominit, konjunktiot

4. Tekstit ja vaikuttaminen (S204)

  • kantaa ottavat tekstit, argumentaatio ja retoriikka
  • asiatekstin analysointi- ja tulkintaharjoituksia, tiedon- ja tieteenalojen puhetavat ja näkökulmat, esimerkiksi virallinen ja epävirallinen viestintä, käsitteellinen ja konkreettinen kielenkäyttö ja lukion eri oppiaineiden kielenkäyttötapoja
  • vaikuttamisen kielelliset ja visuaaliset keinot
  • argumentoinnin keinot ja retoriset keinot, huumori, vaikuttaminen arjen vuorovaikutussuhteissa
  • kaunokirjallisuus ja media (myös sosiaalinen media) vaikuttajana
  • perustelemisen harjoittelemista sekä suullisesti että kirjallisesti
  • ryhmäkeskustelutehtäviä sekä muita kommunikointiharjoituksia
  • sananvapaus, sensuuri, tekijänoikeudet
  • nominaalimuotojen ja lauseenvastikkeiden tarkastelua, rektio

5. Teksti ja konteksti (S205)

  • tyylin aineksien vaikutus tekstiin
  • abstraktin ja konkreettisen kielenkäytön sekä yleiskielen ja puhekielen erot
  • tietokirjallisuus, etenkin essee, verkkotekstit ja multimodaaliset tekstilajit
  • eläytyvää kirjoittamista ja kirjoittamista kirjallisuuden pohjalta
  • kielenhuoltoa erityisesti tyylin näkökulmasta
  • suullinen esitys, esimerkiksi esitelmä, puheenvuoro, draama, paneeli, keskustelu
  • kielitilanteiden vaihtelu ja puheen variaatio

6. Nykykulttuuri ja kertomukset (S206)

  • tekstien ajankohtaiset lajit ja mediatekstit
  • kertomukset mediassa, elokuvissa ja tv-sarjoissa (myytit, klassikot, tarinallistaminen)
  • kielenhuollon kertausta, sanaston laajentamista ja vaikeita kielen rakenteita
  • luetun ymmärtämistä, tekstien selittämistä, kirjoitelmia
  • erilaisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelua
  • suomalaista nykykirjallisuutta, kuten novelleja, lyhytproosaa, runoja, romaanikatkelmia sekä kokonaisteos

Syventävät kurssit

7. Puhe- ja vuorovaikutustaitojen syventäminen (S207)

  • vuorovaikutustilanteiden ja vuorovaikutussuhteiden osatekijät ja ominaispiirteet
  • puhuttujen tekstien erittely, tulkinta ja arviointi
  • suomen puhekielen erityispiirteitä ja kielioppia
  • esiintymisen, neuvottelujen, kokousten ja erilaisten keskustelujen ominaispiirteet ja käytänteet
  • esiintymis- ja ryhmätaitojen harjoittelu erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
  • erilaiset asiointitilanteet
  • puheviestinnän kulttuurisia piirteitä ja suomalaista ja kansainvälistä puhekulttuuria
  • kielen lausetason perusrakenteet, peruslauseen jäsenet ja suomen kielelle ominaiset lausetyypit
  • sananmuodostuskeinojen kertausta

8. Kirjoittamistaitojen syventäminen (S208)

  • kirjoitusprosessi, erityisesti tekstin muokkaaminen, viimeistely ja palautteen antaminen
  • kirjoittamista erilaisiin tarkoituksiin, muun muassa asia- ja asioimiskirjoittamista
  • tekstin tuottamista erilaisista aineistoista ja luovaa kirjoittamista
  • kirjoittamista materiaalin pohjalta sekä pohjatekstin tekstilajin ja kielen havainnointia, esimerkiksi tekstin kommentointia
  • kielen rakenteita opiskelijoiden tarpeiden mukaan
  • kielenhuollon kertaus: muun muassa sitaattivälimerkit, lähteiden lainaaminen
  • suullinen tehtävä kurssin aiheista, esimerkiksi paneeli, keskustelu, alustus, puheenvuoro

9. Lukutaitojen syventäminen (S209)

  • erilajisten kaunokirjallisten ja asiatekstien sekä eri tiedon- ja tieteenalan tekstien lukemista
  • kirjallisuudesta keskustelemista ja kirjoittamista, oman lukukokemuksen jakamista
  • kielen käsitteet tekstien erittelyssä, tulkinnassa ja arvioinnissa
  • tekstianalyysi, tekstin rakenne, tekstilajit, intertekstuaalisuus
  • vapaavalintainen kaunokirjallinen teos, esimerkiksi oman kulttuuri-identiteetin rakentumisen kannalta tärkeä teos
  • kirjailija- tai teosesittely
  • käännösharjoitus

Soveltavat kurssit

10. Ylioppilaskokeeseen valmentava kurssi (S210)

  • tutustutaan suomi toisena kielenä -ylioppilaskokeeseen
  • harjoitellaan kokeen eri tehtävätyyppeihin vastaamista
  • harjoitellaan eri tekstilajien lukemista, ymmärtämistä ja tuottamista
  • opiskellaan lauseiden, rakenteiden ja sanaston hallintaa.
11. Kielenhuollon kurssi abiturienteille (S211)
Kurssilla keskitytään oman tekstin tyylin ja kielen kehittämiseen sekä varmentamiseen. Kurssilla harjoitellaan tehtäviä kielenhuollosta ja oikeakielisyydestä. Opiskelija tuottaa omaa tekstiä sekä harjaantuu hiomaan sen kieltä ja tyyliä. Kurssi soveltuu äidinkielen pakolliset kurssit suorittaneille.