Ohita valikko

Maantiede (GE) (LOPS2016)

Huom! Tiedot koskevat aiempaa LOPS2016-opetussuunnitelmaa.

Pakollinen kurssi

1. Maailma muutoksessa (GE01)

Maantiede tieteenalana

  • miten maantieteessä tarkastellaan ympäristöä ja maailmaa
  • opiskelijan arkiset kokemukset ja havainnot omasta lähiympäristöstä ja muuttuvasta maailmasta
  • maantieteelliset tutkimustaidot ja geomedia
  • miten maantiedettä hyödynnetään työelämässä ja arjessa
  • alueellisia riskejä, myönteistä kehitystä ja innovaatioita koskevat ajankohtaiset uutiset maapallon eri alueilla
  • maailman karttakuvan ja paikannimistön syventäminen

Luonnon järjestelmään liittyvät keskeiset globaalit riskialueet, riskien ennakointi ja niihin varautuminen

Luonnonvaroihin ja ympäristöön liittyvät keskeiset globaalit riskialueet, riskien hillintä, niihin varautuminen ja sopeutuminen

  • ilmastonmuutos ja muut globaalit ympäristöriskit
  • resurssien viisas käyttö sekä kierto- ja biotalous
  • maapallon eri alueiden mahdollisuudet ja vahvuudet

Ihmiskunnan globaalit riskialueet ja keskeiset kehityskysymykset

  • inhimillisen kehityksen globaalit ongelmat, hyvinvoinnin jakautuminen, eriarvoisuus, haavoittuvuus, nälkä ja pakolaisuus

Syventävät kurssit

2. Sininen planeetta (GE02)

Maantieteellinen ajattelu

  • luonnonmaantieteellisten kysymysten asettaminen, tiedon hankinta, analysointi, arviointi ja esittäminen
  • geomedia ja muut luonnonmaantieteen tietolähteet ja niiden käyttö sekä luonnonmaantieteen tutkimusmenetelmät

Maan planetaariset liikkeet ja niistä johtuvat ilmiöt

Ilmakehä ja vesikehä liikkeessä sekä vyöhykkeisyys

  • ilmakehän rakenne ja tuulet
  • sateet
  • meriveden liikkeet
  • sää ja sen ennustaminen
  • ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet

Maapallon rakenne ja muuttuvat pinnanmuodot

  • endogeeniset ja eksogeeniset tapahtumat maanpinnan muokkaajina
  • luonnonmaisemien tulkinta karttojen ja kuvien avulla
  • arvokkaat luonnonmaisemat

Luonnonmaantieteellisen tiedon käyttö yhteiskunnassa ja arkielämässä

3. Yhteinen maailma (GE03)

Maantieteellinen ajattelu

  • ihmismaantieteellisten kysymysten asettaminen, tiedon hankinta, analysointi, arviointi ja esittäminen
  • ihmismaantieteen peruskäsitteet
  • geomedia ja muut ihmismaantieteen tietolähteet sekä tutkimusmenetelmät
  • miellekartat, paikkojen kokeminen ja alueellinen identiteetti

Väestö ja asutus

  • väestönkasvu, asutus, muuttoliikkeet, kaupungistuminen
  • kulttuurien moninaisuus ja ihmisoikeuksien toteutuminen

Alkutuotanto ja ympäristö

  • kestävä maa-, kala- ja metsätalous

Teollisuus ja energia

  • raaka-aineet, energialähteet, biotalous ja teollisuuden sijainti

Palvelut, liikkuminen ja vuorovaikutus

  • liikenne, matkailu, globaali talous ja informaatioteknologian kehitys

Ihmistoiminnan alueellinen rakenne

  • maankäyttö, keskukset ja periferiat
  • kulttuurimaisemien tulkinta karttojen, kuvien ja muun geomedian avulla

Ihmismaantieteellisen tiedon käyttö yhteiskunnassa ja arkielämässä

4. Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta (GE04)

Geomedian käyttö arjessa, työelämässä ja kestävän kehityksen edistämisessä

Geomedia ja maantieteelliset tutkimustaidot

  • kartografian ja paikkatiedon perusteet sekä muu geomedian käyttö maantieteen tutkimuksissa
  • ongelmien asettaminen, tutkimusaineiston hankinta, käsittely, analysointi, tulkinta, arviointi, havainnollistaminen ja esittäminen

Kehityksen ohjailu ja kestävä kehitys

  • aluesuunnittelu ja osallistuvan suunnittelun periaatteet
  • kehittyneisyyserot eri aluetasoilla sekä kansainvälinen yhteistyö, maailmanlaajuiset kehitystrendit ja kestävän kehityksen sitoumukset

Maantieteellinen tutkielma tai osallistumis- ja vaikuttamisprojekti

  • maantieteellisen pienimuotoisen tutkielman laatiminen geomediaa hyväksi käyttäen tai paikallisen, alueellisen tai globaalin tason osallistumis- ja vaikuttamisprojektin toteuttaminen itsenäisesti tai yhteistyössä muiden kanssa geomediaa hyväksi käyttäen

Soveltavat kurssit

5. Kartat, tilastot ja paikkatieto (GE05)

Kurssilla perehdytään erityisesti erilaisiin karttoihin ja tilastotietoon geomedian osana. Keskeisenä työvälineenä on tietokone. Kurssi sopii parhaiten maantieteen reaalikokeeseen tähtääville opiskeli-joille opiskeltavaksi rinnakkain geomediakurssin (GE4) kanssa, mutta myös kenelle tahansa kartan tulkintaa tarvitsevalle tai kartoista kiinnostuneelle.

  • verkosta löytyvät tilasto- ja karttamateriaalit
  • paikkatiedon havainnollistaminen karttatasoina
  • karttatulkinta
  • erilaisten diagrammien ja karttojen laadinta tietokoneella

Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä tuntityöskentelyn ja mahdollisen kurssikokeen perusteella.

6. Lähialueprojekti (GE06)

Kurssi voidaan toteuttaa joko pelkästään maantieteen tai esim. maantieteen, biologian ja historian yhteistyökurssina. Lähialue kattaa Läntisen Suomen, ja kurssiin voi liittyä kohdealueelle tapahtuva retki. Kohteena voivat olla esim. Lounais- tai Länsi-Suomen maantieteelliset erityispiirteet ja maantieteeseen liittyen ihmisen historia alueella esihistoriallisesta ajasta nykyaikaan. Projektin kohteena voivat olla myös Unescon maailmanperintökohteet, kuten Merenkurkun saaristo, Sammallahdenmäen kalmisto ja vanha Rauma. Projektin osateemana voi kohteesta riippuen olla myös kansainvälisyyskasvatus esim. Unescon toimintaan liittyen.

  • mannerjäätikön muokkaama maa
  • maankohoaminen ja luonnon sukkessio
  • ihminen merestä kohonneen maan käyttäjänä
  • ihmisen historia esihistoriasta nykyaikaan
  • Unescon maailmanperintö

Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä osallistumisen, tuotetun materiaalin ja muiden tehtävien perusteella. Kurssista voi saada joko maantieteen tai historian kurssisuorituksen.

7. Kertauskurssi (GE07)

  • pakollisten ja syventävien kurssien kertaus
  • reaalikoevastausten harjoittelu

Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä, joka perustuu tuntityöskentelyyn, harjoitustehtävien tekemiseen ja mahdolliseen kurssikokeeseen.