Olet täällä

Vammaisten kuljetuspalvelu

Vaikeavammaisille henkilöille järjestetään virkistymisen, asioinnin ja työmatkojen turvaamiseksi vammaispalvelulain mukaan kuljetuspalvelua. Kuljetus tapahtuu joko tavallisella taksilla tai invataksilla asiakkaan tarpeista riippuen.

Palvelut

ruskakorsholmanpuistikkokadutnettinw.jpg

Vaikeavammaisena pidetään henkilöä, jolla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Päätöksen vaikeavammaisuuden määrittelystä tekee sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja. Päätöksen tueksi tarvitaan lääkärinlausunto ja kotikäynti, jolloin hakijan kokonaistilanne tulee parhaiten arvioiduksi. Vammaispalveluja koskevat hakemukset tutkitaan ja arvioidaan aina yksilöllisesti.

Vaikeavammaisten kuljetuspalvelua järjestetään virkistymisen, asioinnin ja työmatkojen turvaamiseksi. Subjektiivinen oikeus kuljetuspalveluun koskee vain kotikuntaa ja lähikuntia. Vaasan lähikuntia ovat Mustasaari, Maalahti, Laihia, Vöyri ja Isokyrö. Vammaispalvelulain mukaan kuljetuspalvelua ei voi käyttää lääkäri-, sairaala- tai kuntoutusmatkoihin eikä myöskään lääkärin lähetteellä tehtävään jalkahoitoon. Nämä matkat korvataan muun lainsäädännön mukaisesti (esim. Kela, vakuutusyhtiö).

Kaikki Vaasan kaupungin maksamien taksi- ja invataksimatkojen tilaukset tapahtuvat samasta taksikeskuksen numerosta 06 320 3745.

Tiedote: Kuljetuspalveluiden uudistuksen jälkeen palvelu toimii suurimmalle osalle käyttäjistä kuten ennenkin

LISÄTIETOJA

Henkilökohtaisia kuljetusoikeuksia ja -päätöksiä koskevissa asioissa voitte ottaa yhteyttä Vaasan kaupungin vammaispalveluihin puh. 040 546 9588, puhelinaika ti-to klo 9.00-10.00

VAMMAISTEN KULJETUSPALVELUITA KOSKEVA PALAUTE JA REKLAMAATIOT

Olemme kiinnostuneita asiakkaidemme kokemuksista ja haluamme kehittää palveluamme asiakaslähtöisesti. Mielipiteenne on meille tärkeä, ettehän siis epäröi ottaa yhteyttä teitä askarruttavissa kysymyksissä, mielipiteissä, kehitysideoissa tms.

Mikäli haluatte tehdä reklamaation yksittäisestä kuljetuskokemuksesta, kerrottehan viestissänne alla olevat matkaa ja tilausta koskevat tiedot. Tällöin pystymme vastaamaan mahdollisimman perusteellisesti kysymyksiinne tai antamaanne palautteeseen.

  • Kuljetusasiakkaan nimi
  • Tilauksen päivämäärä, arvioitu kellonaika sekä mihin osoitteeseen kyyti on tilattu
  • Mielellään puhelinnumero, josta tilaus on tehty
  • Asia, jonka haluatte tuoda tietoomme tai josta haluatte lisätietoa, asian kuvaus
  • Reklamaation tekijän nimi

Kuljetuspalveluita koskevat kysymykset ja palautteet voitte osoittaa suoraan Teese Botnialle: terhi.hautalahti@teese.fi

Kuinka otan palvelun käyttöön

Kuljetuspalveluhakemus (Word), Kuljetuspalveluhakemus (pdf)

Hakemukset osoitteeseen Lapsi- ja perhesosiaalityö tai Aikuisten sosiaalityö, PL 241, 65101 Vaasa.

Vaikeavammaisten kuljetuspalveluohje (esite)

Palvelut, joista käyttäjä voisi myös olla kiinnostunut

Lisää aiheesta