Förbigå menyn
keltainen rakennus vaasassa

Ansökan om bygglov och åtgärdstillstånd

Tillstånd ska i regel sökas för både byggande och rivning. Tillståndsärenden ska skötas så att de är i skick i god tid innan bygg- eller renoveringsprojektet inleds. Tillståndet behandlas vanligen inom 2-4 veckor efter att den sökande har inlämnat alla handlingar och utredningar som behövs för behandlingen av lovet. Ett bygglov är i kraft 5 år och byggandet bör påbörjas inom tre år. Ett åtgärdstillstånd är i kraft tre år. Bygglov och övriga lov faktureras enligt gällande prislista. En separat avgift tas ut vid handläggning av pappersansökningar.

Bygglovs behandling

 

Lov ansöks alltid skriftligt och i första hand via e-tjänsten.

Byggnadstillsynens dörrar hålls stängda. I första hand kontakta byggnadstillsynen elektroniskt!

Via byggnadstillsynens e-tjänst kan du ansöka om tillstånd för de flesta byggprojekt, bland annat bygglov, åtgärdstillstånd, rivningslov och förlängning av bygglov.

Vi har övergått till elektronisk arkivering i början av år 2020 och därför tar vi endast emot filer i PDF/A-format.

Från och med år 2020 behöver papperskopior av huvudritningarna inte längre lämnas in i samband med en elektronisk ansökan.

Tilläggsinformation i samband med lovansökan

  • Ansökan om bygglov kan sökas av byggplatsinnehavaren, dvs. ägaren, en person som ägaren har befullmäktigat eller en person som hyr byggplatsen eller besitter den genom något annat avtal.
  • Nästan allt byggande kräver bygglov eller åtgärdstillstånd.
  • För vissa mindre byggprojekt kan man ansöka om åtgärdstillstånd. Dessa inkluderar olika konstruktioner, jordvärmebrunnar, solpaneler och fasadförändringar. Detta anges i 126 § av markanvändnings- och bygglagen.
  • En nybyggnad eller utvidgning av en gammal byggnad kräver alltid bygglov.
  • Bygglov behövs också för renoverings- och ändringsarbeten som är jämförbara med nybyggnad eller om våningsytan ökar. Om renoveringen och ändringarna påverkar de boendes säkerhet och hälsa, ska bygglov också sökas.
  • En väsentlig ändring av användningsändamålet för byggnaden eller en del av den är också tillståndspliktig. Vid lovhandläggning övervägs hur förändringarna påverkar planläggningen och markanvändningen samt hur byggnadens egenskaper förändras.
  • Förlängning av bygglov och åtgärdstillstånd ansöks också hos byggnadstillsynen.

 

Vasa stads byggnadsordning

Blanketter

Om lov söks via e-tjänsten finns de blanketter som krävs för ansökan under fliken Bilagor i e-tjänsten.

Ansökans bilagor

Till ansökan bör bifogas följande dokument:

  • Utredning av byggplatsens besittning (lagfartsprotokoll, kopia av köpebrev, gravationsintyg eller byggplatsens arrendeavtal).
  • Handelsregisterutdrag/ föreningsregisterutdrag, av vilket  det framkommer vem som skriver under ansökan för bolaget/föreningen.
  • Styrelsens eller bolagsstämmans protokollsutdrag, av vilket framgår bolagets/föreningens samtycke till projektet.
  • Fullmakt, om någon annan än den sökande skriver under ansökan.
  • Huvudritningar (PDF/A-format eller 2 serier försedda med ryggar och sammanbundna bifogas pappersansökan)
    – situationsplan 1:500 eller 1:200, plan-, fasad- och skärning 1:50 eller 1:100, rökkanalritning 1:20, skärning av rökkanalen vid genomföringar 1:20
    – på fasadritningar anges fasadmaterial inklusive färgmodeller
    – skärningsritningen genom tomten samt ytvattenplanering
    – detaljritning brandsektionering
  • Byggprojektanmälan (RH1 och RH2) för befolkningsregistercentralen fylls i byggnadsvis.
  • Redogörelse över grannarnas hörande/samtycke.
    – Från alla angränsande grannar, på andra sidan vägen och snett mittemot.
    – Man hör granntomtens ägare/arrendator. Ifall grannen är Vasas stad, kontakta Fastighetssektorns tomtservice.                                                                                                                                                                     – Eventuella undantag eller påbörjande mot garanti ska antecknas på blanketten.
  • Bedömning av huvudprojekterarens behörighet
    – För byggnadsprojektet bör utnämnas en för projektet kompetent huvudprojekterare som ansvarar för planeringen och kvaliteten i sin helhet.
  • Energicertifikat, miljöministeriets förordning om energicertifikat (487/2007)
  • Energiutredning gällande reparations- och ändringsarbeten i byggnad
  • Fuktsäkerhetsbeskrivning
  • Utredning av grundläggningsförhållanden
    – Av grundundersöknings- eller grundkonstruktionssakkunnig fritt formulerad utredning.
  • Fotografi på byggnad som ska rivas samt utredning över rivningsavfallet.
  • Redogörelse över avloppsvattenbehandlingen
  • Garanti
    – Grannarna bör höras om byggnadsarbetet inleds mot garanti
  • Planeringsbehovsbeslut / undantagslov
    – utdrag ur stadsstyrelsens planeringssektions protokoll eller planläggningschefens beslut på basis av vilket planeringsbehovsbeslut eller undantagslov har beviljats.
  • Anmälan om befolkningsskyd

Avgifter

Alla lov är avgiftsbelagda. För behandlingen av tillståndsdokument i pappersform uppbärs en avgift enligt taxan fr.o.m. 1.1.2019.

Kontaktuppgifter

Byggnadstillsynens kontaktuppgifter

Lovberedning och rådgivning

  • Kristina Tuomisto - Servicesekreterare - fakturering  040 548 2938

  • Mia Tompuri - byggnads och lägenhets underhållsregister  040 074 7334

  • Lisbet Kroksjö - rådgivning i elektroniska tjänster  040 778 1425

  • Juha Jääskeläinen - ärenden som gäller bygglov  040 675 0109

  • Susanna Filla - ärenden som gäller bygglov  040 068 0448

  • Harri Suoranta - vatten, avlopp och ventilation  040 569 6700

Byggnadstillsynen

Byggnadstillsynens öppettider

  • mån-tor 9-15, fredagarna stängt.

Byggnadstillsynens postadress: Vasa stadt / Byggnadstillsyns, PB 2, 65101 VASA
Byggnadstillsynens faktureringsadress: Vasa stadt / Byggnadstillsyns, BP 129, 65101 VASA

Ni kan lämna in papperspost i byggnadstillsynens postlåda som finns på ytterväggen brevid tekniska verkets ytterdörrar på högra sidan.