Stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning
Förskoleundervisningen är en central del av det livslånga lärandet och syftar till att stärka barnets positiva självbild och utveckla barnets identitet som en lärande individ.
Förskoleundervisningen ska utformas och utvecklas i enlighet med inkluderande principer, värderingar och tankesätt så att de är en del av hela förskoleundervisningen. Inkludering handlar om att skapa en miljö där varje barn känner sig delaktigt och får utvecklas utifrån sina förutsättningar.
Genom att använda varierade arbetssätt, flexibla gruppindelningar och ett nära samarbete med vårdnadshavare, lärare emellan och övrig personal kan vi tidigt identifiera behov av stöd, ge stöd och på så sätt förebygga svårigheter och främja lärande och deltagande i förskoleundervisning.
Barnets rätt till stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning
Inom förskoleundervisningen i Vasa ordnas stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisningen som en del av den dagliga verksamheten. Alla barn har rätt till stöd som främjar lärande och möjliggör deltagande i förskoleundervisning. Stöd ges i första hand inom den egna gruppen via undervisningsarrangemang som stöder förutsättningar för lärandet. Ett barn som har svårigheter att delta i undervisningen har också rätt att få gruppspecifika stödformer och barnspecifika stödåtgärder enligt behov till stöd för sitt lärande och deltagande i förskoleundervisning. Målet med undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande, gruppspecifika stödformer och barnspecifika stödåtgärder är att säkerställa att alla barn har möjlighet att lära sig och fungera i grupp i enlighet med målen för förskoleundervisningen.
Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningar för lärandet och gruppspecifika stödformer
Syftet med undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande och gruppspecifika stödformer är att förebygga uppkomsten av större stödbehov genom att i gruppen tillämpa sådana undervisningsarrangemang och stödformer som gynnar flera barn.
Med undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande avses både pedagogiska och strukturella arrangemang som främjar lärande och deltagande i förskoleundervisningen så som bla. differentiering, språkmedveten undervisning, utformande av barngrupper, ett förutsägbart och strukturerat dagsschema, rutiner för gruppen, flexibla mindre grupper, interaktions- och kommunikationsmetoder, pedagogiska hjälpmedel, inkluderande lärmiljö, beaktande av styrkor och delaktighet.
Gruppspecifika stödformer ska ges systematiskt som ett tillägg till undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande. Det gruppspecifika stödet består av tre olika stödformer; Allmän stödundervisning, stödundervisning i undervisningsspråket och undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning.
Barnspecifika stödåtgärder
Ett barn har rätt att få barnspecifika stödåtgärder om de gruppspecifika stödformerna är otillräckliga. Barnspecifika stödåtgärder ska ges utgående från barnets individuella behov och regelbundet. Ett barn kan få flera barnspecifika stödåtgärder enligt sitt stödbehov. I samband med barnspecifika stödåtgärder har barnet
också rätt att få gruppspecifika stödformer. Barnspecifika stödåtgärder ska ordnas på basis av en bedömning av behovet av stöd, en plan för genomförande av barnspecifikt stöd och ett beslut om stöd.
Inom förskoleundervisningen i Vasa erbjuds barnspecifika stödåtgärder så som; Regelbunden undervisning som ges av en speciallärare delvis i mindre grupp och i samband med annan undervisning, tolknings och biträdestjänster samt hjälpmedel.
Kompletterande småbarnspedagogik
Då barnet inom ramen för småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisningen behöver stöd för sin utveckling, sitt lärande och sitt välbefinnande anordnas stöd i enlighet med lagen om småbarnspedagogik. Stöd ges i form av allmänt, intensifierat och särskilt stöd.
Samarbete i samband med stöd för lärandet och deltagande i förskoleundervisning
Förskoleundervisningen skall ordnas så att varje barn får undervisning, fostran och stöd enligt sin utveckling och sina behov. Samarbetet med vårdnadshavarna är centralt och en viktig del av vardagen. Barnet skall också vara delaktigt i samarbetet på ett ändamålsenligt sätt som är lämpligt med tanke på barnets ålder och utveckling.
Inom förskoleundervisningen samarbetar man också både yrkes- och sektorsövergripande. Med yrkesövergripande samarbete avses samarbete mellan de olika yrkesgrupperna inom förskoleundervisningen som förenar deras kunskaper och färdigheter. Yrkesövergripande samarbete är centralt när man planerar och genomför undervisningsarrangemang som stöder förutsättningar för lärandet och gruppspecifikt stöd.
Sektorsövergripande samarbete inom förskoleundervisningen innebär att olika yrkesgrupper samarbetar över sektorerna för att stödja barns utveckling, lärande och välmående. I förskolan samarbetar man i första hand med elevvårdstjänsternas personal (skolpsykolog, kurator, inklusive barnrådgivningen). Därtill sker samarbete även med socialservicen och övriga sakkunniga inom välfärdsområdet enligt behov. Sektorsövergripande samarbete är av betydelse då barnet t.ex. på grund av sitt hälsotillstånd, sina sociala förhållanden eller av någon annan orsak befinner sig i en livssituation som påverkar lärandet eller deltagandet i förskoleundervisning.
Den stödservice ett barn erbjuds ska sammanställas till en helhet och det mångprofessionella nätverket ska samarbeta kring barnets helhetsmässiga lärande, välbefinnande och utveckling samt identifiering av barnets stödbehov.
Speciallärare inom småbarnspedagogik
I Vasa stad arbetar 20 speciallärare inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning. Varje enhet inom småbarnspedagogiken har tillgång till en speciallärares tjänster.
Specialläraren inom småbarnspedagogik
- bedömer barnets behov av stöd för lärandet och deltagande i förskoleundervisning i samarbete med vårdnadshavarna och gruppens personal.
- ger undervisning i samband med annan undervisning på gruppnivå
- samundervisar tillsammans med gruppens lärare.
- ger undervisning i minder flexibla grupper och individuell undervisning enligt behov
- ansvarar och samordnar barnspecifikt stöd
- handleder och ger konsultation till lärare och övrig personal
- samarbetar med barnet, vårdnadshavare samt även yrkes- och sektorsövergripande
Handbok i samundervisningen för småbarnspedagogiken i Vasa stad
Inom småbarnspedagogiken i Vasa stad har man i samarbete med Åbo Akademi bedrivit ett pilotprojekt kring samundervisning mellan lärare och speciallärare inom småbarnspedagogik med början år 2022.
Utgående från gjorda erfarenheter och forskningsresultaten inom projektet har en handbok i samundervisning för småbarnspedagogiken i Vasa stad utarbetats.
Handboken riktar sig till yrkesmänniskor inom småbarnspedagogik och förskola, studerande inom området samt övriga intresserade av ämnet.