Du är här

8.5.2018 - 12:20

Hjälp till att hålla gatorna snygga - plocka upp hundbajset i en påse eller märk sopkärlet med ett klistermärke

Koirankakkapussiautomaatti
Vasa stad hjälper till att hålla gatorna snygga genom att till kommuninvånarna dela ut gratis hundbajspåsar och klistermärken för sopkärl för hundbajs. Stadens grönområdesenhet har placerat ut 25 Tikspac-automater med hundbajspåsar på olika platser i staden. På Medborgarinfon kan du hämta ett klistermärke som visar att ett privat sopkärl kan användas av hundrastare.

Från Vasa stads miljösektor påminner man om att en hundägare enligt ordningslagen måste plocka bort sin hunds bajs från stråk, vistelseområden som är avsedda för allmänt bruk, gräsmattor samt planteringsområden i parker.

– Det är bra att beakta att bajs inte förmultnar när det är minusgrader eller försvinner någonstans fastän det täcks med snö, säger Vasa stads ansvariga trädgårdsmästare Kaj-Erik Grandell.

Påsar för upplockning av hundbajs får tas gratis från automaterna som Vasa stad har placerat ut. Reklamen på ställningarna finansierar påsarna.

Om påsarna har tagit slut kan man meddela det på adressen: viheralueyksikko@vaasa.fi

Sopkärl för hundbajs till hjälp för hundrastarna

Alla som äger ett sopkärl kan på Medborgarinfon hämta ett gratis klistermärke som limmas på ett synligt ställe på sopkärlet eller på sopkärlsskyddet. På det här sättet vet hundrastarna att man kan lägga hundbajspåsar i sopkärlet i fråga. Klistermärket får inte läggas på husbolagets sopkärl utan bolagsstyrelsens tillstånd.

Den som äger ett klistermärksförsett sopkärl kan märka ut det på kartan på adressen www.koirankakkaroskis.fi. Utseendet på de riksomfattande klistermärkena avviker en aning från Vasa stads egna klistermärken, men bägge duger för att märka ut sopkärl för hundbajs.

– Hundrastarna kan sedan via telefonen se var de närmaste sopkärlen för hundbajs finns. Och du kan naturligtvis också lägga bajspåsen i sopkärlen som Vasa stad sköter, säger Vasa stads miljöinspektör Esa Hirvijärvi.

Det finns cirka 500 allmänna sopkärl i Vasaområdet och de töms enligt behov. Du kan kontrollera var sopkärlen och automaterna för hundbajspåsar ligger i Vasas kartservice.