10.9.2018 - 9:00

Nyt on aika asettua ehdolle nuorisovaltuustoon!

Nuorisovaltuuston pj Antonio Teca ja varapj Roosa Rantala 2018
Nuorisovaltuuston vaalit järjestetään Vaasassa marraskuussa. Ehdolle voivat asettua kaikki 13–20-vuotiaat vaasalaiset. Ehdokkaiden etsintä käynnistyy maanantaina 10.9.

Ehdokkaaksi voi ilmoittautua netissä osoitteessa www.reimari.info tai Vaasan nuorisovaltuuston Instagram-tilin kautta. Tili löytyy Instagramista nimellä nuva.vaasa.

Nuorisovaltuustovaalit järjestettiin Vaasassa ensimmäistä kertaa vuonna 2016.

-Nykyinen nuorisovaltuustomme on ollut todella energinen ja tehokas, ja se on varmasti seurausta demokraattisesta valintatavasta. Kun muiden nuorten tuki on edustajien takana, on töitä myös mukavampi tehdä, kertoo nuorisoasiainkoordinaattori Aino Niskala Vaasan kaupungin nuorisopalveluista.

Nuorten ääni esiin päätöksenteossa

Nuorisovaltuustovaalien ehdokaslista julkistetaan lokakuun alussa, ja itse vaalit järjestetään 6.–7.11. Äänioikeus on jokaisella 13–20-vuotiaalla Vaasassa kirjoilla olevalla, ja äänestys tapahtuu kouluilla sekä Kultsalla.

Nuorisovaltuuston tavoitteena on tuoda nuorten näkökulmaa esiin päätöksenteossa. Nuorisovaltuuston edustajalla on läsnäolo- ja puheoikeus lautakuntien kokouksissa, ja jäsenten tehtävänä on tuoda nuorten ääni kuuluviin, ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin sekä tehdä aloitteita ja kannanottoja. Lisäksi nuorisovaltuusto alkaa vuoden 2019 alusta jakaa nuorille aktivointirahaa omaehtoisen harrastamisen edistämiseksi.

Nuorisovaltuustoon valitaan 22 varsinaista jäsentä ja kymmenen varajäsentä. Vaalit järjestetään kahden vuoden välein.