7.11.2018 - 16:14

Vaskiluodon kaavoitus alkaa - ota kantaa Vaskiluodon alueen kehitykseen!

Vaskiluoto, Sami Peltoniemi
Vaasan Vaskiluodon osayleiskaavan uudistaminen on alkanut. Osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä kaavoituksen ilmoitustaululla ja kaavoituksen verkkosivuilla 5.11.-7.12.2018. Tuona aikana sekä asukkaat että yrittäjät voivat ottaa kantaa toimittamalla mielipiteen kaavoitukseen tai vastaamalla verkkokyselyyn.

Kyselyitä on kaksi, joista toinen on suunnattu yksityishenkilöille ja toinen yrityksille. Linkit kyselyihin löytyvät osoitteesta: www.vaasa.fi/vaskiluodon-osayleiskaava-2040

Vaskiluodon kaavoituksesta järjestetään kaikille avoin tiedotustilaisuus keskiviikkona 14.11.2018 klo 18–20 pääkirjaston Draama-salissa (osoite Kirjastonkatu 13). Tervetuloa!

Vaskiluodon kehittämisessä on tärkeää eri käyttötarkoituksien yhteensovittaminen

Kaavoituksen tavoitteena on hyödyntää Vaskiluodon mahdollisuudet ja potentiaali, luoda edellytykset kaupunkiosakeskukselle sekä sovittaa yhteen alueen eri käyttötarkoitukset ja toimijoiden tarpeet.

− Alueella on paljon erilaista toimintaa, kuten teollisuutta, asutusta ja virkistyskäyttöä. Kaavoituksessa otetaan kaikkien toimijoiden kehittämistarpeet huomioon. Kaavan suunnittelutyö ei ole vielä alkanut, joten nyt sekä asukkailla että yrityksillä on mahdollisuus ottaa kantaa alueen kehittämiseen, yleiskaavoittaja Annika Birell kertoo.

Osayleiskaavan rinnalla Vaskiluodossa on käynnissä myös muita hankkeita. Wärstilä kertoi elokuussa rakentavansa Vaasan Vaskiluotoon uuden Smart Technology Hub -tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskuksen. Uuteen keskukseen siirtyvät vuodesta 2020 alkaen kaikki Wärtsilän Vaasan keskustassa olevat toiminnot ja työntekijät sekä logistiikka ja huollon verstastoiminnot Runsorista.

− Wärtsilän panostus uuden innovaatio- ja tuotantokeskuksen rakentamiseen Vaskiluotoon on koko Vaasan seudun etu. Sillä on positiivisia vaikutuksia esimerkiksi alueen työllisyyteen ja vetovoimaisuuteen, teknisen toimen johtaja Markku Järvelä pohtii.

Wärtsilän uuden keskuksen rakentaminen näkyy alueen kaavoituksessa. Osayleiskaavan lisäksi keskuksen alueella on jo aloitettu asemakaavan muutosta, jota tarvitaan esimerkiksi toimivien liikennejärjestelyjen takaamiseksi. Samalla Vaskiluodon kaupunginosaa ja suosittua viheraluetta kehitetään asukkaiden ja virkistystoiminnan näkökulmasta.

Kyselyn ja tietoa osayleiskaavasta löydät osoitteesta: www.vaasa.fi/vaskiluodon-osayleiskaava-2040