Ohita valikko
Kaksi ihmistä työskentelee tietokoneella

Henkilökohtaisen budjetin kokeilu Pohjanmaalla

Henkilökohtaisen budjetoinnin kokeilu on osa 55 vuotta täyttäneiden palveluja. Kokeilussa ovat mukana Vaasan, Pietarsaaren ja Närpiön sosiaali- ja terveystoimet.

Pohjanmaan kokeilussa kohderyhminä ovat 55 vuotta täyttäneet omaishoidon tuen asiakkaat (Vaasa) sekä kotona asuvat, monia eri palveluja tarvitsevat (Närpiö ja Pietarsaari).

Mitä henkilökohtainen budjetti tarkoittaa? Entä valinnanvapaus?

Henkilökohtainen budjetti on asiakkaan tarpeiden pohjalta määritelty rahasumma, jolla asiakas voi hankkia asiakassuunnitelmansa mukaisia palveluja.

– Kokeilu tuo näkyväksi sen, miten valinnanvapaus ja palveluseteli toimivat käytännössä osana soteuudistusta. Valinnanvapauden myötä asiakas voi itse valita palveluja kunnilta, yrityksiltä, yhdistyksiltä tai muilta hyväksytyiltä palvelusetelituottajilta. Näin asiakas voi uudella tavalla vaikuttaa palvelunsa sisältöön, kertoo projektipäällikkö Pirjo Wadén.

Kokeilun tarkoitus on luoda henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamalli sekä tuottaa materiaalia, joita voidaan hyödyntää jatkossa maakunnissa.

Edellytyksenä palvelutarpeen arviointi ja asiakassuunnitelma

Henkilökohtaisen budjetin saaminen edellyttää, että asiakkaalle on tehty palvelutarpeen arviointi ja tarpeeseen perustuva asiakassuunnitelma. Näiden perusteella asiakkaalle määritellään henkilökohtainen budjetti, joka asiakkaalla on käytettävissään tarvitsemiensa palvelujen hankkimiseen.

– Asiakkaan tilille ei siirry rahaa, vaan henkilökohtaisen budjetin mukaiset korvaukset maksetaan suoraan palveluntuottajalle, Wadén selventää.

Kokeilu jatkuu vuonna 2019

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on myöntänyt Pohjanmaan kokeilun jatkolle 2019 valtionavustusta 520 000 euroa. Sosiaali- ja terveysministeriö myönsi vuonna 2018 Pohjanmaan hankkeelle 680 000 euron valtionavustuksen. Vaasan kaupunki on hankkeen hallinnointikunta.

Kokeilun jatkuminen tarkoittaa sitä, että kokeilussa jo mukana olevien asiakkaiden tarvitsemat palvelut voidaan turvata vuoden 2019 syksyyn asti. Jatko antaa mahdollisuuden ottaa kokeiluun myös uusia asiakkaita sekä kehittää digitaalisia palveluja palveluohjaajien ja asiakkaiden väliseen yhteydenpitoon.

Katso henkilökohtaisen budjetoinnin video tästä

Katso Case managereiden video tästä

 

Ota yhteyttä