Ohita valikko

Vaasan kaupunginorkesteri

Tervetuloa nauttimaan Vaasan kaupunginorkesterin konserteista

Konsertit

Ääntä ja vimmaa

LA 11.2.2023 klo 15.00

Vaasan kaupungintalo

Mentorien matkassa

TO 16.2.2023 klo 19.00

Vaasan kaupungintalo

Hampurilaiset sävelmät

TO 23.2.2023 klo 19.00

Vaasan kaupungintalo

Toivekonsertin paluu

LA 11.3.2023 klo 15.00

Vaasan kaupungintalo

Matkalla tähtiin

TO 16.3.2023 klo 19.00

Vaasan kaupungintalo

Mahdollisuuksien maa

LA 1.4.2023 klo 15.00

Vaasan kaupungintalo

Kevätsinfonia

PE 21.4.2023 klo 19.00

Vaasan kaupungintalo

Elämältä kaiken sain

LA 29.4.2023 klo 15.00

Vaasan kaupungintalo

Maksuton

Jorma Panulan kapellimestarikurssin matinea

LA 6.5.2023 klo 14.00

Vaasan kaupungintalo

Pekka ja susi

TO 11.5.2023 klo 18.00

Vaasan kaupungintalo

Sininen pallo

LA 20.5. klo 11.00 & 13.00

Vaasan kaupungintalo

Ajankohtaista

Orkesterin uutiset

31.1.2023

Vaasan kaupunginorkesteri jatkaa elämysten tarjoamista Taidetestaajille syksyllä 2023

Taidetestaajat on kulttuurikasvatusohjelma, joka vie Suomen kahdeksasluokkalaiset ja heidän opettajasa vierailuille korkealaatuisiin taidekohteisiin ympäri...

17.1.2023

Intendentti Mia Huhta valittu Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n hallitukseen

Helsingissä 22.11.2022 järjestetyssä Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n (Suosion) syyskokouksessa valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Mia Huhta, Vaasan...

käyrätorvi
3.1.2023

Kohti valoa! – Vaasan kaupunginorkesterin kevätkausi 2023

Vaasan kaupunginorkesterin kevätkausi houkuttelee musiikin ystäviä sekä hienoilla klassikkoteoksien raikkailla tulkinnoilla että yllättävillä uusilla...

Sosiaalinen media

Chefsdirigent Tomas Djupsjöbacka - På lördagen, den 11.2. börjar orkesterns vårsäsong med dig, när vi har konserten Toner och raseri. Hur har man valt ut det här programmet? – Styckena i den första halvan hör ihop och är ett tydligt par. Haydns symfoni är ovanlig, eftersom den har bearbetats från scenmusik som Haydn komponerat och det är också därifrån som tilläggsnamnet ”Il Distratto” kommer. I symfonin finns avvikande från de normala fyra satserna sex kortare satser, vilka presenterar olika karaktärer mer än ett långt uppbyggt drama, och där finns mycket för upphovsmakaren typisk inskriven humor, till exempel att violinerna stäms mitt i satsen, eller det avsnitt som beskriver ett avbrott i tanken. – Clyne nämner i förordet till sitt verk att hon blivit inspirerad av just den här symfonin. Hon har också valt olika brottstycken ur den som hon har fäst uppmärksamhet på. De hörs som klara inlåningar, och därifrån tar hon avstamp till sitt egen värld. På det här sättet samtalar nutiden med det förgångna, och just därför vill jag höra Haydns och Clynes stycken efter varandra. Vad kan du säga om konsertens solist, Maria? Varför är det just hon, som spelar Mendelssohn i Vasa? – Jag hörde Maria spela i Berlin ifjol och hennes starka sätt att forma musiken gjorde genast intryck på mig. Jag strävar efter att alltid bjuda in intressanta solister till Vasa, och hon har enligt min uppfattning inte uppträtt tidigare i Finland. Det lönar sig absolut att bekanta sig med henne i den här verkliga favoriten bland violinkonserter! Vad är speciellt i den här konserten? – Den direkta kopplingen mellan styckena i den första delen är speciell, liksom den utomordentliga solisten! Toner och raseri på lördagen, den 11.2. kl. 15, Meet & greet med Tomas och Maria innan konserten kl. 14.30 i Spegelsalen. Välkommen! . . #vaasankaupunginorkesteri #vasastadsorkester #vaasacityorchestra #ääntäjavimmaa #tonerochraseri #soundandfury #mariawłoszczowska #tomasdjupsjöbacka #vaasa #vasa
03.02.2023 - 09:35

Vaasan kaupunginorkesteri - Vasa stadsorkester

Ylikapellimestari Tomas Djupsjöbacka - Aloitamme orkesterin kevätkauden sinfoniakonsertit kanssasi lauantaina 11.2. konsertilla Ääntä ja vimmaa. Kuinka tähän ohjelmistoon on päädytty? – Ensimmäisen puoliskon kappaleet kuuluvat yhteen ja ovat selkeä pari. Haydnin sinfonia on hyvin epätavallinen, koska se on muokattu hänen säveltämästään näytelmämusiikista - siitä lisänimi "Il Distratto" tulee. Siinä on normaalin neljästä poiketen kuusi lyhyehköä osaa, jotka esittelevät erilaisia karakteereja enemmän kuin pitkää rakennettua draamaa, ja siinä on paljon tekijälleen tyypillistä sisäänkirjoitettua huumoria, esimerkiksi viulujen viritystä kesken osan tai pätkä, joka kuvaa ajatuksen katkeamisen. – Anna Clyne mainitsee teoksensa esipuheessa inspiroituneensa juuri tästä sinfoniasta, hän on valinnut siitä erilaisia katkelmia, joihin hänen huomionsa kiinnittyi. Ne kuullaan selkeinä lainauksina, ja siitä hän ponnistaa omaan maailmaansa. Tällä tavalla nykypäivä keskustelee menneisyyden kanssa ja siksi haluan kappaleiden kuultavan peräkkäin. Mitä voisit sanoa konsertin solistista, Mariasta? Miksi halusit juuri hänet soittamaan Vaasaan Mendelssohnia? – Kuulin Marian soittoa Berliinissä viime vuonna ja hänen vahva tapansa muotoilla musiikkia teki heti vaikutuksen. Pyrin tuomaan Vaasaan aina mielenkiintoisia solisteja, hän ei ole käsittääkseni esiintynyt Suomessa aikaisemmin. Kannattaa ehdottomasti tutustua häneen tämän viulukonserttojen kestosuosikin varressa! Mikä tässä konsertissa on erityistä? – Kyllä erikoista on juuri tuo alkupuolen kappaleiden suora kytky. Sekä mahtava solisti! Ääntä ja vimmaa lauantaina 11.2. klo 15, Meet & greet Tomaksen ja Marian kanssa ennen konserttia klo 14.30 Peilisalissa. Tervetuloa! . . #vaasankaupunginorkesteri #vasastadsorkester #vaasacityorchestra #ääntäjavimmaa #tonerochraseri #soundandfury #mariawłoszczowska #tomasdjupsjöbacka #vaasa #vasa
03.02.2023 - 09:34

Vaasan kaupunginorkesteri - Vasa stadsorkester

Torstaina 26.1. klo 19.00 alkaa Vaasan kaupunginorkesterin kevätkausi kamarimusiikkikonsertilla ”Timantteja tuhkasta”, jossa katsotaan sadan vuoden takaiseen, sodasta toipuvaan Eurooppaan. Mitä kansainvälisessä musiikkielämässä tapahtui samoihin aikoihin, kun Leevi Madetoja kirjoitti Vaasan oopperassakin nyt alkuvuodesta esitettävää oopperaansa Pohjalaisia? 🎵 Kamarikonsertit ovat orkesterimuusikoiden itsensä ideoimia kokonaisuuksia, joissa he pääsevät tekemään yhteistyötä pienemmissä ryhmissä ja itse valitsemiensa kappaleiden kanssa. ✨ Timantteja tuhkasta -konsertissa muusikot ovat halunneet nostaa esiin 1900-luvun säveltäjiä: Brittenin, Lourién ja Prokofjevin. Muusikot ovat kovasti odottaneet sopivaa hetkeä kamarimusiikkikonsertille, jossa he voivat esittää tämänkaltaista hienoa musiikkia, ja kertovatkin tämän myötä viimeisenkin ”koronatulpan” aukeavan. 🎶 Brittenin Phantasy-kvarteton innoittajana oli oboisti Léon Goossens, Britannian johtava oboisti maailmansotien välisenä aikana. Goossens kantaesitti teoksen ja toimi teoksen oboistina myös ISCM:n (International Society for Contemporary Music) konferenssissa Firenzessä vuonna 1934. Tämä esitys toi Brittenin kyvyt kansainvälisen uuden musiikin yleisön tietoisuuteen. Kamarikonsertissamme esiintyvä kvartetti Panu Sivonen (oboe), Leenakaisa Sandberg (viulu), Viktor Olaus Nygård (alttoviulu) ja Elena Hämäläinen (sello) esitti tämän kappaleen jo viime syksynä The Doo-Bop Clubissa, ja nyt tämä hieno kokonaisuus päästään esittämään myös kaupunginorkesterin yleisölle. 🎻 Lourién sonaatissa on todella poikkeava kokoonpano, viulu ja kontrabasso –duo, ja tämä on ensimmäinen kerta, kun kappale esitetään Suomessa! Tämä on myös ensimmäinen kerta, kun orkesterin viulisti Liisa Makkonen soittaa duettoa kontrabasson kanssa. Aiemmin on tutuksi tulleet duot sellon ja alttoviulun kanssa. Pontus Gransin ja Liisa Makkosen esittämä duo-kappale on teknisesti todella haastava, ja oman vaikeutensa on tuonut se, että käsin kirjoitettuja nuotteja on pitänyt välillä tarkastella tosi tarkasti, että niistä saisi edes selvää. Lourién musiikkiaan on soitettu vähän, vaikka siinä onkin hienoa stravinskymaista rytmiikkaa ja sointia. 🎵 Lourién aikalainen ja kaveri oli huomattavasti tunnetumpi Sergei Prokofjev, jonka kvintetto päättää konsertin. – Prokofjevin kvintettoa on haluttu soittaa jo pitkään, ja vihdoin saadaan tämä hieno kokonaisuus kamarikonserttiin Vaasassa. Ukrainalais-venäläinen säveltäjä ja pianisti Sergei Prokofjev pakeni toukokuussa 1918 Venäjän vallankumouksen kuohuja Petrogradista New Yorkiin. Venäjällä Prokofjev oli ollut juhlittu säveltäjä, mutta menestys Yhdysvalloissa osoittautui oletettua vaikeammaksi, etenkin kun Prokofjev halusi mieluummin säveltää kuin esiintyä pianistina. Pian Prokofjev muuttikin kokonaan Eurooppaan, ensin Baijerin Alpeille ja sitten Pariisiin, jossa säveltäjien tilanne oli parempi. Kuulijat saattavat huomata sirkusmaisia elementtejä Prokofjevin teoksessa, sillä sävellykset eivät Euroopassakaan menestyneet toivotusti ja rahaa tienatakseen Prokofjv sävelsi sirkusaiheisen baletin ”Trapetsi”, jonka sävelmateriaalia Prokofjev hyödynsi kvintetossaan op. 39. teoksessa. Kvinteton instrumentaatio on lähes ainutlaatuinen, sillä se on sävelletty oboelle, klarinetille, viululle, alttoviululle ja kontrabassolle. Luultavasti ratkaisu on syntynyt käytännön pakosta, sillä Trapetsi-balettia esittäneessä seurueessa oli vain viisi muusikkoa. Kvinteton konsertissa esittävät Panu Sivonen (oboe), Eneko Iriarte Velasco (klarinetti), Maano Männi (viulu), Viktor Olaus Nygård (alttoviulu) ja Pontus Grans (kontrabasso). 🎫 Liput 19 / 15 / 5 € NetTicket.fi sekä ovelta alkaen tunti ennen konserttia. -- Vasa stadsorkesters vårsäsongen börjar med en kammarkonsert ”Diamanter ur askan”, på torsdagen, den 26.1 kl. 19 i Vasa stadshus. 🎵 Kammarkonserterna är helheter som orkestermusikerna själva har kommit med idén till. I samband med dem kan musikerna samarbeta i mindre grupper och med musikstycken som de själva har valt. ✨ På konserten Diamanter ur askan har musikerna velat lyfta fram 1900-talets tonsättare: Britten, Lourié och Prokofjev. Musikerna har väntat länge på ett lämpligt tillfälle för en kammarmusikkonsert där de kan framföra utsökt musik av det här slaget. De säger också att den sista ”coronaproppen” äntligen lossnar i och med detta. 🎶 Inspiratör till Brittens Phantasy-kvartett var Léon Goossens, Storbritanniens ledande oboist under mellankrigstiden. Goossens uruppförde verket och uppträdde även som oboist när det uppfördes på ISCM:s (International Society for Contemporary Music) konferens i Florens år 1934. Framförandet gjorde att Brittens färdigheter blev kända för dem som lyssnade på ny internationell musik. Kvartetten på vår kammarkonsert, nämligen Panu Sivonen (oboe), Leenakaisa Sandberg (violin), Viktor Olaus Nygård (altviolin) och Elena Hämäläinen (cello), framförde musikstycket redan i höstas på The Doo-Bop Club och nu får även stadsorkesterns publik uppleva denna ypperliga helhet. 🎻 Louriés sonat har verkligen en exceptionell sammansättning, nämligen en duett för violin och kontrabas, och det här är första gången som verket framförs i Finland! Det är också första gången som orkesterns violinist Liisa Makkonen spelar duett med en kontrabasist. Sedan tidigare är hon van vid duetter med cello och altviolin. Det duostycke som Pontus Grans och Liisa Makkonen framför är tekniskt mycket krävande, och till svårigheten bidrar också att man emellanåt varit tvungen att granska de handskrivna noterna mycket noggrant för att ens kunna tyda dem. Louriés musik har spelats endast i liten omfattning, även om den innehåller förträfflig stravinskylik rytmik och klang. 🎵 Konserten avslutas med en kvintett av den betydligt mer kände Prokofjev, som var Louriés samtida och vän. − Det har länge funnits önskemål om att få spela Prokofjevs kvintett, och äntligen kan denna fina helhet framföras på en kammarkonsert i Vasa. Den ukrainsk-ryske kompositören och pianisten Sergej Prokofjev flydde i maj 1918 undan oroligheterna i samband med ryska revolutionen, från Petrograd till New York. I Ryssland hade Prokofjev varit en hyllad kompositör men det visade sig vara svårare än väntat att nå framgång i Förenta staterna, särskilt eftersom Prokofjev hellre ville komponera än uppträda som pianist. Inom kort flyttade Prokofjev till Europa, först till Bayerska alperna och sedan till Paris, där situationen för tonsättare var bättre. Åhörarna kanske upptäcker cirkusaktiga element i Prokofjevs verk, då kompositionerna inte heller i Europa hade önskad framgång och Prokofjev för att tjäna pengar komponerade den cirkusinspirerade baletten ”Trapetsen”. Kompositionsmaterialet till baletten använde Prokofjev sedan i sin kvintett op. 39. Kvintettens instrumentering är så gott som unik eftersom den är komponerad för oboe, klarinett, violin, altviolin och kontrabas. Troligtvis var detta en praktisk nödlösning eftersom det ingick enbart fem musiker i det sällskap som framförde baletten Trapetsen. På konserten framförs kvintetten av Panu Sivonen (oboe), Eneko Iriarte Velasco (klarinett), Maano Männi (violin), Viktor Olaus Nygård (altviolin) ja Pontus Grans (kontrabas). 🎫 Biljetter 19 / 15 / 5 € NetTicket.fi och direkt från dörren från kl. 18.00 till början av konserten. . . #vaasankaupunginorkesteri #vasastadsorkester #vaasacityorchestra #klassinenmusiikki #klassiskmusik #classicalmusic #kamarikonsertti #kammarkonsert #chambermusic #vaasa #vasa
23.01.2023 - 07:39

Vaasan kaupunginorkesteri - Vasa stadsorkester