Ohita valikko
Takaisin eForum-aloitussivulle Takaisin eForum-aloitussivulle
Lastenvaatteet naulakossa 3

1. luokka, TVT-opetussuunnitelma

Päivitetty 16.1.2025

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Ota käyttöön digitaalisen osaamisen harjoittelun tueksi iPad-passi!

Tekniset perustaidot

Tutustutaan yhdessä laitteen käyttösopimukseen ja –ehtoihin, sekä laitteen turvalliseen säilyttämiseen, kuljettamiseen ja lataamiseen.  

Ohjataan oppilasta ymmärtämään ja käyttämään keskeisiä peruskäsitteitä ja tunnistamaan työskentelyn kannalta tärkeitä symboleita (esimerkiksi aloitus, virta, sulkea, suurenna, pienennä, eteen, taakse, etsi, jaa, langaton verkko, kotinäppäin) 

(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11) 

Harjoitellaan iPadin peruskäyttöä 

  • käynnistäminen 
  • sammuttaminen 
  • kirjautuminen sisään (pin-koodi) 
  • uloskirjautuminen  
  • laitteen lataaminen 
  • sovellusten avaaminen ja sulkeminen
  • sovelluksesta toiseen siirtyminen 
  • harjoitellaan ”koti”-näppäimen käyttöä (esimerkiksi tuplaklikkaus siirryttäessä sovelluksesta toiseen) 

Harjoitellaan toimimaan 

  • vastuullisesti 
  • jos laite rikkoutuu tai katoaa 
  • laite ei ole langattomassa verkossa 

(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T11)  

Tutustutaan turvalliseen ja vastuulliseen toimintaan digitaalisissa ympäristöissä.Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista. Otetaan käyttöön henkilökohtaiset edu-tunnukset. Keskustellaan yksityisyyden suojaamisen merkityksestä.  

(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11) 

Harjoitellaan käyttämään kosketusnäyttöä (esimerkiksi WhiteboardMollaABCGeoboard, Freeform) 

(AI S3 T11; MA S1-S4 T3). 

Opetellaan numeroiden ja kirjainten sijainteja näppäimistöllä.

Opetellaan iPadin näppäimistön käyttöä useammalla kuin kahdella sormella (etusormet asettuvat kirjaimille f ja j).

Harjoitellaan kirjoittamaan sanoja virtuaalinäppäimistöllä (isot kirjaimet, tavallisimmat erikoismerkit !,?.@,:).

(AI S3 T11; MA S1-S4 T3). 

Toiminta eri ympäristöissä

Keskustellaan siitä, mikä on internet ja mitä tehdään, kun selataan nettiä.  

Harjoitellaan käyttämään selainohjelmaa (esimerkiksi Edge, Safari): liikkuminen sivulta toiselle, siirtymään eteenpäin ja taaksepäin, sivun päivittäminen.

(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11) 

Harjoitellaan kirjautumaan sähköiselle työpöydälle ja M365 -ympäristöön omilla käyttäjätunnuksilla.  

Harjoitellaan avaamaan, nimeämään, jakamaan ja poistamaan tiedosto sekä luomaan kansio ja nimeämään se.  (Onedrive, Teams)

(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11) 

Tutustutaan digitaaliseen ostettuun tai ilmaiseen opetusmateriaaliin, esimerkiksi kustantajien sähköiset materiaalit, e- ja äänikirjat, Ekapeli, Ville.  

(AI S3 T9, T10; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11) 

Harjoitellaan antamaan sovelluksille oikeuksia (kamera, mikrofoni). 

Harjoitellaan ohjatusti säätämään näytön kirkkautta ja laitteen äänenvoimakkuutta. Tutustutaan sopivaan työskentelyvalaistukseen.  

(AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11) 

Tuottaminen

Oppilas tutustuu omien ja yhteisten töiden ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin tallentamiseen pilvipalveluun ja digitaalisessa ympäristössä työskentelyyn (esimerkiksi TeamsTeams: lukutaidon edistyminen).

(AI S3 T9, T10; KÄ S1-S3 T2; MA S1-S4 T1, T3, YM S1-S6 T11)

Yhdessä keskustellaan koulupäivän aikana tapahtuvaan kuvaamiseen liittyvät ohjeet.

Harjoitellaan laitteen kameran peruskäyttöä töiden tallentamiseen (valokuva, videokuva): avaaminen, sulkeminen, tallentaminen laitteelle.  

Harjoitellaan löytämään kuvat tiedostokansiosta.  

Harjoitellaan kuvien ja videoiden tallentamista pilvipalveluun. 

(KU S2 T1, T4, T7) 

Oppilas harjoittelee nauhoittamaan puhetta ja ääntä.

(AI S2 T5, T9; MU S1-S4 T4; EN S3 T10) 

Oppilas osaa käynnistää tekstinkäsittelyohjelman (esimerkiksi Word), kirjoittaa tavuja ja/tai sanoja ja tallentaa tekstin.  Oppilas harjoittelee tekstin aktivointia sekä kirjainkoon ja -lajin valintaa.

(AI S3 T11) 

Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun). (KÄ S1, S2 T2; MA S1 T12) 

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

Digiturvataidot alkuopetuksessa -tehtäväkokonaisuus ja linkkejä vastuullisesta ja turvallisesta toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä opetuksen tueksi.

Oppilas tutustuu tekijänoikeuksiin ja ymmärtää, miksi niitä tarvitaan. Harjoitellaan yhdessä hakemaan ja käyttämään luvallista materiaalia.  

Oppilas ei esitä toisen tuotosta omanaan ja harjoittelee tekemään lähdemerkinnät.

(AI S3 T7; YM S3, S6 T11; KU S2 T4) 

Tutustutaan yhdessä tietolähteiden luotettavuuden arviointiin.  

Keskustellaan kaupallisesta sisällöstä ja sen merkityksestä ja siitä, että osa digitaalisista tuotteista esimerkiksi peleissä voi olla maksullisia ja että rahan käytöstä tulee sopia huoltajan kanssa.

(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11) 

Keskustellaan ja jaetaan kokemuksia digitaalisen median ympäristöissä.  

Käydään yhdessä läpi, kuinka toimia, jos saa verkossa asiattomia viestejä tai yhteydenottoja tuntemattomilta ihmisiltä. Oppilas osaa kääntyä tarvittaessa turvallisen aikuisen puoleen.

(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11) 

Keskustellaan siitä, mitä asioita voi ja mitä ei ole hyvä jakaa verkossa.  

Keskustellaan tietojenkalastelusta ja siitä, että internetissä voi kohdata myös epäasiallisia tai laittomia yhteydenottoja. 

(AI S3 T9, T11; YM S2, S4, S6 T11) 

Oppilas tunnistaa kuvaohjelmien ikärajat, ymmärtää niiden tarkoituksen ja kunnioittaa niitä mediasisältöjä käyttäessään.

(AI S3 T8; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S1-S6 T11)

Harjoitellaan työn tauottamista ja tavoitteiden asettamista digitaalisissa ympäristöissä.

Tutustutaan terveellisiin työasentoihin. 

 (AI S2 T5, S3 T11; MA S1-S4 T1, S1 T12; YM S1-S6 T11) 

3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

Tutustutaan hakukoneen käyttöön esimerkiksi muodostamalla hakusanoja mallista, QR-linkin avulla ja käyttämällä kuva- ja äänihakua (hakukentän sanelutoiminto). 

(AI S2 T5, T7; YM S4 T11) 

Tutustutaan tallentamaan havaintoja digitaalisesti. Tutustutaan käsitekartan käyttöön (esimerkiksi Microsoft Whiteboard). Tutustutaan nauhoittamaan ja selostamaan omin sanoin etsittyä tietoa.

(AI S1, S2, S3 T6-T9; YM S2, S4 T11) 

Tutustutaan ohjatusti dokumentoimaan tutkittua ja kokeiltua valokuvaamalla ja videoimalla.  

(MA S1, S3, S4 T1, T2, T11, T12; YM S1-S6 T11)

4 Vuorovaikutus

Harjoitellaan ohjatusti vuorovaikutusta digitaalisessa ympäristössä esimerkiksi Teamsin avulla (puhelut, viestit, keskustelut, “tykkäykset”). 

 Tutustutaan yhdessä työskentelyyn ja palautteen antamiseen ohjatusti.   

(A-kieli S3 T9, T10; AI S2 T8, S3 T9; MA S1-S4 T1, T3; UE S1, S3 T8 / ET S4 T1, T9) 

Harjoitellaan toimimaan hyvien käytöstapojen mukaan digitaalisessa ympäristössä.  

Pohditaan ja harjoitellaan, miten digitaalisissa ympäristöissä voi toimia siten, ettei itselle eikä toisille tule pahaa mieltä (esimerkiksi kommentointi, palautteen antaminen). 

(AI S3 T8, T10; MA S1 T1, T3, T12; UE S1 S3 T8 / ET S4 T9; YM S3, S6 T11)