Ohita valikko
Takaisin eForum-aloitussivulle Takaisin eForum-aloitussivulle
Lastenvaatteet naulakossa 3

4. luokka, TVT-opetussuunnitelma

Päivitetty 16.1.2025

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Tekniset perustaidot

Käydään läpi käyttösopimus- ja ehdot, sekä laitteen turvallinen kuljetus ja säilytys. 

Harjoitellaan tietokoneen toimintaperiaatteet 

  • käynnistäminen 
  • sammuttaminen 
  • lepotila 
  • laitteen lataaminen 
  • päivitysten lataaminen 
  • ohjelmien avaaminen ja sulkeminen 
  • kameran käyttö 

Harjoitellaan yhdistämään tarvittavat lisälaitteet (hiiri, näppäimistö, kuulokkeet) 

Keskustellaan yhdessä siitä, miten virrankulutukseen voi vaikuttaa  

  • säätämällä näytön kirkkautta 
  • sulkemalla turhia ohjelmia 
  •  sammuttamalla näppäimistön taustavalon 
  • lukitsemalla laitteen, kun työskentely keskeytyy 

Käytetään keskeisiä käsitteitä 

  • avaa, sulje 
  • sovellus 
  • tiedosto, tiedostomuoto 
  • käyttöjärjestelmä 
  • näppäimistö, hiiri, kosketuslevy 
  • virtajohto 
  • USB-liitäntä  
  • näyttö 
  • internet 

 Harjoitellaan tarpeen mukaan siirtämään tiedostoja eri laitteiden välillä. Tutustutaan samalla yleisimpiin tiedostoformaatteihin ja niiden päätteisiin.  

(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14) 

Keskustellaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytön perusteista. Kerrataan M365-palveluihin kirjautuminen ja sähköisen työpöydän käyttö.  

Tutustutaan vahvan salasanan käyttöön. Harjoitellaan vaihtamaan salasana ohjatusti. 

(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14) 

Harjoitellaan työskentelemään vaiheittaisia ohjeita noudattaen (esimerkiksi päivitysten lataaminen, langattomaan verkkoon liittyminen, työohjeet tunnilla). 

Harjoitellaan toimimaan, jos 

  • laitteen virta on loppumassa 
  • kone vaatii päivityksen vuoksi uudelleenkäynnistyksen  
  • kone on rikki 

(AI S2 T5; MA S1 T5, T14, YM S1-S5 T5) 

Harjoitellaan tietokoneen asetuksien muuttamista (esimerkiksi kieli-, ääni- ja näyttöasetukset).  

(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14) 

Harjoitellaan käyttämään yleisimpiä pikatoimintoja  

  • ctrl+A (valitse kaikki) 
  • ctrl+x (poista) 
  • ctrl+c (kopioi)  
  • ctrl+v (liitä) 
  • ctrl+Z (peruuta viimeisin toiminto)  

(AI S3 T11)

Vahvistetaan kymmensormijärjestelmän käyttöä.  

(AI S3 T11) 

Toiminta eri ympäristöissä

Tutustutaan laitteen internetselaimiin ja harjoitellaan selaimen käyttöä (Chrome, Edge). Tutustutaan välilehtien käyttöön ja sivuhistorian tyhjentämiseen. 

(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T5, T11, T14) 

Harjoitellaan käyttämään M365 -ympäristöä (esimerkiksi Teams, OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway, Whiteboard).  

 Harjoitellaan antamaan sovelluksille oikeuksia (kamera, mikrofoni).  

Harjoitellaan ohjatusti siirtymään M365 palveluiden eri versioiden välillä (esim. Word Online ja Word).  

(AI S2 T5, S3 T10, T11; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1, T4; YM S1-S6 T11-T16) 

Harjoitellaan jakamaan tiedostoja opettajalle tai toiselle oppilaalle.     

(AI S2 T5-T8, S3 T10-12; MA S1-S5 T4; KÄ S1-S6 T2; YM S1-S6 T11)  

Harjoitellaan sähköisten tehtävien tekemistä ja palauttamista (esimerkiksi jaettu kansio, Teams: tehtävien palautus).   

(AI S2 T5-T8, S3 T10-12; MA S1-S5 T4; KÄ S1-S6 T2; YM S1-S6 T11)  

Oppilas harjoittelee kokeen, kyselyn tai lomakkeen tekemistä sähköisessä ympäristössä (esimerkiksi FormsTeams). (MA S1-S5 T1) 

Harjoitellaan käyttämään ilmaista tai ostettua digitaalista oppimateriaalia (esimerkiksi Ville, karttasovellukset, kustantajien materiaali, Teams: lukutaidon edistyminen).   

(AI S2 T5, S3 T10, T11; KÄ S1-S6 T2, T6; MA S1-S4 T1, T4; YM S1-S6 T11-T16)

Harjoitellaan seuraamaan oman oppimisen edistymistä digitaalisessa ympäristössä olevan ominaisuuden avulla (esimerkiksi TeamsForms, Ville, kustantajien materiaalit, Wilma). (AI S2 T5, S3 T12; MA S1-S5 T1, T5) 

Tuottaminen

Luodaan OneDriveen vuosiluokkakansio, jonka alle tehdään esimerkiksi oppiaine- tai jaksokohtaiset kansiot (esimerkiksi portfoliotyöskentely). Tallennetaan ohjatusti tiedostoja oikeaan kansioon ja/tai harjoitellaan tiedostojen siirtämistä oikeaan kansioon. Nimetään ohjatusti kansiot ja tiedostot.   

(AI S3 T6-T8, T10; KÄ S1-S6 T2, T3; MA S1-S5 T4, T5; YM S4, S5 T11; YH S1-S3 T4, T9) 

Harjoitellaan laitteen kameran käyttöä ottamalla kuvia ja videoita ja muokkaamalla niitä. 

(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5;  S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13) 

Harjoitellaan nauhoittamaan puhetta (esimerkiksi sanelin, PowerPoint, OneNote, Teams).   

Tutustutaan musiikkiteknologian käyttöön.  

(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5;  S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13) 

Tehdään pieniä video- ja kuvaprojekteja sovitusta aiheesta. Tutustutaan kuvakerronnan perusteisiin: kuvakoko, kuvasommittelu. 

–  Suunnitellaan esimerkiksi sarjakuvatarina digitaalisesti toteutettuna (esimerkiksi PowerPoint).  

– Tutustutaan pienen animaation tekemiseen yhdessä sovitusta aiheesta. Esimerkiksi kirjoitetaan ja kuvitetaan oma tarina tai hahmon seikkailu tai valitaan aiheeksi luonnontieteen malli (veden kiertokulku, ravintoketju tms.)  

(AI S2 T5; S3 T10; KU S1-S3 T1, T5; Kä S1-S6 T2; MA S1-S5 T3; MU S1-S4 T5; YM S1-S6 T5, T11, T13) 

13) 

Harjoitellaan kirjoittamaan tekstinkäsittelyohjelmalla (esimerkiksi Word).  

  • lihavointi 
  • kursiivi 
  • tekstin tasaus 
  • fontin värin muuttaminen 
  • alleviivaus 
  • välimerkit 
  • riviväli 
  • kappalejako 
  • kuvan liittäminen 

Harjoitellaan muuttamaan kieliasetuksia. 

(A-kieli S3 T11; AI S3 T10-T12; KU S2 T1, T4, T7; MA S1-S5 T4; YH S1-S3 T9) 

Tehdään ohjatusti yksinkertainen taulukko annetun aineiston perusteella. 

Harjoitellaan tekemään aineistosta diagrammi. (MA S5 T13; YM S1-S6 T5) 

Tutustutaan yhdessä esityksen tekemiseen (esimerkiksi PowerPoint).  

Harjoitellaan esityksen muokkaamista ohjeiden mukaisesti (esimerkiksi kuvan tai videon liittäminen, otsikon lisääminen ja muotoilu). Harjoitellaan esitettävän tekstin kirjoittamista kokonaisin virkkein (ei kuitenkaan unohdeta ohjata oppilaita omin sanoin kerrontaan).  

(AI S2 T8, S3 T10, S4 T14; KU S2 T3; MA S1-S5 T4; YM S1-S6 T11) 

Tutustutaan laitteella piirtämiseen ja suunnittelutyökalun käyttöön (esimerkiksi PaintPaint 3D). (MA S4 T11, KU S1-S3 T4; KÄ S1-S4 T3) 

Tutustutaan ohjelmointiin ja robotiikkaan vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun). 

(KÄ S3; MA S1 T14)

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

Digiturvataidot luokilla 3-4 -tehtäväkokonaisuus ja linkkejä vastuullisesta ja turvallisesta toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä opetuksen tueksi.

Keskustellaan yhdessä siitä, että kiusaaminen, juoruilu sekä väärän tiedon levittäminen verkossa eivät ole vastuullista toimintaa ja millaisia mahdollisia seurauksia niistä on. 

(A-kieli S3 T7; AI S1 T4, S2 T7, S3 T10-T12; YH S1-S3 T4; ET S1-S4 T10; UE S1-S4 T7) 

Kerrataan tekijänoikeuksien periaatteet (esimerkiksi Kopiraittilan koulu 3. –  4. lk). 

Harjoitellaan vain luvallisen materiaalin käyttöä omissa töissä (esimerkiksi CC-lisensoitu materiaali).

(AI S3 T12; YM S3 T11; KU S2 T4, T5; MU S1-S4 T5) 

Harjoitellaan yhdessä arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta. Harjoitellaan ohjatusti lähteiden käyttöä ja merkintää. 

(AI S2 T5-T7; YM S1-S6 T14; YH T6; T9 UE T3, T7; ET T2)   

Harjoitellaan tunnistamaan erilaisia tekstejä (esimerkiksi mainokset, mielipidekirjoitukset).  

(AI S2 T5-T7; YM S1-S6 T14; YH T6; T9 UE T3, T7; ET T2)   

Keskustellaan erilaisista riskitilanteista digitaalisissa ympäristöissä. Pohditaan yhdessä, miten niistä voi kertoa aikuiselle. Harjoitellaan ottamaan ruutukaappaus todistusaineistoksi.  

Harjoitellaan turvallista toimintaa digitaalisissa ympäristöissä. Tutustutaan tietoturvan perusteisiin ja henkilötietojen turvalliseen käyttöön ohjatusti.   

(AI S1 T4, S3 T10-12, YH S1, S3 T4, T9; YM S1- S2 T11)

Tutustutaan ikärajojen merkitykseen.

(AI S1 T4, S3 T10-12, YH S1, S3 T4, T9; YM S1- S2 T11)

Tutustutaan ergonomiseen työskentelyasentoon (istuma-asento, käden asento).  

(AI S3 T11; YM S1-S6 T11) 

Harjoitellaan asettamaan tavoitteita ja tauottamaan työskentelyä. 

(AI S3 T11; YM S1-S6 T11)

3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

Harjoitellaan erottamaan hakukone ja selaimen osoiterivi toisistaan.  

Harjoitellaan ohjatusti käyttämään URL-osoitetta ja hakemaan hakukoneella tietoa ja kuvia esimerkiksi eläimestä.  

(AI S2 T5, T7; YM S1-S6 T11) 

 Tutustutaan hakemaan tietoa myös vieraalla kielellä (vieraat kielet, tieteelliset nimet). (A-kieli S3 T7; AI S2 T7; KU S2 T1; YH S1, S2, S3 T4; YM S3 T11, T14, T16) 

Harjoitellaan ohjatusti järjestämään, luokittelemaan ja esittämään tietoa. Harjoitellaan jäsentämään tietoa käsitekartalle ja esittämään tietoa yksinkertaisissa taulukoissa (esimerkiksi yhteiset ”ajatusseinät”). 

Tutustutaan havaintojen ja päätelmien tekemiseen opetusvideosta tai simulaatiosta. (AI S2 T5-T7, T10; MA S5 T4, T13; YM S3-S6 T5, T7, T11; UE S1-S3 T3, T7; ET S1-S4 T2, T7) 

Tutustutaan kartankäyttö- ja geomediataitoihin digitaalisessa ympäristössä.  (YM S1-S6 T11, T13, T16)  

Suunnitellaan ja toteutetaan ohjatusti tutkimus. Tehdään havaintoja ja mittauksia teknologiaa hyödyntäen (esimerkiksi kamera, nauhuri, ajanotto / kello, Forms, Excel).  

(AI S2 T7, T8, S3 T10, T12; KÄ S1-S4 T3; YM S1-S6 T5, T11) 

4 Vuorovaikutus

(A-kieli S3 T7; AI S1 T4, S2 T6, T8, S3 T10, T12; KU S1-S3 T7; MA S1-S4 T3. T4; YH S1-S4 T4, T9; YM S2-S6 T7, T11)

Käydään läpi sosiaalisen median toimintaan liittyviä sääntöjä.  

Harjoitellaan käytössä olevien sovellusten vuorovaikutusta tukevia toimintoja (esimerkiksi Teams: puhelut, viestit, keskustelut, ”tykkäykset”).   

Harjoitellaan toimimaan vastuullisesti digitaalisissa ympäristöissä (esimerkiksi Teams): noudatetaan ohjeita, kommentoidaan hyvien käytöstapojen mukaisesti. (ET S1-S4 T10; UE S1-S4 T7) 

Tutustutaan ohjatusti vastuulliseen viestintään ja palautteen antamiseen (esimerkiksi M365-ympäristö).  

Harjoitellaan kirjoittamaan sähköpostiviesti hyvien tapojen mukaisesti esimerkiksi opettajalle, vanhemmille tai luokkakavereille. 

Harjoitellaan ottamaan vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä esimerkiksi tavoitteiden asettamisen avulla.

(A-kieli S3 T7; AI S1 T4, S2 T7, S3 T12)

Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä (esimerkiksi Teams) yhdessä koko luokan kanssa ja pienemmissä ryhmissä. 

Harjoitellaan vaikuttamista esimerkiksi kirjoittamalla viestejä, vastaamalla kyselyihin, kommentoimalla ryhmätöitä ja osallistumalla keskusteluun.