Ohita valikko
Takaisin KultTourin etusivulle Takaisin KultTourin etusivulle

Artikkelin kategoriat: Arkisto

KultTour 2/2021 - Musiikkia ihmisiltä ihmisille

Julkaistu: 10.9.2021

Vaasan kaupunginorkesterin ylikapellimestari Tomas Djupsjöbacka kutsuu yleisön jakamaan musiikin kokemuksen yhdessä.

Teksti: Merja Kallikari

Meistä jokainen tietää, miten erilaista on puhua seinälle tai kasvokkain toiselle ihmiselle. Vertaus antaa viitteitä siitä, kuinka kova kaipuu Vaasan kaupunginorkesterilla on päästä soittamaan yleisölle, joka on läsnä samassa tilassa.

– Olemmepa lavalla, lavan edessä tai takana, koemme ja jaamme tilaisuuden yhdessä. Uskon, että olemme kuluttavan pandemian jäljiltä entistä herkempiä aistimaan toisten ihmisten läsnäolon, toteaa Vaasan kaupunginorkesterin ylikapellimestari Tomas Djupsjöbacka.

Djupsjöbacka luottaa, että myös yleisöllä on palava tai suorastaan patoutunut halu kuulla elävää musiikkia. Kaupunginorkesterin syksyä suunnitellessaan Djupsjöbackan avainsanoja ovat olleet tuoreus, raikkaus ja variaatio.

– Tyhjentävän teeman sijaan olen pyrkinyt siihen, että kattaus olisi tuore. Ravintolatermein ilmaistuna: tarjolla ei ole säilykeruokaa vaan tuoreita laatuaineksia suoraan torilta.

Musiikissa tuoreus on muutakin kuin uusinta uutta.

– Syksyn ohjelmistossa on nykymusiikkia mutta myös tuntemattomia, romantiikan ajan teoksia, joita en usko juuri kenenkään vaasalaisen kuulleen aikaisemmin.

Lokakuussa lystikäs maailman kantaesitys

Kaupunginorkesterin syksystä voi silti löytää punaisen langan. Se on ihmisyys ja ominaisuudet, jotka meitä yhdistävät.

– Toivoisin, että yleisöä kiinnostaisi pohtia hyvää musiikkia kuunnellen, mikä meitä kaikkia koskettaa ja yhdistää ihmisinä, Djupsjöbacka sanoo.

– Tuntemuksia on niin monenlaisia – kauneuden ihailun lisäksi myös suru, mietiskely ja huumori kaikenlaisissa variaatioissa.

Djupsjöbacka mainitsee kujeilun esimerkkinä ajattomasta ja inhimillisestä piirteestä, jonka kaikki tunnistamme. Leikkisyys on konsertin kattoajatuksena lokakuun lopulla.

– Olen kokonaisuudesta hyvin innoissani. Kujeilua lähestytään monen eri vuosisadan näkökulmasta. Aloitamme poikkeuksellisesti klassismin ajan sinfonialla, joka on veikeydestään tunnetun Joseph Haydnin viimeisimpiä, lisänimeltään Rummunpäristys. Sitten jatkamme nykyhetkeen Jukka Tiensuun narrimaisella nokkahuilukonsertolla Appo, jossa solisti Eero Saunamäki pääsee jopa beatboxaamaan.

Kujeilevan konsertin päätös osoittaa, että Vaasan kaupunginorkesteri voi toteuttaa kansainvälisesti kiinnostavia esityksiä.

– Englantilaisen George Mortonin sovitus Richard Straussin teoksesta Till Eulenspiegelin lystikkäät kujeet saa maailman kantaesityksensä Vaasassa, Djupsjöbacka kertoo ylpeänä.

Kevätkaudella Vaasan kaupunginorkesteri sai ansaittua huomiota sukupuolten tasapainoon tähtäävällä konserttisarjallaan. Womentumsin avaama viesti sukupuolten tasa-arvosta pyritään pitämään vahvana myös jatkossa – heti syksyn ensimmäisessä konsertissa. Kauden avausteos on Vaasassa 1866 syntyneen Siri Branderin pianolle säveltämä Elegie, josta kuullaan vaasalaisen kapellimestari A.E. Westerlindin sovitus jousiorkesterille.