Näyttelytehtäviä, mobiilioppaita ja verkko-opastuksia
Pohjanmaan museo
Tulostettavia materiaaleja ryhmänohjaajille tai omatoimikävijöille
Tarjoamme valmiita tulostettavia materiaaleja teille, jotka olette tulossa museovierailulle ryhmän tai lapsen tai ihan vaan tietoa haluavan kanssa.
Museon kartta, 3D mallit ja AR-sovellukset
Tutustu Pohjanmaan museon AR-peleihin ja interaktiivisiin pohjapiirustuksiin tästä
Museon tehtävät
Inkeri Julkunen ja muita naivisteja
näyttelytehtävät löytyvät täältä
Terranova
luonnontieteelliseen näyttelyn tehtäviin voi tutustua täältä ja eläinten tassunjälkiin täältä. Seitsemäsluokkalaisten opetussuunnitelmaan kuuluu museovierailut ja erityisesti heille on suunnattu nämä mobiilitehtävät.
Vaasa400-näyttely
näyttelytehtävät voi tulostaa täältä (teossuunnistus) ja tietokilpailu löytyy täältä.
Pohjanmaan museon museoapprot tai museomysteerit
Pohjanmaan museo on yksi Suomen vanhimmista museoista. Pohjanmaan historiallinen yhdistys keräsi pohjalaista esineistöä ja kirjallista aineistoa tieteelliseen tutkimukseen, joka mahdollistaisi pysyvän museonäyttelyn.
Tutustu Pohjanmaan museon kolmeen mielenkiintoiseen näyttelyyn ja etsi vastaukset museomysteerin kysymyksiin! Nämä kysymykset sopivat erityisesti yli yläasteikäisistä ylöspäin. Suositellaan tehtäväksi vierailulla (esimerkiksi älypuhelimen kautta) .
Voit tehdä niitä verkkoyhteydellä suoraa täältä ”Vaasa400″ ja ”Terranova”.
Johan Ludvig Runebergia pidetään Suomen kansallisrunoilijana. Hän kävi Wasa triviaalikoulua 1815–1822.
Katso lisää: https://youtu.be/a-h1Wkd9TUo
Kuntsin modernin taiteen museo
Jo loppunut näyttely Meta Isæus-Berlin – Filosofi on päässyt mukaan Taidetestaajiin ja taidetestaajien arvioita näyttelystä voit lukea täältä
Jo loppunut Viivasta tilaan -näyttely on päässyt mukaan Taidetestaajiin ja taidetestaajien arvoteluja voit lukea täältä
Kahoot-visan Kuntsin modernin taiteen museosta voit tehdä täältä tai täältä
Tikanojan taidekoti
Fritsin kyydissä, mobiilisti 1900-luvun alun Vaasaan!
Tämä mobiiliopas vie sinut paikkoihin, jotka liittyvät liikemies ja taiteen keräilijä Frithjof Tikanojan työ- ja yksityiselämään. Oppaana Frithjof Tikanojan elämään liittyviin paikkoihin ja tapahtumiin toimii Tikanojan autonkuljettaja Yrjö Sorvari. Tervetuloa aikamatkalle Frithjof Tikanojan Vaasaan!
Voit ladata sovelluksen sovelluskaupasta (Citynomadi/Nomadi) ja sovellus näyttää sijaintisi – siten voit kuunnella Yrjöä kohteissa (ei tarvitse verkkoyhteyttäkään liikkuessa) ja kuunnella, miltä Vaasa kuulosti yli sata vuotta sitten.
Löydät mobiilioppaan täältä.
Vanhan Vaasan museo
Vanhan Vaasan mobiilireitti – Falanderin piian jalanjäljissä sekä kuskin kärryillä
Tämä mobiiliopas vie sinut paikkoihin, jotka liittyvät Vaasaan 1700-1800-luvulla. Oppaana Vanhaan Vaasan elämään liittyviin paikkoihin ja tapahtumiin toimii Falanderin piika ja hevoskärryjen kuski.
Voit ladata sovelluksen sovelluskaupasta (Citynomadi/Nomadi) ja sovellus näyttää sijaintisi – siten voit lukea Vanhan Vaasan kohteista (ei tarvitse verkkoyhteyttäkään liikkuessa) ja pohtia, miltä Vaasa kuulosti yli sata vuotta sitten.
Löydät mobiilioppaan täältä.
Nuorten museotiimi
Tule tekemään nuorten museo!
Nuorten museotiimin tarkoituksena on kehittää museoiden toimintaa sekä tutustuttaa nuoria kulttuuriin ja päästä osaksi vaikuttamaan Vaasan nuorisopalveluiden ja museoiden tapahtumatarjontaan.
Lisätietoa Nuorten museo -sivulta.
Kulttuuriopetussuunnitelma KOPS
🧭 7. luokkien museovierailu – Terranova kutsuu!
Vaasan kaupungin opetussuunnitelman mukaan museokäynti kuuluu 7. luokalle. Vaasan museot tarjoavat tähän tarkoitukseen Terranovan perusnäyttelyn, joka soveltuu erinomaisesti luonnontieteiden, kuvataiteen, historian ja maantieteen opetukseen. Terranovan museokäynnille voi varata opastuksen lähettämällä sähköpostia osoitteeseen museoinfo@vaasa.fi – samalla voi toivoa myös työpajaa osaksi vierailua.
Terranovassa käsitellään:
- Ilmastonmuutos ja jääkausi
- Norpan uhanalaisuus ja hyönteiskato
- Luonnonsuojelun tulokset (esim. merikotkat)
- Elektroniikan raaka-aineiden louhinta ja suon kuivatus
- Eläinlajien leviäminen ihmisen vaikutuksesta
- Pohjanmaan erityispiirteet: maankohoaminen, De Geer -reunamoreenit, perinnemaisemat ja -lajit
🎓 Opetussuunnitelman tavoitteita, joita museokäynti tukee:
- Eliöiden sopeutuminen ja elinympäristöjen monimuotoisuus
- Luonnontieteellinen ajattelu ja havaintojen pohdinta
- Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen käyttö
- Ihmisen ja luonnon vuorovaikutus
- Visuaalisen kulttuurin havainnointi
- Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa
📱 Oppimateriaali:
- Tehtäviä kännykällä ja tietokoneella täältä.
- Mahdollisuus katsoa etukäteen pyydettäessä videoita auditoriossa, kuten:
- Videoklippi (esim. “Mitä eroa on ilmastolla ja säätilalla?”, esim. tämän lyhyt Youtube 51 sekunttia) ja sen rinnalle voi katsoa, vaikka päivän säälähetyksen (Yleareenalta)
- “Meri joka katosi” (6 min, suomi + ruotsinkielinen tekstitys)
- Koko elokuva (53 min) saatavilla Yle Areenassa
🎒 1. luokkien museomatkalaukku – museo saapuu luokkahuoneeseen
Vaasan kaupungin kulttuuriopetussuunnitelman (KOPS) mukaan museon tulisi saapua matkalaukussa jokaiseen ekaluokkaan. Museopedagogi vierailee mahdollisuuksien mukaan luokkahuoneissa (tällä hetkellä vain suomeksi).
Matkalaukut sisältävät kuvia, esineitä ja tehtäviä, ja ne on helppo soveltaa eri ikäryhmille. Erityisesti 1. luokille suositellaan:
🧑⚕️ Hedmanin kokoelma
- Kultakauden maalauksia
- Karl ja Elin Hedmanin tarina
- Vanhoja kirjeitä ja lääkärikäynnin historiaa
🎨 Kuinka katsotaan taidetta
- Taiteen katsomisen harjoituksia
- Teoskuvia ja ohjeita
- Kevyt laukku, kulkee myös sisäpostissa
🖼️ Modernin taiteen matkalaukku
- Nykytaidetta kuvien, tehtävien ja kertomusten kautta
- Digimateriaaleja ja teossuunnistus
🏠 Tikanojan taidekodin matkalaukku
- Tikanojan perheen koti ja kauppa
- Kuvatunnistustehtävä ja muistipeli
- Mukana Fritzin kyydissä -mobiiliopas
Katso lisää tietoa ja digimateriaaleja Museo matkalaukussa -osiosta tältä sivulta.