Skip navigation

Mia Lindqvists konstutställning Memento mori - Skuggan av ljus

Article categories: Museums & Folklore

Huvudbiblioteket, konstgalleri Tema (2. vån.) 8.3-8.4

På 1800 talet var det inte ovanligt att när någon i familjen eller nära släkt dog, placerade och fixade man upp personen i fråga och tog ett sista foto av den avlidne. På grund av stor dödlighet i bl.a sjukdom under den tiden, var det inte heller ovanligt att flera hade dött och kom att porträtteras tillsammans i sitt Post Mortem foto, som en sista familjebild.
Det kan tyckas stå i stor kontrast till vad samtida fotokultur producerar på till exempel Instagram eller Facebook. Det är dessa kontraster som blir viktiga i mitt arbete.

Termen Memento mori har ofta blivit använd i text och bild under århundraderna, men är långt ifrån färdig utforskad.
När Shakespeare, som kanske var en av termens i texts fäder, uttryckte orden i pjäsen Hamlet var det för att påpeka att livet är förgängligt. Även så ville man påpeka i bildkonsten redan från 1500-talet. Man observerar Memento mori fenomenet i stilleben ofta avbildande dödskallar och timglas. Även liknande till Dance macabre, som också vill påminna om att leva varje dag i fullo. Efter att pesten tog sin början på 1300-talet, började man redan då i konsten reflektera över individen och ens egna varande. Orden i sig har en automatisk mörk klang, med en närmare översättning till Kom ihåg att du skall dö. Kontrasten som man finner blir att man skall minnas att leva. Memento vivere.

Ordet leva har stor innebörd, livet innehåller allt man kan tänka och önska, medan döden är något definitivt. Vi har inte mycket vetskap om vad som händer när man dör, och har därför skapat en känsla fastkedjat till det korta ordet. Kanske är det därför Memento mori bringar mer slagkraft och inte kan feltolkas eller låta för bredartat och därmed bli omotiverande.
Jag har i arbetet bejakat kontrasten och känslan som kan hittas i då – och nutida visuella konst. Från att kameran var ett tidskrävande verktyg som användes att förmedla, man skulle nästan kunna säga mäta ihop, ett så exakt minne som möjligt, till att kameror finns på nästan alla elektroniska enheter i vår närhet och kan användas till en näst intill konsumption av att producera bilder.

I detta arbete vill jag blicka från ett samtida håll på det breda fenomenet Memento mori, utforska dess kontraster och ta dem till idag i ny skepnad. I Utställningen möts kontrast mellan tider. Ljus mot mörker. Snabba bilder tagna för sociala medier mot planerat, uppställt.