21.3.2019 - 11:53

I love Muovi! Vaasa voittoon, kanna muovisi kekoon!

Kierrätyslogo maiseman päällä
I love muovi on valtakunnallinen kampanja, jonka tavoitteena on saada suomalaiset lajittelemaan pakkausmuovinsa sekä arvostamaan muovia. Jokaisen omista lajitteluteoista kertyy suuri yhteisvaikutus. Vaasan kilpailuaika on 10.–12.4.2019, joka huipentuu 12.4. järjestettävään toritapahtumaan.

Kilpailuun voit osallistua viemällä pakkausmuovia kilpailuun varatuille keräyspisteille kilpailupäivinä 10.-12.4. Kilpailuun tarkoitetut keräyspisteet ovat:

• Sundom - Pitkäniityntie ekopiste
  • Vaasan tori
  • Vetokannas - Hyötykäyttöasema
  • Gerby - Rantatien ekopiste
  • Vanha Vaasa - Grillin parkkipaikka, Kauppiaankatu 2

Normaalit Rinki-kierrätyspisteet tai hyötykäyttöasemat eivät kerrytä kilpailutulosta. Kilpailuastiat ovat merkittyjä I love muovi-tarroin.

ilovemuovi_keräyspisteet kartalla

Vaasa otti epäröimättä YLEn haasteen vastaan kilpailla neljän muun kaupungin kanssa siitä, kuka kerää kampanja-aikana eniten kierrätettävää pakkausmuovijätettä. Mukana kilpailussa ovat Vaasan lisäksi Tampere, Lahti, Joensuu ja Oulu. Ilmoitamme kilpailuajan tempauksista ja toritapahtumasta myöhemmin. Pysy kuulolla, ja seuraa Ylen kanavia, joista saat paljon lisätietoa muovin kierrätyksestä. yle.fi/ilovemuovi

Yhteistyössä: Kino Ritz, Mailattaret, OptimaStormossenVaasan Ammattikorkeakoulu VAMKVaasan Palloseura VPSVaasan seudun kehitys OY VASEKVaasan seudun jätelautakunta - Vasaregionens avfallsnämndVaasan Taiteilijaseura - Vasa Konstnärsgille r.y.Vaasan Vesi – Vasa VattenVaasan YliopistoVisit Vaasa – Vasa - ShoppingWestenergy

I love muovi –toritapahtuma 12.4.

Pakkausmuovi muuttuu valuutaksi Vaasan keskustassa
Tuo pakkausmuovisi torin kilpailukeräysastiaan perjantaina klo 10-18, ja saat 20% alennuslipukkeen noin 30 keskustan liikkeeseen.

Bussiin pussillisella pakkausmuovia
Perjantaina 12.4. voit maksaa bussimatkasi pussillisella pakkausmuovia! Matkusta bussilla ilmaiseksi kotoa kerätyllä kierrätettävällä pakkausmuovilla. Tuo pakkausmuovisi torille kerryttämään Vaasan kilpailukasaa.

Muovi meressämme – Saaristo siistiksi
Vietämme kesiä huvilalla, nautimme saaristoretkistä veneillä, mutta pidämmekö aidosti huolta merestämme ja saaristosta? Tule torille perjantaina 12.4. ja koe livenä muoviroskaamisen vaikutukset merialtaassa.

Ylen järjestämää ohjelmaa Vaasan torilla 12.4. klo 16-18. Yle jakaa 200 ensimmäiselle pakkausmuovinkierrätysämpärin. Mukana torilla myös juontajia Buu-klubbenista, Jontti ja Malin sekä Strömsö-ohjelmasta Li Esselström ja Jonas Sundström. Paikalla myös Buu-stämpel ja Buu-klubbenin roskienlajittelukilpailu.

Stormossen on myös torilla kl. 16-18 kertomassa lajittelusta, sekä järjestämässä lajittelukilpailua.

Muovivaatenäyttely - Ammattikoulu Optima Edun opiskelijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet 10 muotiluomusta muovista. Vaatteet ovat esillä torilla sijaitsevalla lavalla.

Pakkausmuovilla elokuviin - Elokuvateatteri Kino Ritz on mukana I love Muovi –kampanjassa. Perjantaina 12.4. klo 13 pääset pussillisella kierrätettävää pakkausmuovia katsomaan Luontosinfonian elokuvatekijöiden ja säveltäjien Järven tarina –elokuvaa. Elokuvan jälkeen "lipputulot" eli kerätyt pakkausmuovit tuodaan torille kasvattamaan Vaasan voittopottia.

Rakkaudesta muoviin -näyttelyn taideteoksien huutokauppa
Maaliskuussa esillä olleen Vaasan Taiteilijaseuran Rakkaudesta muoviin -näyttelyn taideteokset huutokaupataan ja tuotoista 50% menee Vaasan saariston luonnonsuojeluohjelmalle. Taideteokset ovat katsottavissa Rewell Centerissä klo 14-17. Huutokauppa alkaa klo 17 ja meklarina toimii Hippi Hovi.

Jalkapallo – pesäpallo pakkausmuoviottelu
Maittaako urheilijan välipalana rahka tai jogurtti, onko broileripasta tankkausruokaa? Kuinka paljon urheilijan kotoa voi kertyä pakkausmuovia? Nyt otetaan pelaajista mittaa, sillä vaasalaiset jalkapallojoukkue VPS ja pesäpallojoukkue Mailattaret kisaavat kumpi kierrättää tehokkaammin pakkausmuovinsa. Urheilijat keräävät kotoaan pakkausmuovia 4.4.-12.4. välisen ajan. Joukkueen urheilijat tulevat I love muovi -toritapahtumaan 12.4. punnitsemaan kierrätystuloksiaan klo 16.30. Tule katsomaan taistelun tuloksia ja tapaamaan joukkueen pelaajia. Pelaajat: VPS Timi Lahti, Juho Lähde ja Sebastian Strandvall // Mailattaret Emma Hudd, Julianna Peltoniemi ja Rilla Mehtätalo

Tule tutustumaan muovin uuteen elämään! Rewell Centerissä klo 12-18:
Tikki team - kierrätysmuovia sisältävät painotäkit, lelut, hartiapainot, jne. www.tikkiteam.com
Taitelija Tuiri Christine Aho – taideteokset kierrätysmuovista www.facebook.com/tuiri.aho
Ompelimo Alexandra&Mia – tuotteet ja kankaat kierrätetystä muovista. www.alexandramia.fi

Tapahtumia I love muovi-kampanjan ympärillä

Päiväkodit, koululaiset ja toisen asteen opiskelijat haastettu mukaan
Vaasalaiset päiväkodit on haastettu mukaan tuottamaan taidetta tai keksimään uusiokäyttöä pakkausmuoville. Koululaiset ja toisen asteen opiskelijat on haastettu mukaan toimimaan kodin kierrätyspomona ja käännyttämään keski-ikäisiä kierrätysasenteissaan. Nuoret voivat tuottaa Instagramissa inspiroivia memejä tai sketsivideoita #ilovemuovivaasa.

Vaasan Lyseon opiskelijat mukana kansalaisaloitteessa
Kampanjaan liittyen on tehty kansalaisaloite, jonka on laittanut liikkeelle Unesco-koulujen Let's Get Global -hankkeen yhteydessä Vaasan lyseon lukion, Jyväskylän lyseon lukion ja Helsingin kielilukion opiskelijat. Aloitteen tavoitteena on säätää muovinkierrätysastiat pakollisiksi taloyhtiöiden ja julkisten alueiden jäteastioihin.

VAMK viettää kiertotalousviikkoa 1.4.-4.4.2019
Tapahtumien lisäksi Vamk toteuttaa Mirka Innovation Challengen Muovan kanssa.

Muovipakkausten kierrätysohjeet

Saa laittaa

Kotitalouden tyhjiä, puhtaita ja kuivia muovipakkauksia

• Elintarvikkeiden muoviset pakkaukset, kuten jogurttipurkit, voirasiat sekä leikkele-, juusto- ja valmisruokapakkaukset
  • Pesuaine-, shampoo- ja saippuapakkaukset
  • Muovipullot, -kanisterit ja -purkit, mieluiten litistettyinä
  • Muovikassit, -pussit ja -kääreet

Ei saa laittaa

• Likaisia muovipakkauksia tai sekajätettä
  • PVC-pakkauksia
  • Muita muovituotteita tai yritysten muovipakkauksia
  • Vie vaarallisten aineiden jäämiä tai painetta sisältävät pakkaukset (esim. maalit, kemikaalit, öljyt, lääkkeet, hiuslakka) paikkakuntasi vaarallisten jätteiden vastaanottopisteeseen.
PVC3 kierrätyslogo, raksi päällä

Rinki - Muovipakkausten lajitteluohjeet
Ympäristöministeriön Q&A muovista

Kehitetään pakkausmuovin kierrätystä Vaasassa

Pyrimme kampanjalla myös kehittämään pakkausmuovin kierrätystä Vaasassa. Tällä hetkellä pakkausmuovin keräämisestä vastaa Rinki-ekopisteet, eli Gerbyssä (S-Market), Asevelikylässä (Prisma), Kivihaassa (Citymarket) ja Melaniemessä (Lidl) on pakkausmuovin keräyspiste. Lisäksi Stormossen on suuren kysynnän vuoksi parhaillaan lisäämässä pakkausmuovin keräysastioita kaikille hyötykäyttöasemille. Hyötykäyttöasemien osoitteet löydät Stromossenin verkkosivuilta.

Vaikuta uusien kierrätyspisteiden sijoittamiseen

Onko sinusta Vaasassa tarpeeksi pakkausmuovin keräyspisteitä? Mihin tarvittaisiin uusia keräyspisteitä? Pitäisikö pakkausmuovin kierrätyksestä tehdä pakollista taloyhtiöille?
6.4. avataan Vaasan seudun jätelautakunnan kysely jätehuollosta, jossa voi myös vaikuttaa muovinkierrätykseen. Jätelautakunnan kyselyn tuloksien perusteella Vaasan jätehuoltoa kehitetään vastaukset huomioiden.

Taloyhtiöille oma pakkausmuovin kierrätysastia

Lassila & Tikanoja tekee aloitetta pakkausmuovin keräämiseen Vaasan alueella. Tällä hetkellä keräyskierroksessa ei ole vielä mukana tarpeeksi taloyhtiöitä, jotta pakkausmuoville tarkoitettuja taloyhtiöiden keräysastioita olisi Vaasan taloyhtiöissä. Mikäli taloyhtiönne on kiinnostunut hankkimaan pakkausmuovin kierrätysastian ja saamaan lisätietoja kustannuksista, ole yhteydessä Lassila & Tikanojan asiakaspalveluun puh. 010 636 7000. Taloyhtiöiden pakkausmuovin keräyskierrokseen tarvitaan n. 100 taloyhtiön osallistuminen.

Omakotitalojen tai asuinalueiden pakkausmuovin kierrätysastiat

Myös yksittäiset omakotitalojen asukkaat voivat ottaa oman pakkausmuovin kierrätysastian. Tai kysele oman katusi naapureilta innokkuutta lähteä yhteiseen kierrätysastiaan. Ota yhteys Lassila & Tikanojan asiakaspalveluun saadaksesi lisätietoa.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Kanna muovisi kekoon!