Ohita valikko
Hanke

Kestävän liikkumisen arvopohjainen kampanjointi

Kestävän liikkumisen arvopohjainen kampanjointi -hankkeen tavoitteena on edistää kävelyä,
pyöräily ja joukkoliikennettä hyödyntämällä aiemman tutkimuksen tietoja asukkaiden
liikkumisvalintoihin vaikuttavista arvoista ja taustatekijöistä, kuten iästä, sukupuolesta ja
sosioekonomisesta asemasta.
Hanke vastaa tarpeeseen ymmärtää ja tavoittaa eri kohderyhmiä tehokkaasti. Erityishuomio
kiinnittyy lasten ja nuorten liikkumiseen sekä kestävien matkaketjujen kehittämiseen, jotka ovat
osaltaan merkittäviä teemoja ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Tiedostamme myös, että
ilmastoperusteet eivät tehoa tietyille kohderyhmille kestävän liikkumisen markkinoinnissa, vaan
esimeriksi elinvuosien lisääminen lihasvoimin liikkumalla tai sähköautojen ominaisuudet
kiinnostavat enemmän. Kampanjointi yhdistää innovatiivisia viestintätapoja ja arvopohjaisuutta,
mikä lisää hankkeen vaikuttavuutta ja soveltuvuutta erilaisille käyttäjäryhmille.
Hankkeessa järjestetään 4 erilaista viestintäkampanjaa. Kampanjaideat ovat:
1. Pyöräilyn markkinointikampanja, jossa vaasalaisia pyritään moti-voimaan pyöräilyyn esikuvaviestinnällä. Kampanja tehdään yhteis-työssä vaasalaisen urheilujoukkueen kanssa. Toteutus kesän ja syksyn aikana.
2. Bussi liikkuu banaaninkuorilla. Kampanja keskittyy joukkoliiken-teen hiilineutraalisuuteen ja biokaasun hyötyihin. Konseptissa käy-tetään banaania ja biokaasun tuotantoa arjen esimerkkinä ja ko-rostetaan matkaketjujen yhdistämisen helppoutta. Toteutus syk-syllä
3. Kävele terveitä vuosia. Kampanja yhdistetään liikuntapalveluiden kävelyryhmään. Ryhmän ja markkinoinnin kautta rekrytoidaan kävelytsemppareita vetämään kävelyryhmiä. Ryhmä(t) jatkavat kävelyä talvella sisätiloissa. Kampanjassa toteutetaan myös haas-tekortti. Toteutus kesän, syksyn ja talven aikana.
4. Sähköauto-tekniikan huippua, Kampanjassa uusia vähäpäästöisiä teknologioita kaupungin sähköisten yhteiskäyttöautojen avulla. Toteutus syksyn aikana.
Kampanjoiden lisäksi toteutetaan asukaskysely jossa selvitetään kuinka hyvin kampanjat ovat tavoittaneet asukkaat ja miten kampan-ja on vaikuttanut heidän liikkumisvalintoihin.