Intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd, 5 sp
Artikkelin kategoriat: Kurssit ja koulutukset
Du lära dig vad man kan göra för att barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd.
Under kursen får du lära dig vad man kan göra för att barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd får det stöd de behöver för att utvecklas. Du får grundläggande kunskap om diagnoserna, metoder för kartläggning av stödbehov, tidig habilitering och pedagogiska arbetssätt. Kursens fokus ligger på att förstå och stödja individen i småbarnspedagogik, skola och övergången till arbetsliv med målet att skapa utvecklande miljöer där alla får möjlighet att lyckas.
Kursen är en enstaka kurs, en så kallad profilkurs, i specialpedagogik. Den hör inte till grundstudierna i specialpedagogik (25 sp).
Lärandemål och allmänfärdigheter:
Efter avlagd kurs förväntas den studerande ha kännedom om intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd med fokus på habilitering och undervisning av barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd.
Innehåll:
– Begrepp, orsaker och förekomst av intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd
– Kartläggning av funktionsförmåga och stödbehov vid intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd
– Tidig habilitering och nätverksarbete
– Stödåtgärder i småbarnspedagogik, skola och övergång till arbetsliv
– Undervisningsarrangemang, undervisningsmetoder och pedagogiska arbetssätt.
Tidpunkter: obligatorisk undervisning 2.10, 6.10, 9.10, 20.10, 23.10, 27.10, 30.10 kl. 18–20.30. För att kursen ska godkännas krävs 75–80 % aktiv närvaro.
Undervisningsformer: Seminarier, gruppundervisning, diskussioner. Plattformen Moodle används.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5, bedömning (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
– För vitsordet 1: Lärandemålen uppfylls, men kunskaperna bedöms vara ytliga.
– För vitsordet 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna bedöms vara goda.
– För vitsordet 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna bedöms vara utmärkta.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: 5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Undervisningsspråk: svenska
Lärare: Pedagogie magister Ulla Stina Åman
Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav
Deltagarantal: max 50
Kurslitteratur:
– Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart (2019). Intellektuell funktionsnedsättning, samhället och välfärd. Gleerups Utbildning AB.
– Seppälä, Heikki (2017). Erilaiset eväät Kirja kehitysvammaisuudesta. Helsinki Opike.
– Jakobsson, I-L., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 5 och 6).
– Nilsson Jobs, Elisabeth (2024). Autism i ett utvecklingsperspektiv: småbarns- och förskoleåren. Studentlitteratur.
– Aktuell lagstiftning
– Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
Kursavgift: 50 euro. Avgiften faktureras.
Är du inskriven närvaroanmäld examensstuderande vid Åbo Akademi? Då betalar du endast en kursavgift på 20 euro.
Har du betalat en årsavgift på 75 euro för år 2025? Då är kursavgiften 20 euro.
Anmälan och annullering: Anmäl dig senast 22.9.2025. Anmälan är bindande. Avboka kostnadsfritt senast 14 dagar före kursstarten. Om du inte avbokar i tid faktureras 30 € om inget annat nämns.
Kontaktperson: kurssekreteraren Anne Holmström, 040 186 0131 eller anne.holmstrom@sfv.fi
Anmäl dig på https://www.sfv.fi/sv/evenemang/view-155738-118575