Ohita valikko
Kuvassa 72 tunnin liikennehaasteen voittajat vuosimallia 2021.
Kuvassa 72 tunnin liikennehaasteen voittajat vuosimallia 2021 eli Heidi-Maria Marttila (vasemmalla), Viivi Lehtinen, Veera Röyttä, Sanna Karppinen ja Oona Sarkaranta. Kuvasta puuttuu joukkueessa mukana ollut Mari Einola. Kuva: Ramboll Finland

Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset

72 tunnin liikennehaasteen voittaneessa työssä visioitiin Vaasaan älybaana ja elämyskeskus

Julkaistu: 5.11.2021

Päivitetty: 23.2.2022

Vaasassa järjestetyn 72 tunnin liikennehaasteen voittajat visioivat yhteisöllisempää, elämyksellisempää ja älykkäämpää Vaasaa. Työn punaisena lankana oli älybaana sekä luonnollisena kohtaamispaikkana toimiva tori ja Wärtsilän väistyvän tehtaan alueelle nouseva elämyskeskus Wäre. Tuomaristo kiitti voittajatyötä visionäärisyydestä, rohkeudesta ja taitavasta konseptoinnista.

72 tunnin liikennehaaste on nimensä mukaisesti 72 tunnin aikana suoritettava liikenneaiheinen kilpailu. Tänä vuonna kilpailu toteutettiin Vaasassa. Opiskelijoiden päätehtävänä oli esittää, miten Vaasan visio maailman onnellisimmasta ja ympäristöystävällisimmästä kaupungista toteutuu käytännössä kolmella kilpailuun valitulla alueella, jotka ovat Vaasan keskusta, GigaVaasan alue sekä Strömberg Parkin teollisuuspuistot ympäristöineen. Lisäksi kilpailutöissä tuli pohtia kansainvälistä yhteistyötä erityisesti Uumajan kanssa.

Liikennehaaste käynnistyi 26.10.2021. Kilpailuun osallistui yhteensä 34 eri alojen opiskelijaa Vaasan yliopistosta, Noviasta ja VAMKista. Kilpailutöitä arvioivat Vaasan kaupungin, Väyläviraston, ABB:n ja osallistuvien oppilaitosten ja Rambollin monialaiset edustajat. Tuomariston puheenjohtajana toimi kuntatekniikan johtaja Jukka Talvi Vaasan kaupungilta.

Kilpailun 72 tunnin aikana ehdittiin myös vierailla Uumajassa Wasalinen uudella Aurora Botnia -aluksella Uumajan kunnan vieraana.

Tänä vuonna haasteessa oli ensimmäistä kertaa mukana kilpailutöiden päästövaikutusten analyysi osana arvosteluprosessia. Kilpailutöiden hiilidioksidipäästöjen arvioinnissa käytettiin Rambollin kehittämää liikenteen kysynnän simulointimallia, jolla mallinnettiin Vaasan seudun työssäkäyntialueen asukkaiden tekemät matkat yksilölliset kulkutapavalinnat ja matkaketjut huomioiden. Arviossa otettiin huomioon myös suunnitelmien tasapainoisuus ja realistisuus.

Voittajaksi julistettiin joukkue Puhtaan kaupungin janoiset. Joukkueessa olivat mukana projektipäällikkönä toiminut Viivi Lehtinen sekä Heidi-Maria Marttila, Sanna Karppinen, Mari Einola, Veera Röyttä ja Oona Sarkaranta.

Voittajatyö käsitteli Vaasan keskustaa. Sen punaisena lankana oli älybaana, joka johdattaa läpi kaupungin sykkivän keskustan, mukautuu käyttäjien ja tilaisuuksien mukaan ja valjastaa ihmisten liikkumisenergian hyötykäyttöön. Älybaanan ohella tärkeässä roolissa oli luonnollisena ihmisten kohtaamispaikkana toimiva tori sekä Wärtsilän väistyvän tehtaan alueelle nouseva elämyskeskus Wäre.

Tuomaristo antoi kiitosta voittajatyölle erityisesti visionäärisyydestä, rohkeudesta, tulevaisuusorientoituneisuudesta, taitavasta konseptoinnista ja brändäyksestä, tulevaisuuden teknologioiden tutkimisesta ja soveltamisesta ja kaupunkitilan mukautumisesta muuttuviin tarpeisiin.

─ Liikennehaaste oli mahtava ja unohtumaton kokemus. Opimme paljon käytännön työskentelystä, josta saimme runsaasti inspiraatiota ja energiaa opiskeluun ja työelämään. Parasta voitossa on päästä tutustumaan Kööpenhaminaan yhdessä juuri tämän joukkueen kanssa, meistä tuli kilpailun aikana hyviä ystäviä. Kiitos kaikille järjestäjille tästä mahdollisuudesta ja hyvistä sparrauksista, kiteyttää projektipäällikkö Viivi Lehtinen voittajajoukkueen tunnelmia.

Tuomaristo kiitteli kaikkia joukkueita ennakkoluulottomasta heittäytymisestä haasteeseen. Jokaisella joukkueella oli työssään vahvoja ideoita, joita olivat mm. hologrammivierailut, modernien palvelujen työpaikkakeskittymät, robottiminibussi, erilaiset raideliikenteen ratkaisut, uudenlaiset asumismuodot, yhteisö- ja superkorttelit, älybaana, shared space -alueet ja informatiiviset taideteokset. Lisäksi kaikki joukkueet kiinnittivät huomiota ympäristöystävällisiin, viihtyisyyttä lisääviin ja uutta liiketoimintaa synnyttäviin ratkaisuihin. Myös tasa-arvoa edistävät ratkaisut näkyivät töissä Uumajan esimerkin innoittamana.

─ Kilpailutyöt olivat todella laadukkaita ja oli mukava huomata, kuinka paljon ne olivat kehittyneet viime viikon harjoitusesityksistä. Ideoissa oli kaupungille useita ahaa-elämyksiäkin kilpailussa käsiteltyjen alueiden kehittämiseen, kuten duoraitiotie ja sen linjausvaihtoehdot. Voimme hyödyntää monia ideoita jo nyt ajankohtaisissa kehityshankkeissamme, osaa myöhemmin ja osaa ideoista yhdistellen, iloitsee Jukka Talvi.

─ Meille oli tärkeää kuulla opiskelijoilta raikkaita ideoita, jotka auttavat meitäkin ajattelemaan uudella tavalla Strömberg Parkin kehittämistä ja saavuttamaan hiilineutraaliustavoitteemme. Erityisen kiinnostavia näkökulmia olivat alueen palveluiden ja toiminnan monipuolistaminen sekä yhteyksien kehittäminen niin alueen sisällä kuin keskustan ja GigaVaasan suuntaan, sanoo Country Real Estate Manager Jukka Parkkamäki ABB:ltä.

Kilpailun järjestivät Vaasan kaupunki, Väylävirasto, ABB, Wasaline, ympäristöministeriön Kestävä kaupunki -ohjelma, Vaasan yliopisto, Novia, VAMK ja Ramboll Finland. Järjestäjien edustajat toimivat työn ohjaajina ja tuomareina. Kilpailun koordinaattorina toimi Ramboll Finland Oy.

Kilpailutyöt löytyvät liikennehaasteen verkkosivuilta.