Ohita valikko

Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset

Lapset pääsivät esittelemään tiedeprojektiaan yliopistolle

Julkaistu: 17.5.2023

Satamapuiston päiväkodin Delfinerna-ryhmä osallistui Vaasan yliopistolla LUMASTER-festivaaleille 26.4. Lapset ovat koko kevään ajan valmistelleet tapahtumassa esittelemäänsä projektia, jonka aiheena oli maatilan elämä ja ruoan matka kauppaan.

Mukana tapahtumassa oli yhteensä sata lasta Vaasasta ja Seinäjoelta. Vaasasta mukana oli Satamapuiston päiväkodin lisäksi Huutoniemen koulu.

LUMASTER-festarit ovat LUMA-keskus Pohjanmaan järjestämän haasteen loppuhuipennus. Haasteen ideana on kannustaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ryhmiä tekemään matematiikkaan, luonnontieteisiin ja teknologioihin liittyviä projekteja oppimisyhteisöissään.

Lumaster haasteessa Delfinerna-ryhmä palkittiin työstään siten, että Luma-keskus Pohjanmaa tekee vierailun ryhmään. Luvassa on innostavaa ohjelmaa lapsille.

Jyvistä jauhoa lettutaikinaan, siemenistä tilliä lautaselle

Delfinerna-ryhmän 5-6-vuotiaat ovat työstäneet kevään ajan pienryhmissä erilaisia ruoan tuotantoon liittyviä tehtäviä.

– Lumaster-haasteessa ratkaistaan jokin ongelma. Lasten kanssa opettelimme kasvisten nimiä ruotsiksi, kun he alkoivat itse kysellä ja pohtia, miten kasvikset päätyvät kauppaan. Siitä sai alkunsa maatilan idea, kertovat ryhmän opettajat Sarita Houtsonen, Jenna Vironen ja Katja Katajalehto.

– Olemme muun muassa jauhaneet vehnänjyvistä jauhoa, istuttaneet siemeniä, muovailleet pienoismaatilalle eläimiä, jumpanneet eläinjumppaa sekä kasvattaneet ja maistelleet muun muassa herneitä ja tilliä.

Delfinerna-ryhmän minimaatilalla on kaikkea mitä maatilalta löytyy: on itse viljelty kasviksia, muovailtu eläimiä, askarreltu kasvimaita, kasvihuone, tuulimylly, rakennettu legoista traktori ja robottiruohonleikkuri.

Videolla kerrotaan viljan ja maidon kiertokulusta

Minimaatila-projektiin on sisältynyt kaikenlaisten taitojen opettelua, ja myös matematiikkaa on hyödynnetty kädentaitojen ja kielellisen oppimisen lisäksi.

Lopputuotoksena ryhmässä tehtiin yhdessä opetusvideo, joka esitettiin Lumaster-festivaaleilla.

– Lapset esiintyivät pienissä ryhmissä greenscreenin edessä, ja taustalle editoitiin joko heidän itse piirtämiään taustakuvia tai oikeita valokuvia. Videolla kerrotaan viljan, maidon ja kasvisten matkasta kauppaan. Lapset olivat itse keksineet käsikirjoituksen, Houtsonen kertoo.

Lasten mielestä parasta minimaatila-projektissa:

  • ”Tuulimylly!”
  • ”Itsekasvatettu tilli oli tosi hyvää!”
  • ”Me ollaan itse istutettu kasveja, tilliä, chilipaprikaa ja herneitä ja ollaan kasteltu niitä.”
  • ”Mä aion itse kotona kasvattaa mansikoita.”
Minimaatila-projektiin on sisältynyt kaikenlaisten taitojen opettelua, ja myös matematiikkaa on hyödynnetty kädentaitojen ja kielellisen oppimisen lisäksi. Lopputuotoksena ryhmässä tehtiin yhdessä opetusvideo, joka esitettiin Lumaster-festivaaleilla.

Energiakoulutuksen polku Vaasassa

Vaasassa toteutetaan energiakoulutuksen polkua, joka ulottuu aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin saakka. Pohjolan energiapääkaupungissa Vaasassa oppijat hallitsevat tulevaisuuden työelämätaidot ja energiaosaamisen.

Vaasan kaupungin strategian 2022-2025 yksi kolmesta päätavoitteesta on Hiilineutraali Vaasa 202X. Tavoitteena on olla Suomen energiaviisain ja energiatehokkain kaupunki.