Förbigå menyn

Artikelkategorier: Arkiv Uutiset

Barnen fick presentera sitt vetenskapsprojekt för universitetet

Publicerad: 17.5.2023

Gruppen Delfinerna från Satamapuiston päiväkoti deltog i festivalen LUMASTER vid Vasa universitet 26.4. Under hela våren har barnen förberett ett projekt som de presenterade på evenemanget och vars tema var lantbrukslivet och matens väg till butiken.

Sammanlagt hundra barn från Vasa och Seinäjoki deltog i evenemanget. Förutom Satamapuiston päiväkoti var Huutoniemen koulu med från Vasa.

Festivalen LUMASTER fungerar som en höjdpunkt för en utmaning som LUMA-centret i Österbotten ordnar. Tanken med utmaningen är att uppmuntra grupperna inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen att genomföra projekt som anknyter till matematik, naturvetenskap och teknologi.

I utmaningen belönades gruppen Delfinerna med att LUMA-centret i Österbotten går på besök i gruppen. Barnen lovas ett inspirerande program.

Mjöl från korn i plättsmeten, dill från frön på tallriken

De 5–6-åriga barnen i gruppen Delfinerna har under våren arbetat i små grupper med olika uppgifter som anknyter till matproduktion.

– I LUMASTER-utmaningen löser deltagarna ett problem. Med barnen lärde vi oss vad grönsaker heter på svenska, då de själv började fråga och fundera på hur grönsakerna kommer till butiken. Så uppstod idén om lantbruket, berättar gruppens lärare Sarita Houtsonen, Jenna Vironen och Katja Katajalehto.

– Vi har bland annat tillverkat mjöl från vetekorn, planterat frön, format djur för en miniatyrlantgård, haft djurgymnastik samt odlat och smakat på bland annat ärter och dill.

Delfinerna-gruppens miniatyrlantgård har allt som kan finnas på en lantgård: självodlade grönsaker, formade djur, pysslade grönsaksland, ett växthus, en väderkvarn, en Lego-traktor och en robotgräsklippare. Utöver miniatyrlantgården finns det teckningar av maskiner på lantgården.

På videon berättas om sädens och mjölkens kretslopp

Projektet med en miniatyrlantgård har innehållit inlärning av alla slags färdigheter, och utöver hantverk och språklig inlärning har även matematik utnyttjats.

Som slutprodukt gjorde gruppen en undervisningsvideo, som presenterades under LUMASTER-festivalen.

– Barnen uppträdde i små grupper framför en grön skärm, och i bakgrunden fanns antingen bilder som de själva hade tecknat eller riktiga foton. På videon berättas om sädens, mjölkens och grönsakernas väg till butiken. Barnen hade själva hittat på manuskriptet, berättar Houtsonen.

Bäst med projektet med en miniatyrlantgård enligt barnen:

  •  ”Väderkvarnen!”
  • ”Självplanterad dill var jättegott!”
  • ”Vi har själva planterat växter, dill, chilipaprika och ärter och vattnat dem.”
  • ”Jag ska själv börja odla jordgubbar hemma.”
Projektet med en miniatyrlantgård har innehållit inlärning av alla slags färdigheter, och utöver hantverk och språklig inlärning har även matematik utnyttjats. Som slutprodukt gjorde gruppen en undervisningsvideo, som presenterades under LUMASTER-festivalen.

Stigen inom energiutbildningen i Vasa

Vasa har en stig inom energiutbildningen som sträcker sig från småbarnspedagogiken till högskolorna. I Nordens energihuvudstad Vasa behärskar elever och studerande framtidens arbetslivsfärdigheter och energikunskap.

Ett av de tre primära målen i Vasa stads strategi 2022–2025 är Klimatneutrala Vasa 202X. Målet är att vara Finlands energismartaste och energieffektivaste stad.