Ohita valikko

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Vaasalaisessa työelämässä kaikki tunteet saavat näkyä    

Julkaistu: 25.1.2023

Päivitetty: 26.1.2023

Nuorten kokema stressi työelämän vaativuudesta on noussut viime aikoina vahvasti esiin. Vastaliikkeenä tälle Vaasassa halutaan tuoda esiin työkulttuuria, jossa kaikki tunteet saavat näkyä ja sallitaan myös epäonnistua. Turvallisessa työyhteisössä uskalletaan näyttää myös ne huonommat hetket ja toisaalta myös iloita ja juhlia onnistumisia.   

Vaasan kaupungin, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja alueen työnantajien yhteisen rekrytointikampanjan keskiöön on nostettu tunteet ja niiden näyttämiseen liittyvät tunnetaidot työelämässä.

– Koemme tärkeäksi nostaa tätä aihetta esiin, sillä erityisesti nuorten huoli työn kuormittavuudesta on otettava vakavasti. Jos työ kuormittaa liikaa, vaikuttaa se suoraan hyvinvointiin ja sitä kautta työntekijöiden onnellisuuteen, Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén kertoo.

– Olemme todella iloisia siitä, että mukana olevilla yrityksillä ja organisaatioilla on samanlaiset arvot ja yhteinen näkemys siitä, että salliva ilmapiiri ja tunnetaitojen merkitys ovat tärkeitä työyhteisössä, jatkaa Forsén.

Kampanjan taustalla on kaupungin strateginen sitoutuminen asukkaiden onnellisuuden lisäämiseen. Onnellisuutta pitkään tutkinut emeritusprofessori Markku Ojasen mukaan hyvässä työyhteisössä erilaiset tunteet hyväksytään, ja jokainen yksilö tulee kohdatuksi omana itsenään.

– Tunteita ei voi eikä tarvitse sulkea pois työelämästä, mutta tunteiden kanssa pitää osata toimia muita kunnioittavalla tavalla, Ojanen muistuttaa.

Seudun työvoimatarve on edelleen suuri 

– Kampanjasivullamme nostamme esiin aitoja työntekijöiden tarinoita ja omakohtaisia kokemuksia siitä, miten omalla työpaikalla sallitaan tunteiden näyttäminen sekä hyvinä että huonoina päivinä, VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus sanoo.

Työntekijöiden kokemuksista nousee vahvasti esiin tunteiden yhteys työhyvinvointiin ja työpaikan ilmapiiriin. Esimerkiksi ABB:llä työskentelevä Tony-Sebastian Lind kertoo tunteiden näyttämisestä työpaikallaan seuraavasti:

– Vaikka olenkin tehtaallamme tunnettu siitä, että höpisen aina hymyssä suin vähän kaikkien kanssa, silloin tällöin myös minunkin hymyni hyytyy. Jos pitäisi vain esittää ja peitellä omia tunteitaan, kärsisivät sekä työhyvinvointi että ryhmähenki.

– Kampanjan tavoitteena on tietysti houkutella Vaasan seudulle ammattilaisia avoinna oleviin työpaikkoihin, mutta myös samalla herättää keskustelua työelämän pehmeämmistä arvoista ja tunteiden näyttämisestä. Kampanja on valtakunnallinen ja keskittyy isoihin kaupunkeihin, Kattelus jatkaa.

 

Tietoa kampanjasta:

Kampanjasivu: töihinvaasaan.fi
Kohderyhmä: 25 – 40 –vuotiaat, jotka asuvat Suomen suurimmissa kaupungeissa
Kampanja-aika: 23.1. – 19.2. 2023
Yhteistyökumppanit: Vaasan kaupunki, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, ABB, Danfoss, DHL Supply Chain, Hitachi Energy, Pohjanmaan hyvinvointialue ja VEO