Ohita valikko

Artikkelin kategoriat: Arkisto Uutiset

Welcome Office -neuvontapisteen kielitarjonta on monipuolistunut entisestään

Julkaistu: 14.4.2021

Päivitetty: 16.4.2021

Welcome Office on matalankynnyksen tieto- ja neuvontapiste Vaasassa, josta saa tietoa maahanmuuttoon, suomalaiseen yhteiskuntaan, julkisiin palveluihin, kielikursseihin ja rekrytointiin liittyvistä asioista suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Nyt neuvonnan kielitarjonta on monipuolistunut myös arabian-, somalin-, persian-, darin- ja urdunkielille Työ- ja elinkeinoministeriön hankerahoituksella.

Neuvontapiste sijaitsee Vaasan pääkirjastossa ja se on myös pandemian aikana auki normaalisti Kansalaisinfon tavoin maanantaista perjantaihin virastoaikoina (ma, ke, to 10.00-16.15, ti 10.00-17.00, pe 10.00-15.00). Toimintaa kehitetään vuoden aikana palvelemaan yhä laajemmin ja paremmin myös muilla kielillä, jos sille nähdään tarvetta.

Palveluneuvoja Petra Winberg kertoo, että Welcome Officessa ollaan jo aloitettu somalian- ja arabiankielisen neuvonnan testaukset paikan päällä Somalinaisten kehitys ry:n kanssa yhteistyössä sekä ostamalla arabiankielistä etäneuvontaa. Huhtikuussa kielitarjonta monipuolistui entisestään, sillä asiakkaille on avautunut mahdollisuus persian-, darin- ja urdunkieliselle neuvojalle. Näillä uusilla neuvontakielillä päivystetään eri aikoina.

– Yhteiskunta avautuu ihan eri tavalla, kun asiakas saa mahdollisuuden tietoon omalla kielellään. Asian ymmärtää ja pystyy omaksumaan aivan eri tavalla, kun tämä mahdollistetaan. Ja vihdoinkin saamme kehitettyä Welcome Officen palvelua yhä saavuttavammaksi, jotta myös kaikista haavoittuvammassa asemassa olevat voivat saada matalankynnyksen neuvontaa. Täten voimme nopeuttaa ja sujuvoittaa kotoutumista, Winberg iloitsee.

Erikielistä etäneuvontaa myös kotikoneelta

Welcome Officessa testaillaan etäneuvontaa asiakaspäätteellä jossa on linkki arabiankieliselle neuvojalle, joten asiakkaat voivat tulla paikan päälle tiettyinä aikoina ja saada etäneuvontaa arabiaksi. Jos haluaa välttää asioimisen paikan päällä, asiakkaille voidaan antaa aika myös etäneuvonnalle, joten apua ja neuvoja voi saada myös turvallisesti etäyhteyksin kotikoneelta tai puhelimesta.

– Toivottavasti vaasalaiset löytävät meidän monikieliset palveluneuvojat ja saisimme tästä siten myös pysyvän toiminnan, Winberg lisää.

Kaikki aukioloajat eri kielisille neuvontapalvelijoille löytyvät Welcome Officen sivuilta www.vaasa.fi/welcomeoffice.

Welcome Officen toiminta alkoi yhteistyöhankkeena Euroopan aluekehittämisrahaston (Pohjanmaan Liiton kautta) ja Euroopan sosiaalirahaston rahoittamana (Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta) ja Vaasan kaupungin hallinnoimana vuonna 2012. Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama uusi Welcome Steps -hanke kehittää Welcome Officen palvelua muun muassa monikielisemmäksi ja palvelemaan yhä paremmin saavutettavuutta digitaalisesti. Hanke myös mahdollistaa maahanmuuttajien syvällisemmän alkuhaastattelun sekä uraan ja työllistymistoimenpiteisiin liittyvän neuvonnan.