Ohita valikko
lapsi leikkii palikoilla

Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki

Esiopetus on olennainen osa elinikäistä oppimista ja sen tavoitteena on vahvistaa lapsen myönteistä minäkuvaa ja käsitystä itsestään oppijana. Esiopetusta järjestetään ja kehitetään inklusiivisten periaatteiden, arvojen ja ajattelutapojen mukaisesti siten, että ne ovat osa koko esiopetustoimintaa.

Inkluusio tarkoittaa sitä, että esiopetuksessa luodaan ympäristö, jossa jokainen lapsi kokee olevansa osallinen ja voi kehittyä omien edellytystensä mukaisesti.

Käyttämällä vaihtelevia työtapoja ja joustavia ryhmäjakoja sekä tekemällä tiivistä yhteistyötä huoltajien, opettajien ja muun henkilöstön kanssa voidaan tunnistaa tuen tarpeet varhaisessa vaiheessa, ja siten ennaltaehkäistä vaikeuksien syntymistä sekä antaa tukea, joka edistää oppimista ja esiopetukseen osallistumista.

Lapsen oikeus oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen

Vaasan esiopetuksessa oppimisen ja esiopetuksen osallistumisen tuki järjestetään osana esiopetuksen päivittäistä toimintaa. Kaikilla lapsilla on oikeus tukeen, joka edistää oppimista ja mahdollistaa esiopetukseen osallistumisen. Ensisijaisesti tukea annetaan omassa ryhmässä oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden avulla. Lapsella, jolla on vaikeuksia osallistua esiopetuksessa annettavaan opetukseen, on oikeus saada tarpeen mukaan ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja lapsikohtaisia tukitoimia oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tueksi. Oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen, ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja lapsikohtaisten tukitoimien tavoitteena on turvata kaikkien lasten mahdollisuus oppia ja toimia ryhmässä esiopetukselle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä ja ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla pyritään ennaltaehkäisemään vahvempien tuen tarpeiden muodostumista toteuttamalla ryhmässä sellaisia opetusjärjestelyjä ja tukimuotoja, joista hyötyvät useat lapset.

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan sekä pedagogisia että rakenteellisia järjestelyitä, jotka edistävät oppimista ja esiopetukseen osallistumista. Niitä ovat esimerkiksi eriyttäminen, kielitietoinen opetus, lapsiryhmien muodostaminen, selkeä ja ennakoitava päivärytmi, ryhmän rutiinit, joustavat pienemmät ryhmät, vuorovaikutus- ja kommunikointitavat, pedagogiset apuvälineet, inklusiivinen oppimisympäristö, vahvuuksien huomioiminen ja esteettömyys.

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja annetaan suunnitelmallisesti oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden lisänä. Ryhmäkohtainen tuki muodostuu kolmesta tukimuodosta: yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

Lapsikohtaiset tukitoimet

Lapsella on oikeus saada lapsikohtaisia tukitoimia, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä. Lapsikohtaisia tukitoimia annetaan yksilölliseen tarpeeseen perustuen ja säännöllisesti. Lapsi voi saada useampia lapsikohtaisia tukitoimia tuen tarpeidensa mukaisesti. Lapsikohtaisten tukitoimien yhteydessä

lapsella on oikeus myös saada ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Lapsikohtaiset tukitoimet järjestetään tuen tarpeen arvioinnin, lapsikohtaisen tuen toteuttamista koskevan suunnitelman ja tukea koskevan päätöksen perusteella.

Vaasan esiopetuksessa tarjotaan lapsikohtaisia tukitoimia, joita ovat erityisopettajan antamaa säännöllistä opetusta osittain pienemmässä ryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, tulkitsemis- ja avustajapalveluita sekä apuvälineitä.

Täydentävä varhaiskasvatus

Kun lapsi tarvitsee kehitykseensä, oppimiseensa ja hyvinvointiinsa tukea täydentävässä varhaiskasvatuksessa, järjestetään tuki varhaiskasvatuslain mukaisesti. Tuki järjestetään yleisen, tehostetun ja erityisen tuen mukaisesti.

Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen liittyvä yhteistyö

Esiopetus järjestetään siten, että jokainen lapsi saa oman kehityksensä ja tarpeidensa mukaista opetusta, kasvatusta sekä tarvitsemaansa tukea. Yhteistyö huoltajien kanssa on keskeinen ja tärkeä osa esiopetuksen arkea. Myös lapsi osallistuu yhteistyöhön tarkoituksenmukaisella, ikäänsä ja kehitykseensä sopivalla tavalla.

Esiopetuksessa tehdään sekä moniammatillista että monialaista yhteistyötä. Moniammatillisella yhteistyöllä tarkoitetaan esiopetuksen eri ammattiryhmien yhteistyötä, joka yhdistää eri ammattiryhmien tiedot ja taidot. Moniammatillinen yhteistyö on keskeistä sopivien oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen sekä ryhmäkohtaisten tukimuotojen suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

Monialaisella yhteistyöllä tarkoitetaan eri hallinnonalojen ammattiryhmien tekemää, rajoja ylittävää yhteistyötä, jolla tuetaan lasten kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Esiopetuksessa yhteistyötä tehdään ensisijaisesti opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten (koulupsykologi, kuraattori, ml. lastenneuvola) kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään tarpeen mukaan myös sosiaalitoimen ja muiden hyvinvointialueen asiantuntijoiden kanssa. Monialainen yhteistyö on tärkeää erityisesti silloin, jos lapsella on esimerkiksi terveydentilasta, sosiaalisista olosuhteista tai muusta syystä johtuen elämässä tilanne, joka vaikuttaa hänen oppimiseensa tai esiopetukseen osallistumiseen.

Lapselle tarjottavien tukipalveluiden on muodostettava johdonmukainen kokonaisuus, ja moniammatillisen verkoston on tehtävä yhteistyötä lapsen kokonaisvaltaisen oppimisen, hyvinvoinnin ja kehityksen tukemiseksi sekä lapsen tuen tarpeen tunnistamiseksi.

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja

Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa ja erityisopetuksessa työskentelee 20 erityisopettajaa. Heidän palvelunsa ovat kaikkien varhaiskasvatuksen toimipaikkojen saatavilla.

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat

  • Arvioivat lapsen tarvetta oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen yhdessä huoltajien ja ryhmän henkilökunnan kanssa
  • Antavat opetusta muun opetuksen yhteydessä ryhmätasolla
  • Toteuttavat yhteisopetusta ryhmän opettajien kanssa
  • Antavat opetusta joustavissa pienemmissä ryhmissä sekä yksilöopetusta tarpeen mukaan
  • Vastaavat ja järjestävät lapsikohtaisesta tukea
  • Ohjaavat ja konsultoivat opettajia ja muuta henkilökuntaa
  • Tekevät yhteistyötä lapsen ja huoltajien kanssa sekä tekevät moniammatillista ja monialaista yhteistyötä

Yhteisopetuksen käsikirja, Vaasan kaupungin varhaiskasvatukseen

Vaasan kaupungin varhaiskasvatus on yhteistyössä Åbo Akademin kanssa pilotoinut varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien välistä yhteisopetusta vuodesta 2022 alkaen.

Hankkeessa saatujen kokemusten ja tutkimustulosten perusteella on laadittu Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen yhteisopetuksen käsikirja.

Käsikirja on suunnattu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ammattilaisille, alan opiskelijoille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Yhteisopetuksen käsikirja

Keskustelukortit

Pohja yhteisopettamiselle

Yhteystiedot

Varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteystiedot ja vastuualueet