Ohita valikko
Kati Sirkola (vas.) ja Johanna Norrback toimivat Vaasan perusopetuksessa kouluvalmentajina.

Artikkelin kategoriat: Uutiset

"Koulukoutsi on maailman paras työ"

Julkaistu: 14.10.2021

Vaasalaisissa yläkouluissa työskentelee kouluvalmentajia, joiden tehtävä on ohjata, tukea ja olla läsnä oppilaille koulun arjessa. Kouluvalmentaja on puolueeton aikuinen, jolle voi mennä juttelemaan välitunnilla tai laittaa viestiä somessa.

Kouluvalmentaja Kati Sirkola ei juurikaan joudu kulkemaan yksin välitunnilla Merenkurkun koululla. Aina löytyy nuoria, jotka haluavat jutella tai kuunnella.

– Osa nappaa hihasta ja kysyy, ”koska tuut meidän luokkaan”. Joillekin menen itse juttelemaan ja osa ottaa yhteyttä somen kautta, Sirkola kertoo.

Koulukoutsin tehtävänä on olla läsnä ja saatavissa välitunneilla sekä toimia matalan kynnyksen kuuntelijana oppilaille eri tilanteissa koulupäivän aikana.

Merenkurkun yläkoulussa kouluvalmentajana elokuussa aloittanut Sirkola on aktiivinen sekä koulun käytävillä että virtuaalisesti eri somekanavissa. Seuraa Katia Instagramissa!

– Esimerkiksi Snapchatin kautta nuorten on helppo ottaa minuun yhteyttä, jos ei uskalla välitunnilla tulla suoraan juttelemaan.

Ennaltaehkäisevää työtä ja varhaista puuttumista

Johanna Norrback on toiminut Borgaregatans skolassa kouluvalmentajana jo kolmen lukuvuoden ajan, joista vuoden verran kokopäiväisesti.

– Olen aikuinen, jolla on aikaa jutella. Oppilas voi tulla minulle suoraan juttelemaan tai laittaa Wilmassa viestiä ja sopia tapaamisesta. Myös opettajat voivat olla minuun yhteydessä, jos toivovat minun tiedustelevan jonkun tietyn oppilaan tai luokan kuulumisia, Norrback kertoo.

Norrbackin mukaan usein riittää, että nuori saa rauhassa jutella aikuisen kanssa. Tarvittaessa hän auttaa nuorta eteenpäin koulun kuraattorin, psykologin tai terveydenhoitajan puheille.

Kouluvalmentajalle voi tulla puhumaan ihan mistä vain, sekä iloista että suruista, pienistä ja suurista. Aiheita voivat olla esimerkiksi koulutöihin liittyvät asiat tai vaikka kaveriporukan kiistat, seurustelu ja seksi tai muut teini-ikään liittyvät aiheet.

– Joskus lapsi tai nuori voi ajatella ja sanoakin, että ”ei tämä mun asia nyt niin tärkeä ole”. Me haluamme painottaa nuorelle, että sinun asiasi on aina tärkeä. Haluamme kannustaa puhumaan, jotta huoli ei pakkautuisi sisälle ja sitä kautta kasvaisi liian suureksi, Norrback kuvailee.

Sirkolan mukaan kouluvalmentajat haluavat nimenomaan edistää puhumisen kulttuuria.

– Että uskallettaisiin edes jollekin puhua mieltä painavista asioista. Ja nuorena jo opittaisiin, että kyllä se mytty avautuu, kun pystyy siitä vain jollekin puhumaan.

Myös vanhemmat voivat ottaa yhteyttä

Koulukoutsi voi myös suunnitella oppilaille tekemistä välitunneilla ja koulun jälkeen. Sirkola on vetänyt liikkavälkkää, ja Norrback pitänyt kuviskerhoa koulun jälkeen.

Norrback on koulutukseltaan kuvaamataitoon ja erityispedagogiikkaan erikoistunut luokanopettaja sekä valmentaja. Sirkola on koulutukseltaan liikuntaneuvoja ja personal trainer ja on tehnyt Merenkurkun koulussa myös opettajan sijaisuuksia.

Norrback kertoo, että tarve kouluvalmentajille on suuri.

– Myös vanhemmilla on matala kynnys ottaa kouluvalmentajaan yhteyttä, jos jokin lapsen koulunkäynnissä huolestuttaa.

Vaasassa suomenkielisen perusopetuksen neljässä yläkoulussa aloitti elokuussa työnsä neljä kouluvalmentajaa erillisen määrärahan turvin.

– Rahoitus on nyt saatu syyslukukaudelle 2021. Talousarvioesityksessä vuodelle 2022 olemme esittäneet määrärahaa, jotta toimintaa voidaan jatkaa myös tulevina vuosina. Ensikokemukset kouluilta ovat olleet hyviä, ja toimintaa halutaan jatkaa, kertovat koulutoimenjohtajat Kari Nummela ja Marianne West.