Ohita valikko
Vaasan kaupunginorkesterin ensikonsertti Helsingissä Temppeliaukion kirkossa 6.10.2023. Kuva: Kukka-Maaria Kallio.

Artikkelin kategoriat: Arkisto Vaasan kaupunginorkesteri

Vaasan kaupunginorkesterin syksyn satoa: klassinen sointi ja konserttimatkat

Julkaistu: 13.10.2023

Vaasan kaupunginorkesterilla on takanaan vauhdikas 2023 syyskauden ensimmäinen puolisko. Syksyn konsertit ovat vieneet kaupunginorkesterin konsertoimaan Vaasan kaupungintalon kotisalin lisäksi Vaasan Vähäkyröön, Pietarsaareen ja Helsinkiin. Ensi vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan juhliva Vaasan kaupunginorkesteri esiintyi ensimmäistä kertaa pääkaupungissa Temppeliaukion kirkossa perjantaina 6.10. klo 19.

Kansainvälinen jousisoittajien ammattilehti The Strad julkaisi lokakuun 2023 numerossaan artikkelin Vaasan kaupunginorkesterin klassisista instrumenteista. Tuorein lehdistömaininta Vaasan kaupunginorkesterin soitinhankinnoista löytyy Helsingin Sanomissa, 10.10.2023. Julkaisuvuoroaan odottaa suomalainen klassisen musiikin ammattilehti Rondo, jolle ylikapellimestari Tomas Djupsjöbacka antoi aiheesta haastattelun. 

Helsingin Sanomat (10.10.2023) kirjoittaa, että orkesterin sointivärin lisäksi myös muut toimintatavat ovat olleet tarkastelussa: 

Merkittävä tietoinen päätös on ollut antaa tilaa säveltäjille, joiden teokset eivät ole päässeet konserttilavoille. Viimeisten kolmen ja puolen vuoden aikana orkesterin ohjelmistossa on ollut jo yli kaksikymmentä eri naissäveltäjää. Sitä ennen osuus oli hyvin pieni.
– Mia Huhta, Intendentti, Vaasan kaupunginorkesteri

Tästä esimerkkinä viime viikon Pohjalaisia virtauksia –konsertissa kuultiin Heidi Sundblad-Halmeen erityisen ihastuttava ja monella tavalla poikkeuksellinen teos.

Ennen Temppeliaukion kirkon Pohjalaisia virtauksia -konserttia järjestettiin konserttiyleisölle keskustelutilaisuus Sävelten tyttäret -kirjan kirjailijoiden historiantutkija tohtorikoulutettava Nuppu Koivisto-Kaasikin ja Helsingin yliopiston Taiteiden tutkimuksen apulaisprofessori Susanna Välimäen, ylikapellimestari Tomas Djupsjöbackan sekä intendentti Mia Huhdan kanssa. 

Koivisto-Kaasik ja Välimäki ovat etsineet ja luokitelleet kansallisarkistosta 130 säveltäjänaisen teoksia sekä selvittäneet ja kirjoittaneet heidän koulutus- ja uratarinansa ensimmäistä kertaa Sävelten tyttäret -teokseen. Fennica Gehrman –kustantamo on julkaissut arkistokäsikirjoituksista nuottipainokset ja näin teokset ovat myös kappelimestareiden ja orkestereiden saatavilla ja yleisön kuultavissa.  

Ilman tätä kategorisointi- ja luettelointityötä musiikkia ei olisi mahdollista saada orkestereiden käyttöön ja soimaan konserteissa. Tämä on todella tärkeää työtä.

–  Tomas Djupsjöbacka, Ylikapellimestari, Vaasan kaupunginorkesteri

Susanna Välimäen vastaus keskustelutilaisuudessa esitettyyn yleisökysymykseen, miten tutkimustulos on vaikuttanut hänen yleiseen käsitykseensä ja mielikuvaansa suomalaisesta taidemusiikin historiasta, kuvaa hyvin tehdyn tutkimuksen ja julkaisutoiminnan merkitystä: 

Opetan työkseni suomalaista musiikkihistoriaa Helsingin yliopistossa. Tutkimus on muuttanut käsitykseni ja opetukseni suomalaisesta taidemusiikin historiasta täysin.
– Susanna Välimäki, Apulaisprofessori, Helsingin yliopisto

Konsertin toisella puoliajalla kuultiin Beethoven viulukonsertto D-duuri hollantilaisen huippuviulisti Liza Ferschtmanin tähdittämänä. Beethoveniin orkesteri vaihtoi käyttöönsä klassiset instrumentit ja näin yleisö pääsi aistimaan pohjalaisia uusia raikkaita musiikkivirtauksia klassisten instrumenttien luoman äänimaailman myötä.

Kun modernien soitinten tuttu sointi vaihtuu toiseen, se muuttaa koko orkesterin kuulokuvaa ja tuo musiikkiin uusia sävyjä. Esimerkiksi Beethovenin teokset saadaan soimaan tavalla, joka ei ole ollut mahdollista pelkästään tämän ajan soittimilla. Orkesteri tekee siis eräänlaisen paluun juurille.
– Mia Huhta, Intendentti, Vaasan kaupunginorkesteri

Lämpimästi tervetuloa Vaasan kaupunginorkesterin konsertteihin!