Ohita valikko
Opettajat keskustelee

Kielitietoinen opetus

Tältä sivustolta löydät kielitietoiseen opetuksen liittyvää materiaalia.

Kielitietoisen opettajan huoneentaulu

Kielitietoisen opettajan huoneentaulu

  1. Luo suomen kielen harjoittelulle turvallinen ja kannustava ilmapiiri opetusryhmässäsi.
  2. Käytä kuvia ja havainnollista opetuspuhettasi sekä opetustekstejä.
  3. Laita esiin opetuskokonaisuuden tavoitteet ja keskeiset käsitteet.
  4. Avaa huolella keskeisimmät käsitteet ja toista niitä riittävästi.
  5. Mahdollista kaikkien oppilaiden osallistuminen: a. eriyttämällä tehtäviä. b. käyttämällä avoimia kysymyksiä, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta. c. käyttämällä valmiita vastausten alkuja.
  6.  Auta oppilasta havainnoimaan oppiaineen tekstilajeille tyypillisiä piirteitä.
  7. Opeta lukustrategioita, jotka auttavat hahmottamaan tekstikokonaisuuksien osia.
  8. Osoita tasavertaisesti arvostusta oppilaidesi osaamiin kieliin ja edellytä sitä myös oppilailtasi.
  9. Anna oppilaillesi mahdollisuuksia käyttää kaikkia osaamiansa kieliä oppimisensa tukena.
  10. Luo oppimistilanteita, joissa keskustellaan kielistä, käytetään eri kieliä rinnakkain ja vertaillaan niitä.
  11. Kannusta huoltajia tukemaan lastaan omilla kielillään kotitehtävien tekemisessä ja lukemaan tälle ääneen.
  12. Kannusta oppilaitasi lukemaan säännöllisesti suomeksi ja muilla käyttämillään kielillä.

Kielitietoisen oppimisympäristön kartoituslista

Miten kieli- ja kulttuuritietoista oppimisympäristömme on?

Itsearviointilomake kehittämiskohteiden kartoittamiseksi kouluille/päiväkodeille/opettajille. Soveltuu myös edistymisen seurantaan (Pisteytys: kyllä=2, jonkin verran=1, ei ollenkaan=0).

Oppimisympäristö ohjaa oppilasta…

(Näin se näkyy oppimisympäristössä.) kyllä jonkin verran ei ollenkaan
1. ymmärtämisessä ja ilmaisussa suomen kielen taidon ollessa vielä alkuvaiheessa.

·  Kuvat, sanat ja muut sovitut merkit ovat esillä toimintaympäristössä sekä mukana selkeän puheen ohella ohjeen ja palautteen annossa sekä oppimisen tukena.

· Samaa kotikieltä puhuva oppija tai aikuinen on tarvittaessa käytettävissä vuorovaikutuksen tukena.

2. tilanteiden ennakoimiseen ja sitä kautta niiden hallitsemiseen kielitaidosta huolimatta.

·  Toiminnassa on toistuva rakenne ja selkeät rutiinit ja visuaalinen tuki.

3. toiminnan hahmottamiseen ajassa ja paikassa.

·  Visuaaliset päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuosikalenterit käytössä toimintaympäristössä.

4. tuntemaan itsensä arvokkaaksi omana itsenään.

·  Opettaja luo suotuisaa ilmapiiriä pitämällä arjessa ja juhlassa esillä kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta.

5.  ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla.

·  Ryhmässä on turvallinen ilmapiiri, missä kannustetaan kaikkia yrittämään eikä kiusaamista sallita.

6. käyttämään oppilaan osaamia kieliä ilmaisun ja oppimisen välineenä.

·  Arvostetaan kielten rikkautta ryhmän yhteisenä pääomana, opetellaan oppilaiden kotikielten sanastoa, kannustetaan oppilaiden osaamien kielten käyttämiseen yhteistyön, oppimisen ja sosiaalisten suhteiden välineenä.

 

Oppimisympäristö ohjaa oppilasta…

(Näin se näkyy oppimisympäristössä.) kyllä jonkin verran ei ollenkaan
7. kehittämään suomen kielen sanavarastoa, rakenteita ja ilmaisun kehittymistä osana arkea ja kaikkea oppimista.

·  Kunkin ilmiön opetuksessa kiinnitetään huomiota ja avataan sen tyypillistä sanastoa, rakenteita ja tiedon jäsentämistapoja.

·  Oppilailla on mahdollisuus käyttää tarvittaessa sanastoja, sanakirjoja ja käännösohjelmia.

8. kehittämään suomenkielistä sujuvaa ikätasoista ilmaisua arjessa.

·  Vuorovaikutus erikielisten oppilaiden välillä on sekä vapaata että ohjattua. Koulussa ja ryhmässä on suunnitelma uusien oppilaiden vastaanottamiseen.

9. tunnistamaan itsensä oppimisympäristön kuvista ja teksteistä sekä teemoista.

·  Moninaisuuteen kiinnitetään huomiota oppimateriaalien ja kirjallisuuden valinnassa ja oppimisympäristöjen rakentamisessa.

10. Oppimisympäristö ohjaa opettajia ja muita ohjaavia aikuisia kehittämään omaa kieli- ja kulttuuritietoisuuttaan.

·  Aihetta avaavaa ja syventävää kirjallisuutta, tutkimustietoa, materiaalia sekä koulutusta on saatavilla ja johto tukee kehittämispyrkimyksiä ja yhteistyötä.

11. Opetuksessa hyödynnetään tarkoituksenmukaisia joustavia ryhmittelyitä, jotka palvelevat oppilaiden kielellistä kehittymistä.

 

Ota yhteyttä