11.9.2018 - 9:16

Sirkkoja, hyvinvointia ja robotiikkaa Vaasa-opiston yleisöluennoilla

Syötävät sirkat
Vaasa-opiston syksyn yleisöluentosarjan avaa ke 12.9. hyönteistieteilijä Lena Huldénin luento Hyönteiset - tulevaisuuden herkku?  Yleisöluennot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille. Kaikki luennot pidetään Vaasa-opiston juhlasalissa osoitteessa Raastuvankatu 31.

Syksyn 2018 luennot:

• 12.9. Hyönteiset - tulevaisuuden herkku? Dosentti Lena Huldén, HY

• 26.9. Luonnosta hyvinvointia - mahdollisuudet kuntoutuksessa ja terveyden edistämisessä.MMT, dosentti Erja Rappe, Ikäinstituutti

• 17.10. Liike lääkkeenä niska- ja selkävaivoihin. TTT, erikoistutkija Marjo Rinne, UKK-instituutti. Yhteistyössä Vaasan selkäyhdistyksen kanssa.

• 24.10. Ohjelmistorobotiikan kautta keinoälyyn. Robotiikkaevankelista Katriina Valli. Yhteistyössä Zonta Club of Vaasan kanssa.
    Huom! Pääsymaksu 10 €. Tilaisuuden tuotto käytetään tyttöjen luonnontiedeharrastuksen tukemiseen.

• 6.11. Dialekter i finlandssvenska - suomenruotsin murteita. Luennoitsija FT Viveca Rabb

• 21.11. Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Vaasan keskussairaalan psykiatrian yksikön vastuualuejohtaja Juha Kemppinen sekä kokemusasiantuntija Tomi Paalosmaa. Yhteistyössä FinFami Pohjanmaan kanssa.

Kulttuuriperinnön eurooppalaiseen teemavuoteen liittyen järjestetään lisäksi kaksi yleisöluentoa yhteistyössä Vaasan Kalevalaiset ry:n kanssa.

• 15.9. Uhra Simberg-Ehrströmin jättiläisryijy Metsä ja Timo Sarpanevan suunnittelema vuoden 1967 maailmannäyttely Montrealissa. FM, taidehistorioitsija Minna Polus
  • 6.10. Naiset ja muoti 1700-luvullaFT Seija Johnson

Lisätietoja: www.vaasa.fi/vaasa-opisto/opetustarjonta-ja-ilmoittautuminen/yleisoluennot

Arbiksen yleisöluennot:

11.9. Borde vi äta insekter? Lena Hulden. Ti 18.30-20. 10 €

Välkommen på höstens trendigaste matföreläsning, smakprover utlovas!

9.10. Ärets kock 2017, Mattias Åhman. Ti 18.30-20. 15 €

Mattias Åhman blev ett namn på alla matintresserades läppar när han vann Årets Kock 2017 i Finland.

Karriären hade börjat långt innan Årets kock och nu kommer Mattias till Vasa Arbis

och berättar om vägen fram till vinsten och vilka möjligheter som öppnats upp. Kom med och ta del av föreläsningen och smaka på mat i världsklass!

13.11. Moder jord – för god för att kolsyra. Staffan Lindberg. Ti 18.30-20. 10 €

Till dig som undrar hur allting ska gå, varför det blev som det blev. Vad ska vi göra nu? Vad sa de på

Paris  mötet? Hur kyler man ned sin planet? Ska vi låtsas som ingenting eller göra något åt det? Lär dig allt om klimatavtal, kallduschar, koldioxidneutral inåtsång, närdödad mat och att supa utan finlandsbåt. Allt för att lämna lite planet kvar till barnen. I inträdet ingår ett ekologiskt och närproducerat

kvällsmål.