Ohita valikko

Kuvataide (KU) (LOPS2016)

Huom! Tiedot koskevat aiempaa LOPS2016-opetussuunnitelmaa.

Pakolliset kurssit

1. Kuvat ja kulttuurit (KU01)

  • kuvat oman identiteetin rakentajina, kulttuurisen moninaisuuden ilmentäjinä ja kulttuuriperinnön uudistajana
  • oman kuvailmaisun kehittäminen ja vahvistaminen
  • kuvat vaikuttamisen välineenä
  • kuvan sommittelu, muoto, väriopin perusteet, tila ja kolmiulotteisuus
  • ilmaisukeinoina mm. piirtäminen, maalaaminen, kolmiulotteinen rakentelu, valo- ja videokuvaus
  • kuvien tarkastelua, tulkintaa ja analysointia, näyttelykäyntejä

2. Muotoillut ja rakennetut ympäristöt (KU02)

  • ympäristön kuvakulttuurit identiteetin rakentajina ja kulttuuriperinnön uudistajina
  • tila käsitteenä, sen kokeminen psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena paikkana
  • arkkitehtuurin ja muotoilun perusteet; mm. mittakaava, tila, rakenne, väri, materiaalit
  • harjoitustöinä mm. rakennusten ja tilojen suunnittelua, pienoismallien rakentelua, tuote-, vaate- ja tekstiilisuunnittelua, saven käyttöä muotoilun välineenä. Kestävän kehityksen näkökulma

Syventävät kurssit

3. Osallisena mediassa (KU03)

  • mediakulttuurit identiteetin rakentajina ja kulttuuriperinnön uudistajina
  • median ilmiöitä, sisältöjä, tuotteita ja ympäristöjä
  • nuori median tuottajana ja kuluttajana
  • graafisen suunnittelu: mm. taitto, typografia, väripsykologia, kuvan muokkaus
  • mm. mainonta, tuotemerkit, valokuva, elokuva, videokuva ja sarjakuva. Tulkintaa ja tuottamista

4. Taiteen monet maailmat (KU04)

  • eri aikoina, eri ympäristöissä ja kulttuureissa tuotettuun kuvataiteeseen tutustuminen teemallisesti tai kronologisesti
  • taiteen sisältöjen ja ilmiöiden yhteys omaan kuvatuotantoon
  • materiaalien ja tekniikoiden itsenäinen valitseminen ja soveltaminen omaan kuvalliseen työskentelyyn
  • kuvan tulkintaa kuvin ja sanoin
  • prosessinomainen työskentelymuoto, lisäksi yhteistoiminnallista työskentelyä

Soveltavat kurssit

5. Nykytaiteen työpaja (KU05)

  • nykytaiteen ilmiöitä ja käsitteitä
  • näyttelykäyntejä ja taiteilijatapaamisia
  • nykytaiteen monipuolisia materiaaleja ja ilmaisukeinoja: installaatiot, performanssit,  multimedia-, tila- ja  ympäristöteokset
  • erilaisia materiaali- ja tekniikkakokeiluja: paperimassa, lasi, kierrätysmateriaalit, valokuva, video
  • arviointi: suoritusmerkintä

6. Keramiikan ja kuvanveiston työpaja (KU06)

  • savi materiaalina, muotoilun ja kuvanveiston välineenä
  • erilaiset käsinrakentamisen perinteiset ja sovelletut tekniikat: levy-, makkara, muottitekniikat, dreijaus
  • engoben käyttö, lasitteet ja lasitus
  • raaka- ja lasituspoltto
  • omia sovellettavia aiheita
  • arviointi: suoritusmerkintä

7. Maalauksen työpaja (KU07)

  • väriopin perusteet ja sommittelu
  • maalauspohjat ja -välineet
  • akvarelli-, guassi-, tempera-, pastelli-, akryyli- ja öljymaalaus, sekatekniikat
  • tehtävät perustuvat havaintoon ja vapaisiin mielikuvaharjoituksiin
  • arviointi: suoritusmerkintä

8. Taidegrafiikan työpaja (KU08)

  • taidegrafiikan perusteet ja käsitteet
  • koho- ja syväpaino
  • metalligrafiikan perusteet: kuivaneula, viivasyövytys, akvatinta
  • carborundum, collagrafia, monotypia
  • vedostus ja vedosten merkintätavat
  • vapaavalintaisia aiheita
  • arviointi: suoritusmerkintä

9. Piirustuksen työpaja  (KU09)

  • eri piirtimien (lyijykynä, hiili, liidut, tussit, värikynät) ja paperilaatujen ilmaisulliset mahdollisuudet
  • viiva, valööri, muoto, mittasuhteet, tila, sommittelu
  • havaintoon ja omiin mielikuviin perustuvia tehtäviä
  • aiheina ihminen, muotokuva, asetelma, maisema, fantasia, croquis-piirustus
  • oman kuvailmaisun löytäminen ja kehittäminen
  • arviointi: suoritusmerkintä

10. Valokuvauksen työpaja (KU10)

  • valokuva taiteena ja viestinnän välineenä
  • järjestelmäkamera ja valokuvailmaisun perusteet
  • valotus, aika, terävyysalue, jne.
  • valokuvan käyttötarkoitukset ja genret; dokumentti-, muoto-, mainos-, luonto-, maisema- ja taidekuvaus
  • kuvausharjoituksia yksilö- ja ryhmätyönä, näyttely- ym. vierailuja
  • arviointi: suoritusmerkintä