Förbigå menyn
barn ritar

Särskilt prioriterade områden

Kärninnehåll i olika läroämnen

Länkar till listor på förslag till kärninnehåll för olika ämnen och tips för hur du kan använda dem 

Listorna är gjorda för att användas som stöd när du planerar undervisningen för en elev som läser särskilt prioriterade områden i ett ämne.  

Läraren väljer från listan, skilt för varje elev, lämpligt kärninnehåll och kompletterar listan med ytterligare innehåll enligt behov. Tänk på att utgå från elevens styrkor och intressen och välj områden som gör det möjligt för eleven att gå framåt i sina studier på ett bra sätt. 

Du kan skriva ut listan med kärninnehåll och sätta den som bilaga till elevens plan. Listan används med fördel som ett verktyg när du utvärderar elevens framsteg och informerar till andra (lärare, elev, vårdnadshavare) vilket innehåll eleven övat. Skriv in datum i de olika kolumnerna när du följt upp elevens kunnande. 

Vad är särskilt prioriterade områden?

  • Att fastställa särskilt prioriterade områden för en elev i ett ämne är en form av differentiering.
  • Tanken är att hjälpa eleven att ta till sig det innehåll som är nödvändiga för att studierna ska framskrida.
  • Vissa mål och innehåll i ett ämne prioriteras.
  • Man utgår från lärokursens kärninnehåll och från elevens styrkor och intressen när områdena väljs.
  • Då eleven får koncentrera sig på det som motiverar och som är det viktigaste i lärokursen, blir det resurser över som kan användas för att stärka färdigheten att lära sig.
  • Eleven stärker sina studiefärdigheter genom att sätta mera tid på sådant som är motiverande.
  • Eleven ska fortfarande sträva efter att uppnå de allmänna målen för sin årskurs.
  • Man bestämmer skilt för varje ämne om eleven studerar särskilt prioriterade områden i ämnet.
  • Undervisning som utgår från särskilt prioriterade områden är oftast en temporär lösning och innehållet i undervisningen utökas i takt med elevens framsteg.

Vad är skillnaden på begreppen särskilt prioriterade områden/ kärninnehållet/ vitsordet 5:

Kärninnehållet:  Väljs från alla delar i lärokursen. Kärninnehållet är det centrala innehållet i en lärokurs.

Särskilt prioriterade områden:  Vissa områden inom lärokursen kan prioriteras. Vissa delar kan tas bort. Innehållet väljs utgående från varje enskild elev, dess förutsättningar, styrkor och intressen

Vitsordet 5:  Bygger på bedömningskriterierna och kunskapskraven. Brister inom ett område kan kompenseras med kunskap inom ett annat område.

Bild: Differentiering, innehåll och bedömning.

När kan särskilt prioriterade områden användas?

  • Eleven behöver vara inom stödnivån intensifierat stöd eller särskilt stöd.
  • Eleven läser allmän lärokurs i ämnet.
  • När vanlig differentiering inte räcker till och man prioriterar vissa mål
  • När en elev av olika orsaker har svårigheter att ta till sig hela lärokursen i ett ämne
    t.ex. om eleven har

    • koncentrationssvårigheter
    • bristande motivation
    • studiekrav som känns övermäktiga
    • stor frånvaro
    • risk för utslagning
  • När en elev kan bli godkänd inom allmän lärokurs bara stoffmängden anpassas och eleven får koncentrera sig på kärninnehållet
  • När individualiserad lärokurs övervägs är det första skedet att pröva på särskilt prioriterade områden.
  • Ibland kan det användas för elever med svenska som andraspråk som ett alternativ innan man ev. övergår till årskursintegrerade studier.

Vad är skillnaden mellan differentiering, särskilt prioriterade områden och individualiserad lärokurs?

Differentiering, särskilt prioriterade områden och individualiserad lärokurs kan ses som en gradering i tre steg, beroende på på vilket sätt och hur mycket innehållet i en lärokurs anpassas utgående från elevens inlärningsförutsättningar.

Det första steget är differentiering (t.ex förkortade ordlistor, egna läxor, utvalda arbetsuppgifter, hjälpmedel etc). Om det inte är tillräckligt kan särskilt prioriterade områden prövas. Inom dessa två steg bedöms eleven enligt allmän lärokurs. Om det här inte är tillräckligt stöd för att eleven ska kunna studera vidare kan lärokursen individualiseras. För mera information se tabellen nedan eller (pdf 91.7 KB) här

Tabell: Skillnader mellan differentiering, särskild prioriterade områden och individualiserad lärokurs

Hur dokumenteras denna stödform?

  • Om eleven finns inom stödnivån intensifierat stöd dokumenteras detta inom Plan för lärande.
  • Om eleven finns inom stödnivån särskilt stöd dokumenteras detta i den Individuella planen för lärande (IP).
  • Inom denna stödform behövs ofta mycket stöd från vårdnadshavarna. Skriv in hur samarbetet sker i planen.
  • I planen skriver du innehållet för de särskilt prioriterade områdena under rubriken för Lärokurser. Specificera skilt för varje ämne. Ämnet kan inte vara ett ämne som eleven läser enligt individuell lärokurs. Kryssa i rutan ”Särskilt prioriterade områden”.
  • Skriv så konkret som möjligt hur eleven arbetar och vilket annat stöd eleven får.
  • Skriv tydligt på vilket sätt eleven kan visa sina kunskaper och hur bedömningen görs, tex. om eleven har differentierade prov eller andra sätt att visa sin kunskap på .
  • Skriv också hur de särskilt prioriterade områdena påverkar bedömningen. Det måste framgå hur stor del av lärokursen de prioriterade områdena täcker och hur de står i relation till kunskapskraven. Tex. ” De särskilt prioriterade områdena motsvarar vitsordet 6”,  ”Med detta innehåll strävar eleven mot vitsordet 7”.
  • Det är mycket viktigt att eleven inte begränsas i sin inlärning. Eleven måste hela tiden få möjlighet att läsa mera än det som planerats ifall eleven visar sig ha förutsättningar för det.
  • Planen är levande under läsåret. Gör ändringar och tillägg vart efter.

Hur väljer jag ut de särskilt prioriterade områdena?

  • Utgå från den allmänna läroplanen.
  • Utgå från elevens styrkor .
  • Utgå från elevens intressen.
  • Välj innehåll som är speciellt viktiga för att kunna uppnå målen.
  • Delar som du vet att återkommer ett annat läsår kanske går att stryka i år
  • Välj innehåll som kan stärka eleven i studierna och med tanke på motivation
  • Ta hjälp av:   
  • Läroplansgrunderna
  • Bedömningskriterierna
  • Kunskapskraven som finns utarbetade
  • Slutbedömningens krav
  • Utarbetade listor på kärninnehåll  (under arbete)
  • Elevintervju och olika lärares kännedom om eleven
  • Diskussion med föräldrarna

Tänk på att syftet är att eleven ska komma vidare i studierna! Vad behöver eleven minst få med sig för att kunna fortsätt på nästa årskurs inom allmän lärokurs?

Hur kan man genomföra det praktiskt?

  • Gör en tydlig visuell sammanställning över målen och innehållet för eleven, så att hen vet vilket arbete som krävs och vad som förväntas just nu. Det är bra om eleven själv kan följa med hur hen framskrider i arbetet.
  • Eleven kan få undervisning inom klassens ram eller mera individuellt hos t.ex. specialläraren.
  • Ofta intensifieras speciallärarkontakten i samband med att behovet av stödformen särskilt prioriterade områden uppstår
  • Ett skolgångsbiträde kan också ha en aktiv roll i att få undervisning att flyta
  • Eleven behöver vanligen differentierat material, t.ex. lättlästa texter eller att läraren gör ett individuellt kompendium.
  • Eleven kan ha andra läromedel än klasskamraterna (t.ex. med annan svårighetsgrad), men lärarna behöver noggrant bedöma om läromedlet täcker kärninnehållet för årskursen
  • Eleven kan läsa valda delar av det material som klassen annars jobba med.
  • Eleven kan göra basuppgifter kopplat till samma stoff som klassen
  • Eleven gör mera basuppgifter när andra elever i klassen fortsätter med fördjupning eller följande innehåll
  • Eleven satsar en längre tid på att fördjupa sig inom ett intresseområde medan andra elever i klassen går framåt med annat stoff
  • Eleven kan jobba med sina prioriterade områden under en del av lektionerna i ämnet
  • Hjälpmedel, tex tabellruta eller miniräknare i matematik, kan göra att eleven kan prova på mera utmanade innehåll i lärokursen trots att hen inte behärskar alla basfärdigheter flytande.
  • Eleven har vanligen individuella läxor
  • Eleven utvärderas med fördel på annat sätt än med skriftliga prov
  • Eleven kan ha differentierade prov (se mera nedan om bedömning)

Hur bedömer jag eleven?

  • Eleven bedöms enligt allmän lärokurs.
  • Tänk noggrant igenom hela bedömningsskalan. Vad krävs för vitsord 5, 6, 7? Klarar eleven högre kunskapskrav inom något område som kan kompensera ett område som inte prioriterats?
  • Tänk på vilka kunskapskrav eleven klarar med det stöd hen har fått – mängden stöd ska inte påverka bedömningen.
  • Inga speciella noteringar görs i betyget, eftersom eleven läser allmän lärokurs .
  • För att göra bedömningen tydlig för elev och föräldrar rekommenderas att du håller den allmänna bedömningens vitsordsskala i alla bedömningssituationer, trots att eleven får t.ex. ett prov med t.ex. färre frågor. Skriv då på provet/förhöret t.ex. ”Maxpoäng i detta prov/förhör motsvarar vitsordet 7.”
  • Du kan endast ha summativ bedömning på det som eleven tränat på på förhand och fått undervisning i.
  • Bedömningen behöver inte ske med hjälp av skriftliga prov. Använd med fördel andra sätt där eleven kan visa sitt kunnande. Dokumentera elevens framsteg och kunnande.
  • Om prov används som bedömningsmetod differentieras proven enligt behov.
  • Eleven måste också få möjlighet att överträffa sig själv.
  • Om du märker att elevens kunskaper och prestationer ligger på gränsen till individualiserad lärokurs så behöver en pedagogisk utredning göras. Vänd dig till specialläraren.

Vad säger läroplanen?

”Undervisningen ska ordnas utgående från elevernas förutsättningar och den kan basera sig på lärokurser av olika omfattning. Det primära målet är att stödja elevens studier så att målen för den allmänna lärokursen kan nås i alla läroämnen. Svårigheter i olika läroämnen kan förebyggas och lärandet stödjas genom olika differentieringsmetoder och stödformer som fastställs i lagen om grundläggande utbildning. Om man fastställer särskilt prioriterade områden för en elev i något läroämne, kan eleven i sina studier koncentrera sig på det centrala innehållet i läroämnet. I det fallet studerar eleven fortfarande läroämnet enligt de allmänna målen och elevens prestation bedöms i relation till den allmänna lärokursen.” LP kap.  7.4.4

 

”Ifall det trots stödet inte är möjligt för eleven att nå målen för det centrala innehållet med godkänt resultat, kan lärokursen i läroämnet individualiseras. Språklig och kulturell bakgrund, frånvaro, brist på motivation, bristfällig studieteknik eller utmaningar gällande beteende kan inte i sig vara grunder för individualisering av en lärokurs, utan eleven ska i sådana fall stödjas på andra lämpliga sätt.”  LP kap. 7.4.4

 

”Om en elev studerat särskilt prioriterade områden i ett läroämne som definierats i planen för elevens lärande ska hens prestationer bedömas i relation till målen för den allmänna lärokursen utgående från de kunskapskrav som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen.” LP kap. 6.2

 

”Lärokursen individualiseras först då eleven trots givet stöd inte verkar uppnå den kunskapsnivå som förutsätts för vitsordet 5.” LP kap. 6.2

Checklista för lärarens arbete

  1. Jag har prövat att differentiera undervisning
  2. Jag har prövat att differentiera bedömningssituationer
  3. Eleven är inom intensifierat stöd eller särskilt stöd
  4. Jag har kontaktat specialläraren/klassläraren/ämnesläraren
  5. Jag har kontaktat föräldrarna
  6. Jag har kartlagt elevens intressen och styrkor
  7. Jag läst igenom läroplanen om ämnet i fråga
  8. Jag känner till kärninnehållet för ämnet i fråga
  9. Jag har valt ut de viktiga delarna som eleven behöver för att gå framåt i studierna
  10. Jag har tillsammans med arbetsteamet* diskuterat vad som är det mest ändamålsenliga för eleven gällande innehåll, metoder och bedömning
  11. Jag har dokumenterat hur vi planerat innehåll, metoder, samarbete och bedömning
  12. Jag har gjort målen och innehållet tydligt för eleven
  13. Jag har följt upp hur elevens inlärning framskrider i förhållande till målen som lagts upp
  14. Utgående från utvärderingen har arbetsteamet* tagit ställning till hur eleven bör undervisas i fortsättningen: eleven kan återgå till att läsa hela lärokursen med hjälp av differentiering/eleven behöver fortsätta med särskilt prioriterade områden ännu en tid/ eleven behöver läsa individualiserad lärokurs

 

 

*Arbetsteamet kan bestå av klasslärare/klassföreståndare, ämneslärare, speciallärare, föräldrar, vid behov skolpsykolog eller kurator och om möjligt eleven själv.