Förbigå menyn
J. O. Mallander: Extended play Two pieces by J.O. Mallander, 1968. Kuntsi museum för modern konst, Samling Swanljung. Foto: Noora Lehtovuori

Artikelkategorier: Nyheter

En omfattande separatutställning av pionjären inom begreppskonst på Kuntsi museum för modern konst

Publicerad: 5.9.2025

På Kuntsi museum för modern konst öppnas 6.9.2025 en unik översikt över Jan Olof Mallanders karriär som sträcker sig över sex årtionden. Konstnären, konstkritikern, galleristen och konstsamlaren Mallander är en pionjär inom finländsk begreppskonst och en central aktör inom internationellt avantgarde i Finland sedan 1960-talet.

Jan Olof Mallander (f. 1944) är en pionjär inom finländsk begreppskonst och avantgarde och har haft stort inflytande på internationaliserandet av den finländska konsten redan på 1960-talet. Han förde amerikanskt avantgarde och underground till det finländska konstfältets kännedom. På 1970-talet var galleri  Cheap Thrills, som Mallander grundat, ett viktigt forum för avantgardistiska experiment och det internationella Fluxus-nätverket i Finland. Han var också en central gestalt i konstnärsgruppen Skördemännen, som förnyade konstfältet med tvärkonstnärliga evenemang och kollektiva experiment.

Den omfattande separatutställningen som visas på Kuntsi museum för modern konst presenterar Mallanders mångsidiga karriär i olika roller: som konstnär, gallerist, kritiker och konstsamlare. Med finns också hans betydande samling, vars första del överfördes till museisamlingar redan på 1990-talet. Konstsamlingen innehåller verk av internationella och finländska konstnärer och lyfter fram Mallanders intresse för österländska religioner och filosofi, speciellt buddhism och andlighet. Ungefär 200 verk visas från samlingen på över 300 verk.

–Att följa med konst och ta del av den, att stöda konstnärerna genom köp, är djupt meningsfullt, och förhöjer livskänslan. Det är inspirerande att hitta vinnarna, de genuina begåvningarna, stora konstnärer, säger Jan Olof Mallander.

Begreppskonstens klassiker

Mallanders egen konstnärliga produktion präglas av begreppskonst, som hade en avgörande roll i förändringen av den visuella perceptionen, då konsten närmade sig tanken, språket och orden. I Mallanders produktion var konstverket i stället för ett objekt en lekfull idé eller en filosofisk paradox. Utställningens nyckelverk Extended Play (1968), som tillhör Swanljungs samling, är konstnärens mest kända verk och en klassiker inom begreppskonst. Det kommenterar tidsperiodens politiska atmosfär i form av ett ljudkonstverk.

På utställningen ses också pappersskulpturer, minimalistiska installationer och kolteckningsserier. Pappersskulpturerna är en kommentar till skulpturkonsten med den begreppsliga lättheten i ett vykort med bokstäver. På 1980-talet byggde konstnären den minimalistiska installationsserien Mot det rena landet av vita tegelstenar. Wang är enligt den tibetanska buddhismen delvis en ritual, där energi och kunskap överförs i en universell cirkelform.

Gallerist och föregångare

Galleriet Cheap Thrills, som grundades av Mallander i Helsingfors, fungerade som centrum för olika evenemang på 1970-talet. Där visades fotografikonst, serier, installationer, postkonst, begreppskonst och performanser – självklarheter inom dagens nutidskonst. På Villagatan i Helsingfors presenterades internationella konceptkonstnärer och verksamheten hade stor inverkan på utvecklingen av den finländska nutidskonsten. Till exempel lyftes fotokonst fram innan den i Finland godkändes som en självständig konstform. Tidsperiodens tunga politiska karaktär luckrades upp till lättrörliga former såsom postkonst. Centrala konstnärer för Mallander var till exempel Jasper Johns, Andy Warhol samt videokonstpionjären Nam June Paik, vars verk också kan ses i utställningen.

Mallander var också med i grundandet av den betydelsefulla konstnärsgruppen Skördemännen i början av 1970-talet. Skördemännens första utställning kunde år 1972 ses i Vasa Konsthall. Gruppens verksamhet utgjorde en väsentlig del av Mallanders karriär.

Mallander har varit konstkritiker både i Finland och Sverige och har grundat flera tidskrifter inom kultur och konst.  I sina texter har han presenterat de nyaste uttrycksformerna inom internationell konst. Både skrivande av analytisk konstkritik och lek med ord har dominerat konstnärens produktion. I den tidiga produktionen finns flera verk som baserade på verbala insikter.

Utställningen produceras av Vasas museer och den visas enbart på Kuntsi museum för modern konst 6.9–13.12.2025. Utställningschef Maaria Salo är kurator för utställningen i samarbete med konstnären. Konstnären J.O. Mallander finns på plats lördagen den 11 oktober från kl. 12 och berättar om sina verk och sin konst under dagen på Kuntsi.

Utställningen har fått stöd från Museiverket samt från Bröderna Gröndahls Stiftelse och den har valts Konsttestarna 2025.

Utställningen visar verk av följande konstnärer från Mallanders samling: Mirja Airas, Maija Albrecht, Martti Anttila, Juhana Blomstedt, Christo, Maya Eizin Öijer, Carolus Enckell, Leonora Fredriksson, Tarmo Hakala, Heidi Hankaniemi, Outi Heiskanen, Topi Heiskanen, Gunzi Holmström, Maija Hopeavuori, Hannu Hurme, Lars Johansson, Jasper Johns, Ray Johnson, Seija Jouhki, Beata Joutsen, Teemu Kangas, Irma Kanon, Keijo Kansonen, Antero Kare, Juho Karjalainen, Pentti Kaskipuro, Karri Kokko, Auli Korhonen, Olli Kortekangas, Inari Krohn, Kristian Krokfors, Jarmo Kukkonen, Mikko Kurenniemi, Hannu Lahtinen, Harri Larjosto, Olli Lyytikäinen, Eeva Mela, Pekka Nevalainen, Nam June Paik, Caroline Pipping, Erkki Pirtola, Silja Rantanen, Carl Fredrik Reuterswärd, Esa Riippa, Teppo Rinne, Pekka Ryynänen, Tuomo Saali, Kimmo Sarje, Kalevi Seilonen, Carl Erik Ström, Risto Suomi, Ilkka Juhani Takalo-Eskola, Emilia Tanner, Airi Tolonen, Erik Uddström, Keiji Uematsu, Gua Vainio, Janne Vainio, Jouko Vatanen, Sakari Viika, Hannu Väisänen, Ilkka Väätti, Andy Warhol, Jan Kenneth Weckman, Oliver Whitehead, Peter Widén, Stuart Wrede, Elsa Ytti, Ö-ryhmä.