
Artikelkategorier: Nyheter
Revidering av stöd för lärande och skolgång från 1 augusti
Publicerad: 4.8.2025
Uppdaterad: 3.10.2025
Stödet för lärande och skolgång inom den grundläggande utbildningen ändrades från 1 augusti till följd av en lagändring. Framöver får en elev stöd i ett så tidigt skede som möjligt i sin undervisningsgrupp och i första hand som en gruppspecifik stödform.
Tidigare användes inom den grundläggande utbildningen en stödmodell i tre steg: allmänt stöd, intensifierat stöd och särskilt stöd. Den här modellen slopades från och med 1 augusti.
Läsåret 2025–2026 är en övergångsperiod, under vilken besluten om elevernas behov av elevspecifika stödåtgärder granskas.
Vårdnadshavare behöver inte göra något
Vårdnadshavaren behöver inte göra något i detta skede. Även framöver får eleverna det stöd som behövs i skolan, fastän benämningarna ändras. Vid behov tar skolan kontakt med vårdnadshavare.
Även framöver har alla elever rätt till stöd för lärande och skolgång. Stöd ges på ett förebyggande sätt och i ett tidigt skede.
Grunden för undervisningen är att undervisningen ska stöda lärande. Undervisningssätten ska beakta olika behov och förutsättningar bland eleverna. Detta innebär till exempel differentiering av undervisningen, språkmedveten undervisning och olika pedagogiska arrangemang som stöder förutsättningarna för lärande.
I fortsättningen ges stöd i första hand som gruppspecifika stödformer
De gruppspecifika stödformerna ges flexibelt under hela läsåret. Om de gruppspecifika stödformerna tas inget förvaltningsbeslut.
Gruppspecifika stödformer:
- allmän stödundervisning som ges av en lärare
- stödundervisning i undervisningsspråket som ges av en lärare
- undervisning av en speciallärare i samband med annan undervisning
Elevspecifika stödåtgärder
Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga har en enskild elev rätt att få elevspecifikq stödåtgärder.
Elevspecifika stödåtgärder ordnas utgående från elevens individuella behov. Stödet ges regelbundet och under en längre tid. Ett förvaltningsbeslut tas om inledande av elevpsecifika stödåtgärder.
De elevspecifika stödåtgärderna:
- undervisning av speciallärare delvis i smågrupp och i anslutning till annan undervisning
- smågruppsundervisning som ges av speciallärare eller specialklasslärare
- undervisning av specialklasslärare i specialklass
- tolknings- och biträdestjänster samt hjälpmedel
- avvikelse från den grundläggande utbildningens lärokurs eller målen i läroplanen