Artikelkategorier: Nyheter
Vasas ultralöpning ger resultat – energi och lycka har stärkts i imagoundersökningen
Publicerad: 29.9.2025
Vasas imageundersökning som nu genomförts för tredje gången visar att Vasaregionen fortfarande har en stark och känd image bland finländarna. Enligt undersökningen förknippar människor fortfarande Vasa med havet, tvåspråkigheten och soligheten. Att ändra på imagen är en långsam process, men våra strategiska fokusområden, såsom energi och lycka, har fått ett starkare fotfäste.
46% av respondenterna upplever att lycka beskriver Vasa rätt bra eller mycket bra. Energiimagen är nu sju procentenheter starkare än i den föregående mätningen. Dessa teman har redan i flera år ingått i Vasa stads strategi och marknadsföring.
Vasas varumärkesslogan – ”Vasa – Nordens energihuvudstad” och ”I Vasa är det lätt att vara lycklig” – har blivit mera kända bland särskilt unga, svenskspråkiga och de som nyligen besökt staden. Båda sloganen upplevs som positiva och överensstämmande med verkligheten. Varumärkessloganen är dock fortfarande relativt okända för den breda allmänheten.
– Jag brukar säga att när det gäller att ändra på imagen är det inte fråga om ett sprinterlopp och inte ens ett maraton, utan snarare om ett ultramaraton. Det är glädjande att se att våra strategiska fokusområden – energi och lycka – börjar synas allt mer i undersökningsresultaten, det vill säga vi ultralöper i rätt riktning och vi fortsätter vår resa, konstaterar stadens kommunikations- och marknadsföringsdirektör Leena Forsén.
Kändheten och intresset ökar bland unga
Undersökningen genomfördes för tredje gången av Miltton Oy. Vasas kändhet har hållits på ungefär samma nivå, med en stigande trend: år 2019 var kändheten 11 %, år 2022 12 % och nu år 2025 känner 15 % till Vasa ganska bra eller mycket bra.
– Vasas kändhet har ökat under hela undersökningsperioden. Fastän stegen är små och staden långsamt blir mera känd, ser vi att riktningen är tydligt positiv, berättar forskare Mikaela Solatie hos Miltton.
Dessutom är staden nu mera känd bland unga under 25 år. Vasa upplevs som en speciellt attraktiv studiestad, eftersom 37 % av respondenterna upplever Vasa som en ganska eller mycket attraktiv studiestad. Även benägenheten att flytta efter arbete har ökat särskilt bland de unga och de som är i arbetslivet.
– De studerande är en enorm möjlighet för oss, så det är fint att se att utvecklingen är positiv särskilt i de yngre åldersgrupperna. Unga vuxna samt de som är yngre än 40 år är grupper som största delen av marknadsföringen riktar sig till, berättar VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus.
Hav och kultur intresserar resenärer
Vasaregionens attraktivitet som semesterdestination för finländare har hållits på en stabil nivå. Kvarkens skärgård, kulturupplevelser och evenemang väcker intresse särskilt bland resenärer som söker aktiviteter, unga och barnfamiljer. Under de två senaste åren har antalet turister i Vasaregion ökat något och Vasa har blivit populärare särskilt bland barnfamiljer och unga vuxna. Dessutom är det värt att notera, att de som har besökt regionen en gång, gärna kommer tillbaka.
– Fina upplevelser på en semesterresa kan väcka intresse för att flytta till eller studera i Vasa. Turister är till nytta för vårt näringsliv, men de har också en mycket viktig roll för att sprida en positiv bild av Vasa. Under semestern lägger många upp positiva inlägg till exempel på sociala medier, vilket ger oss massor av synlighet, konstaterar Visit Vasas verkställande direktör Max Jansson.
Miltton genomförde våren 2025 (och 2022 och 2019) en enkätundersökning, där 1 000 fullvuxna finländares åsikter om Vasa utreddes. Samplet motsvarar statistiskt finländare, som inte är Vasabor, i fråga om ålder, kön, läge och språk med en felmarginal på +/- 3,1 %-enheter. Undersökningen beställdes av Vasa stad.
Bilagor:
Vaasan imagotutkimus_2025 (på finska)