Juloratoriet
Vasa stadsorkester
dir. Tomas Djupsjöbacka
sol. Kathrin Lorenzen, sopran
Jingjing Xu, alt
Juan de Dios Mateos, tenor
Aksel Daveyan, bas
Kammarkören Canticum Maris
Johann Sebastian Bach:
Juloratoriet, kantaterna 1-3
Finns det mer högtidlig julmusik än Johann Sebastian Bachs Juloratorium? I år framför orkestern Juloratoriet tillsammans med ett mycket högklassigt och internationellt solistuppbåd, där vi bland annat får höra Jingjing Xu, vinnare av den senaste Mirjam Helin-sångtävlingen. Som kör, Canticum Maris, som under Tarja Viitanens ledning har blivit en av Vasas stolthet. Och hela framförandet leds av Tomas Djupsjöbacka. Julen kan ju knappast börja på ett mer inspirerande och stämningsfullt sätt.
Program
Johann Sebastian Bach (1685–1750):
Juloratoriet BVW 248 (1734)
Kantaterna 1–3
Artister

Tomas Djupsjöbacka, kapellmästare
Tomas Djupsjöbacka är känd som en mångsidig musiker som uppträder som cellist och numera i allt större utsträckning även som kapellmästare. Djupsjöbackas rötter ligger djupt i kammarmusiken. Han är grundande medlem av stråkkvartetten Meta4 och uppträder regelbundet i den renommerade Chamber Orchestra of Europe.
Som kapellmästare debuterade Djupsjöbacka år 2013 med Mellersta Österbottens kammarorkester och har sedermera dirigerat de flesta finländska orkestrarna, inkluderande Radions Symfoniorkester, Helsingfors Stadsorkester och Sinfonia Lahti. Djupsjöbacka gjorde sin debut i Sverige med Nordiska Kammarorkestern i oktober 2020 då han agerade i dubbelrollen som solist-kapellmästare. På initiativ av musikerna inbjöds Djupsjöbacka att bli förste gästdirigent för Lapplands kammarorkester 2019-2022. Tomas Djupsjöbacka var chefsdirigent för Vasa stadsorkester mellan 2021-2024.
Förutom den klassiska repertoaren har Djupsjöbacka de senaste åren även aktivt uruppfört nya verk av bl.a Jukka Tiensuu, Veli Kujala, Sampo Haapamäki och Mikko Heiniö samt i olika projekt samarbetat med jonglörer, dansare och foley-artister. I oktober 2020 dirigerade Djupsjöbacka Finländska Barockorkestern i ett banbrytande projekt där Sibelius musik uppfördes på tidstrogna instrument.
Djupsjöbacka inledde sina kapellmästarstudier privat år 2012 för nuvarande New York Metropolitan-operans chefdirigent Yannick Nézet-Séguin. Han fortsatte studierna på Sibelius-Akademins kapellmästarklass, därifrån han utdimitterades år 2017. Djupsjöbacka har även deltagit i mästarkurser ledda av Jorma Panula.
Kathrin Lorenzen, sopran
Sopranen Kathrin Lorenzen föddes i Flensburg 1994 och växte upp på en gård som tillhör hennes familj i femte generationen. Hon började sina studier i kyrkomusik vid HMT Leipzig och sjöng i en mängd olika körer och ensembler, inklusive German National Youth Choir, Kammerchor Stuttgart och World Youth Choir. Under sina studier växte hennes önskan att göra sången till sitt huvudinstrument och sin karriär stadigt. Efter vidare orgel- och sångstudier vid HfM Saar (under prof. Ruth Ziesak) flyttade hon till Stockholm 2021, efter att ha vunnit audition för fast anställning och medlemskap i Sveriges Radios kör. Samtidigt fortsatte hon sina masterstudier i sång vid KMH Stockholm (under prof. Bo Rosenkull).
Under de senaste åren har Kathrin etablerat sig som en eftertraktad solist och konsertsångerska i Tyskland och Skandinavien. Hon har särskilt förtjusats av konstsång i alla dess former och tycker om att utveckla nya konsertkoncept. Hon har också ett starkt intresse för kammarmusik och en regelbunden lied-duo med pianisten Oskar Ekberg.
Kathrin har mottagit flera utmärkelser och stipendier (Nikolaus Reiser-Stiftung, Richard-Wagner-Verband, KMA-stipendium etc.). År 2023 vann hon 1:a pris och publikpriset vid den 12:e internationella Telemann-tävlingen i Magdeburg. Kathrin är vinnare av Solistpriset 2024, den största utmärkelsen som delas ut av Kungliga Musikhögskolan till unga musiker, och är den första sångerskan på 16 år som uppnått detta. I juni 2024 fick hon 2:a pris och hederspublikpriset vid Mirjam Helin International Voice Competition.
Jingjing Xu, alt
Jingjing Xu är en kinesisk mezzosopran som hyllas för sin uttrycksfulla konstnärlighet och breda repertoar. Född i Wuhu, avslutade hon sin masterexamen vid McGill University 2023, där hon vann Wirth Vocal Prize. Följande år vann hon Mirjam Helin-tävlingen 2024 som den yngsta deltagaren.
Jingjing gjorde sin operadebut 2022 i huvudrollen i Händels Orlando vid McGill University. Sedan dess har hon framträtt i oratorie- och konsertframträdanden, inklusive Rossinis Petite messe solennelle, Duruflés Requiem och Händels Messiah. Hon har framträtt med Canadian Opera Company, Montreals Société d’Art Vocale och vid Organ and Aria Festival i Finland. I februari 2025 sjöng hon med Oulu Sinfonietta, och sommaren 2025 gör hon sin debut vid Bregenz-festivalen i huvudrollen i La Cenerentola.
Utöver opera och oratorium är Jingjing känd för sin övertygande tolkning av konstsång. Hon och hennes duopartner Christopher Knopp deltog vid Franz-Schubert-Institutet 2023, där de studerade för Elly Ameling, Robert Holl och Roger Vignoles.
Hennes huvudmentorer och röstlärare är Annamaria Popescu och Jie Zhou, och hon arbetar nära coacherna Michael McMahon och Esther Gonthier. Hon har även deltagit i masterclasses med James Vaughan, Graham Johnson, Jeff Cohen, Pierre Vallet och Helmut Deutsch.
Juan de Dios Mateos, tenor
Född i Almería studerade han sång för Carlos Aransay och vid Opera Studio vid Paris National Opera.
Framstående inom bel canto- och Mozart-repertoaren har han framträtt på teatrar som Gran Teatre del Liceu, Deutsche Oper Berlin, Sydney Opera House, Teatro de la Zarzuela, Melbourne Opera, Teatro Municipal de Santiago de Chile, Shanghai Opera, Teatro Verdi di Trieste, Teatro Petruzelli, Teatro Verdi di Salerno, Teatro Massimo Bellini, Oslo Opera House, Teatro Campoamor och Innsbruck Opera; samt på festivaler som MÜPA, Luglio Musicale Trapanese, Festival di Vicenza, Festival di Spoleto, Mikkeli Festival, FeMÀS.
Han har uppträtt i operor som Il Barbiere di Siviglia, L’Elisir d’amore, La Cenerentola, Don Giovanni, Il Viaggio a Reims, Il Turco in Italia, La Cenerentola, L’Italiana in Algeri, Così fan tutte, Reigen, Owen Wingrave, Les Fêtes d’Hébè, Ariadne auf Naxos, Acis and Galatea; inom spansk repertoar med El Poeta Calculista, La Dolores, La Araucana och Luisa Fernanda; samt i symfoniska och oratoriska verk som Messiah, Rossinis Messa di Gloria & Stabat Mater, Carmina Burana, Beethovens 9:e symfoni med flera.
Bland hans olika utmärkelser finns Plácido Domingo-priset vid Tenor Viñas International Competition, andrapris vid Hariclea Darclée International Competition i Rumänien, och 2021 vann han sju priser vid SOI International Competition. År 2023 mottog han publikpriset vid Lousada International Competition.
Aksel Daveyan, bas
Aksel Daveyans kommande och senaste engagemang inkluderar Marcello i La bohème vid Glyndebourne Festival, Albert i Werther vid Opernhaus Zürich, Yamadori i Madama Butterfly vid Festspielhaus Baden-Baden och med Berliner Philharmoniker, Giorgio Germont i La Traviata, Ottokar i Der Freischütz och Figaro i Il Barbiere vid Oldenburgisches Staatstheater.
Han har även framträtt i roller som Dr. Malatesta i Don Pasquale, Stravinskys Les Noces, Il Maestro Viva la Mamma, Morales i Carmen och Dumas’ Andrea Chénier vid Opernhaus Zürich.
Tidigare engagemang inkluderar konserter och konsertopera vid Georgian National Opera i Tbilisi, Operan i Krakow, Theatre Logos i Łódź, San Lazzaro-ön i Venedig, Opera- och baletteatern i Jerevan, Teatro Politeama i Palermo, där han sjungit Figaro i Il Barbiere di Siviglia, Guglielmo i Così fan tutte, Conte i Le nozze di Figaro, Silvio i I Pagliacci, Alfonso i La Favorita, Pierrot i Korngolds Die tote Stadt, Yeletsky i Pique Dame, huvudrollen i Eugene Onegin, Robert i Tjajkovskijs Iolanta, den venetianske gästen i Rimskij-Korsakovs Sadko, vid sidan av Mansurians Requiem i National Centre of Chamber Music i Jerevan, Haladjians Missa de Lumine i Thomaskirche i Frankfurt, Faurés Requiem och 7 Prayers i Aram Khachaturian Concert Hall samt Mansurians Hymnus Navapet vid Mendel Festival i Brno, Tjeckien.
Aksel Daveyan har vunnit 1:a pris vid Elena Obraztsova Competition i Sankt Petersburg och 2:a pris vid Queen Sonja Competition. Han är även 3:e prisvinnare av Opera Crown Tbilisi Competition, 1:a prisvinnare av Pan-Armenian Competition – Gohar Gasparyan och mottagare av Boghossian Youth Prize 2020 (det Armeniska presidentpriset).

Kammarkören Canticum Maris
Kammarkören Canticum Maris fungerar inom finska församlingen i Vasa och är grundad år 2020. Kören leds av Dir. Mus. Tarja Viitanen.
Canticum Maris har trots sin unga ålder visat sig vara en stark och kapabel kör. Canticum Maris har redan medverkat i flera av Yles radio- och tv-sändningar. En viktig del av Canticum Maris verksamhet är framförandet av stora kyrkomusikverk; t.ex. W.A. Mozarts Requiem, J. Haydns oratorium Die Jahreszeiten och G.F. Händels oratorium Messias har varit projekt de senaste åren.
Stora körverk och krävande a cappella-repertoar utvecklar snabbt en kompetent kör. Körens framtidsplaner omfattar t.ex. oratoriet Messias på Vasa väckelsefestival sommaren 2024 och J. Haydns oratorium Skapelsen tillsammans med Vasa stadsorkester samt deltagande i körfestivaler i Finland och utomlands.