Tietoa koronaviruksesta

Tietoa koronaviruksesta

Ohita valikko
mies sitoo kengännauhoja

Artikkelin kategoriat: Uutiset

Urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyön kriteeristö on uudistettu, hakuaika on käynnissä

Vuoden 2020 urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyö jaetaan uuteen kriteeristöön pohjautuen. Hakuaika on nyt käynnissä ja päättyy 31.3.2020.

Vaasan kaupungin markkinointiyhteistyön kriteeristö urheilujoukkueiden kanssa vaati uudelleentarkastelua, johtuen kaupungin taloustilanteesta ja mediaympäristön muutoksista. Kaupunginhallitus perusti työryhmän, jonka tehtävänä oli laatia esitys uusista kriteereistä, jotka ovat aiempaa selkeämmät ja ottavat huomioon myös tasa-arvonäkökulman. Kaupunginhallitus hyväksyi muutokset kriteeristöön 16.3.2020.

Kriteerit täyttävät joukkueet voivat tehdä hakemuksen markkinointiyhteistyöstä, haku-aika päättyy 31.3.2020.

Markkinointiyhteistyön uudet kriteerit

1. Laji on olympiakomitean virallinen laji, eli oma olympiakomitean alainen lajiliitto, sekä valtakunnallinen sarja

2. Lajin yleisyys ja tunnettuus Suomessa (mittarina aikuisten +19-vuotiaiden lisenssipelaajien määrä lajeittain), sekä sarjataso seuraavasti:

  • kategoria 1: yli 10 000 lisenssipelaajaa ja lajin kaksi ylintä sarjatasoa
  • kategoria 2: yli 1000 lisenssipelaajaa ja lajin ylin sarjataso
  • kategoria 3: alle 1000 lisenssipelaaja ja lajin ylin sarjataso

3. Edellisen vuoden valtakunnallinen näkyvyys (medianäkyvyys tv:ssä ja verkossa, sekä some-kanavien tavoittavuus oman alueen ulkopuolella). Lisäksi keskiarvo vierasotteluiden katsojamääristä (seuran toimittama oma raportti).

4. Edellisvuoden markkinointiyhteistyön toteutuminen (sopimuksessa sovitut asiat), mikäli markkinointiyhteistyötä on tehty edellisvuonna (seuran toimittama oma raportti).

5. Alustava markkinointisuunnitelma sisältäen kaupungin saamaan näkyvyyden markkinointiyhteistyössä.

Kriteerit vaikuttavat myönnettävän markkinointituen määrään. Markkinointiyhteistyössä otetaan huomioon myös tasa-arvonäkökulma kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-ohjelman mukaisesti.

Markkinointiyhteistyöstä tehdään erillinen sopimus kunkin joukkueen kanssa ja markkinointituen saaminen edellyttää sopimusehtojen noudattamista. Markkinointituki voidaan periä osin tai kokonaan takaisin, jos sopimusehtoja ei noudateta.

Markkinointiyhteistyön tulee sisältää vähintään

  • Kaupungin logonäkyvyys (esimerkiksi pelipaidoissa, laitamainoksissa, otteluilmoituksissa, somekanavilla)
  • Sovittu määrä lippuja otteluihin
  • Sovittujen hashtagien käyttö sovitussa määriä some-postauksia joukkueen sosiaalisen median kanavissa
  • Kotiotteluiden täyttö tapahtumakalenteriin (www.vaasa.fi/tapahtumat)
  • Sekä mahdollinen muu yhteistyö (esimerkiksi tapahtumissa)

Jos kaupungilla tai kaupunkikonserniin kuuluvilla yhtiöillä on saatavia seuralta, jolle on myönnetty markkinointiyhteistyöhön rahaa, kuitataan saatavat ensin maksettavaksi markkinointiyhteistyöhön sovitusta summasta.

Hakulomake: Markkinointiyhteistyö_ Marknadsföringssamarbetet

Hakulomake sekä tarvittavat liitteet tulee toimittaa sähköisenä: kirjaamo@vaasa.fi viimeistään 31.3.2020.

Hakemukseen vaadittavat liitteet

1.Edellisen vuoden valtakunnallinen näkyvyys, seuran toimittamat omat raportit:

  • medianäkyvyys tv ja verkko
  • joukkueen omien some-kanavien tavoittavuus oman alueen ulkopuolella
  • keskiarvo vierasotteluiden katsojamääristä

2. Jos markkinointiyhteistyötä tehty edellisenä vuonna: Raportti edellisvuoden markkinointiyhteistyön toteutumisesta sopimukseen kirjattujen kohtien mukaan.

3. Alustava markkinointisuunnitelma sisältäen kaupungin saamaan näkyvyyden markkinointiyhteistyössä.

Lisätietoja

Mika Lehtonen, Liikuntatoimenjohtaja, +358407187034
Leena Forsén, Viestintäpäällikkö, +358406350762

Lisätietoja hakemusprosessista: Maija Rossi, Markkinointisuunnittelija, +358403533758

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@vaasa.fi

Julkaistu: 18.03.2020