Förbigå menyn

Artikelkategorier: Nyheter

Förslag: Liftis trafikering och fordon uppdateras – konkurrensutsättning år 2026

Publicerad: 12.12.2025

Förslaget till Vasa stads och Korsholms kommuns gemensamma kollektivtrafiknämnd är att de trafikavtal som gäller Liftis trafik upphör med Vekka Group Oy 31 december 2026. Vasa stad gör år 2026 en konkurrensutsättning av ett nytt huvudavtal och fordon för kollektivtrafiken.

Enligt förslaget kommer konkurrensutsättningen att gälla linjerna 1–11 och 21, varav avtalen för linjerna 5 och 6 upphör i förtid och avtalet för linje 21 förlängs med en optionsperiod till slutet av år 2026. Huvudavtalsperioden för linjerna 1–4 och 7–11 upphör i enlighet med avtalet i slutet av år 2026. Vid förhandlingar har parterna kommit överens om att inte använda de ömsesidiga optionsåren i avtalet.

Avsikten är att den trafikering som inleds år 2027 konkurrensutsätts som en helhet, för att kollektivtrafikdepån ska kunna reserveras för en ny huvudavtalspartner. Från depån körs med fordon som staden äger. På så vis säkerställs att de investeringar som staden gjort i utsläppssnåla fordon och depåinfrastruktur tillvaratas på ett effektivt sätt.

Det nuvarande utbudet och servicen bibehålls, och beslutet har inga direkta konsekvenser för kundernas vardag. Stadens mål är att trygga en smidig service och utveckla kollektivtrafiken så att den möter regionens behov i framtiden.

– Ur kundernas perspektiv är det viktigaste att servicen är pålitlig och lättanvänd. Den nuvarande trafiken fortsätter som normalt till slutet av avtalsperioden, och vi informerar i god tid om ändringar, säger Jukka Talvi, kommunteknikdirektör hos Vasa stad.

Nya fordon

Avsikten är att samtidigt konkurrensutsätta trafikeringsavtalet och ersättande materiel för gasbussar i slutet av sin livscykel. Syftet är att utöka materielet med större boggibussar för att få mer kapacitet i morgontrafiken.

Förslaget är att för år 2027 konkurrensutsätta 10 gasbussar och 2 elbussar. Dessutom inlöses sex gamla gasbussar som blir reservfordon. Lifti använder redan nu som bränsle lokalproducerad biogas, och det kan minska koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossila bränslen.​ Elektrifiering av fordon är en tydlig trend, och även Vasa börjar förbereda sig för den riktning som EU-direktivet visar.

– Vi vill utveckla Lifti långsiktigt och stöda Vasas klimatmål. Därför konkurrensutsätter vi både trafikeringen och fordonsparken som en helhet, och gas- och elbilar har en central roll, säger Talvi.

Konkurrensutsättning i början av året

Beredningen av konkurrensutsättningen började i december 2025. Den egentliga konkurrensutsättningen öppnas i januari–februari 2026 med en marknadsdialog, om nämnden godkänner förslagen.

Konkurrensutsättningen ordnas på ett öppet och jämlikt sätt, och den nuvarande avtalspartnern kan delta på samma sätt som andra trafikföretag. Vid konkurrensutsättningen beaktas i synnerhet cirkulär ekonomi, utveckling av servicenivån och kollektivtrafikens tillförlitlighet.

– Målet är en så smidig övergång som möjligt till den nya avtalsperioden i början av år 2027, konstaterar Talvi.