Förbigå menyn

Artikelkategorier: Arkiv Nyheter

Medborgarinfo, Welcome Office, Navigatorn och FPA öppnar i nya gemensamma utrymmen i Ekgården 13.2

Publicerad: 30.1.2023

Uppdaterad: 14.2.2023

Servicestället för Vasa stads medborgarinfo, Welcome Office rådgivningsservice för de som flyttat till landet, Navigatorn Österbotten / Vasa rådgivningsservice för unga samt FPA:s serviceställe flyttar till Ekgården och öppnar i de nya utrymmena måndag 13.2.

Medborgarinfo, Welcome Office och Navigatorn håller stängt från onsdag till fredag 8.-10.2 vid huvudbiblioteket på grund av flytten. Också FPA:s tidigare serviceställe på Fredsgatan är stängt 8.-10.2. Den nya adressen för serviceställena är fr.o.m. 13.2 Teräsgränden 1.

– Det känns fint att flytta till nya och mångsidiga utrymmen tillsammans med vår samarbetspartner FPA. Ett gemensamt serviceställe ger ypperliga möjligheter för att ytterligare utveckla och göra kundbetjäningen mer mångsidig för stadsborna. Vi hoppas att också nya kunder tittar in för att bekanta sig med det nya servicestället till exempel i november när förhandsröstningen i riksdagsvalet ordnas där, säger Vasa stads förvaltningschef Marjo Mäki-Krekola.

Vid FPA går det också att sköta sina ärenden på distans.

– Vid vårt andra serviceställe, Vähäkyrötalo i Lillkyro samserviceenhet, sköts kundbetjäningen med FPA genom distansanslutning. Via FPA:s distansservice kan man sökta samma ärenden som vid servicestället och det underlättar vardagen framförallt för de som bor längre bort, fortsätter Mäki-Krekola.

Vid FPA ser man också fördelarna med de gemensamma utrymmena och man har även fått goda erfarenheter från andra orter.  Man har redan kombinerat 65 procent av FPA:s serviceställen i västra Finland med andra organisationer.

– Det här är ett steg i riktning mot att få många olika typer av tjänster under samma tak i enlighet med kundernas önskemål.  Vi betjänar också kunder genom tidsbokning vid det nya servicestället, berättar Kaisa Mäkitalo, som är tillförordnad direktör för FPA:s västra kundserviceenhet.

Medborgarinfo

Medborgarinfo ger råd och hjälp när det gäller uträttande av ärenden vid Vasa stad och inom den övriga offentliga förvaltningen. Servicen är avgiftsfri och kräver ingen tidsbokning.

I Medborgarinfon kan du samtidigt t.ex. hämta en broschyr om Vasa stad, betala en räkning som staden sänt och köpa ett busskort eller någon Vasa-produkt. Servicen inkluderar också kopierings- och skanningstjänster mot en liten avgift.

www.vaasa.fi/sv/medborgarinfo

Öppettider:

  • må 10–16
  • ti 10–17
  • on 10–16
  • to 10–16
  • fr 10–15

Welcome Office

Information och handledning för alla nyinflyttade i Finland. Du får information om bl.a. om ärenden som gäller invandring, det finländska samhället, offentlig service, språkkurser och rekrytering.  Service ges för tillfället på finska, svenska, engelska, arabiska och ryska.  Servicen är avgiftsfri och kräver ingen tidsbokning.

www.welcomeoffice.fi/

Öppettider:

  • må 10–16
  • ti 10–17
  • on 10–16
  • to 10–16
  • fr 10–15

Navigatorn Österbotten / Vasa

Navigatorn är en lågtröskelservice riktad till unga och unga vuxna under 30 år.  Man kan få hjälp till exempel gällande utbildning, ekonomi, boende, arbete och andra ärenden i vardagen. Servicen är avgiftsfri och kräver ingen tidsbokning.

ohjaamot.fi/sv/web/ohjaamo-pohjanmaa/ 

Öppettider:

  • on 12–16
  • to 12–16
  • fr 11–15

FPA

Vid FPA:s serviceställe får du personlig rådgivning och handledning gällande FPA:s förmåner och vid behov kan du få en tid bokat till telefontjänsten eller servicepunkten. Du kan också självständigt sköta FPA-ärenden på en kunddator.

www.FPA.fi 

Öppettider:

  • må 12–15
  • ti 12–15
  • on 12–15