Förbigå menyn

Artikelkategorier: Arkiv Nyheter

Vasa stads LinkedIN-sida den tionde bästa i Finland i augusti

Publicerad: 23.9.2021

Vasa stads LinkedIN-sida var i augusti den 10:e populäraste i Finland. Populariteten baserar sig på de kommentarer och reaktioner som postningarna har samlat, Sometrik samlar varje månad från top 1000-listans sidor de postningar som har samlat mest kommentarer och gillanden.

Sometrik är ett företag som erbjuder undersöknings- och konsultservice för sociala medier, och som varje månad gör en lista över de framgångsrikaste sidorna i LinkedlN. Vasa stads LinkedlN-sida var i augusti på tionde plats och då även den framgångsrikaste sidan bland alla städers LinkedlN-sidor. Första platsen intog äldreservicen Gubbe och bland de fem bästa placerade sig även Duunitori, Finlands olympiakommitté, Skatteförvaltningen samt Lidl Suomi.

– LinkedlN har nu målmedvetet utvecklats under de senaste åren och antalet följare har ökat jämnt hela tiden. Vi har redan över 4500 följare, vilket är mer än vad många stora städer har. Det långsiktiga arbetet ger nu resultat och vi är verkligen stolta över det. Det får vi tacka kommunikationens och rekryteringens team för, de har gjort fantastiska innehåll och förstås också till alla våra följare, säger Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén.

I augusti spreds nyheten om intentionsavtalet som Vasa ingick med norska FREYR Battery om batterifabriken. Vidare fick Kvarken världens miljövänligaste passagerar-bilfärja, Aurora Botnia, som utnyttjar förnybar energi. Nationella och till och med även internationellt sett viktiga nyheter väcker uppmärksamhet och har framgång även i kanaler på sociala medier.

Vasa stad är en pålitlig arbetsgivare

Vasa stads arbetsgivarbild har undersökts redan en längre tid intensivt och i början av året ordnade staden en omfattande enkät om saken som riktades både internt till den egna personalen men även till andra.  Svar erhölls från hela landet.

– Enligt undersökningen uppfattas vi som en pålitlig, stabil och säker arbetsgivare samt som en ansvarsfull aktör. Det har varit fint att få så här positiva resultat. Nästan alla av Vasa stads anställda som svarade på enkäten, uppgav att de skulle söka sin nuvarande arbetsuppgift på nytt. Det uppfattas som att det inom Vasa stad finns intressanta och betydelsefulla uppgifter. Linkeln är en mycket bra kanal att informera om våra mångsidiga arbetsuppgifter samt att göra Vasas arbetsgivarbild synligare, berättar Anne Lindell, rekryteringsansvarig vid Vasa stad.

Populära teman på Vasa stads LinkedIN-kanal har varit framför allt postningar i anslutning till stadens utveckling och rekrytering.

– På LinkedIN-kanalen förstärks arbetsgivarbilden starkast i kanaler på sociala medier. Där informeras om stadens mål, värderingar och resultat och varför det lönar sig att söka jobb hos oss, sammanfattar kommunikationschef Forsén.