Förbigå menyn

Artikelkategorier: Arkiv Nyheter

Vasa vann FM i kommunal marknadsföring – berättelser om lyckliga människor och rekryteringskampanj övertygade juryn

Publicerad: 14.9.2022

Vasa stad och Vasaregionens Utveckling Ab VASEK har vunnit finska mästerskapet i kommunal marknadsföring med den riksomfattande kampanjen Världens lyckligaste människa samt den efterföljande rekryteringskampanjen.

– Juryn uppskattade i Vasas kampanj dess positiva anda som var starkt kopplad till en strategi på flera nivåer, passade utmärkt för sin tid och nådde sin målgrupp med mångsidiga medel och samarbete. Vasas positiva kampanj visar hur en lyckad kommunal marknadsföring påverkar stadens livskraft och attraktivitet, konstaterar Kommunförbundets marknadsföringschef Eija Rautiainen.

Kommunförbundets pressmeddelande

– Vi är verkligen tagna av segern. Samtidigt känns det också som ett tack och erkännande för det arbetet vi gjorde för att öka Vasas attraktionskraft. Och naturligtvis ger priset oss entusiasm att fortsätta att göra Vasaregionen mera känd och attraktiv, berättar Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén och Mari Kattelus, marknadsföringschef på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

Beslutet till valet bakom kampanjens tema var grundat på Vasas djärva stadsstrategi, där ett av huvudmålen är Finlands lyckligaste invånare. Temat tilltalar millenialer – den målgrupp som värdesätter meningsfullt boende och en bra balans mellan jobb och fritid.

– Tanken med kampanjen var att lyfta fram temat genom de tre vasabornas lyckoberättelser. Även om vårt mål är att vara den lyckligaste staden i Finland ville vi genom dessa berättelser dela insikter om ett lyckligare liv med alla finländare. Och samtidigt att öka naturligtvis lyckan hos de som bor i Vasaregionen och Vasas attraktionskraft som bostadsort, berättar Forsén.

– Lycka var också den röda tråden i rekryteringskampanjen. Företag i Vasaregionen tog fram meningsfulla jobb, men företagens anställda kunde också berätta sina egna lyckohemligheter för alla, tillägger Kattelus.

Strategisk marknadsföring fortsätter

Jakten på talang är hård i Finland. Vasa fortsätter att bedriva stark marknadsföring och att höja Vasas styrkor, särskilt för millenialer, som känner det naturligt att flytta efter meningsfullt och intressant arbete.

– I våras tog vi upp det faktum att lycka inte betyder ett perfekt liv, utan misslyckanden hör till livet och det är helt normalt. Vi kommer att fortsätta att arbeta tillsammans med företag på samma tema. Tillsammans tar vi inte bara fram karriärer utan också vikten och unikheten av arbetsgemenskap. Även här i Strömsö går det inte alltid som på Strömsö – och det är helt normalt, summerar Forsén och Kattelus till slut.

Kampanjen genomfördes i samarbete med reklambyrån Drama Queen.