Målet för projektet Värdebaserade kampanjer för hållbara färdsätt är att främja gång, cykling och kollektivtrafik genom att dra nytta av tidigare forskning om de värden och bakgrundsfaktorer som påverkar invånarnas val av färdsätt, såsom ålder, kön och socioekonomisk ställning.
Projektet svarar mot behovet av att förstå och effektivt nå ut till olika målgrupper. Särskild uppmärksamhet fästs vid barn och unga och deras val av färdsätt samt vid utveckling av hållbara resekedjor, vilka också är viktiga teman när det gäller att nå klimatmålen.
Vi är också medvetna om att klimatargument inte är effektiva för vissa målgrupper vid marknadsföring av hållbara färdsätt, utan att de i stället är mera intresserade av exempelvis elbilarnas egenskaper eller hur de kan förlänga livet genom att röra sig med muskelkraft.
Kampanjerna kombinerar innovativa kommunikationssätt med värdestyrning, vilket gör att projektet har en större effekt och bättre lämpar sig för olika användargrupper.
Inom ramen för projektet ordnas fyra olika kommunikationskampanjer. Kampanjidéerna är följande:
1. En marknadsföringskampanj för att främja cykling där strävan är att med hjälp av kommunikation med förebilder inspirera Vasaborna att cykla. Kampanjen genomförs i samarbete med ett idrottslag från Vasa under sommaren och hösten.
2. Bussen drivs med bananskal
Fokus i kampanjen ligger på kollektivtrafikens klimatneutralitet och fördelarna med biogas. I konceptet används banan och produktion av biogas som exempel i vardagen och betonas hur enkelt det är att kombinera resekedjor. Genomförs på hösten.
3. Gå för friska år
Kampanjen slås ihop med Idrottsservicens promenadgrupp. Inom ramen för gruppen och marknadsföringen rekryteras inspiratörer med uppgift att leda promenadgrupper. På vintern fortsätter gruppen/grupperna sina promenader inomhus. I kampanjen ingår även ett utmaningskort. Genomförs under sommaren, hösten och vintern.
4. Elbilsteknik på toppnivå
I kampanjen marknadsförs nya utsläppssnåla tekniker med hjälp av stadens elektroniska bildelningsbilar. Genomförs under hösten.
Förutom kampanjer genomförs det även en invånarenkät för att ta reda på hur bra kampanjerna har nått ut till invånarna och hur de har påverkat deras val av färdsätt.