Förbigå menyn
Hammashoitola

Artikelkategorier: Arkiv Nyheter

Vasa social- och hälsosektorn har fått Social- och hälsoservicens kvalitetserkännande

Publicerad: 11.2.2020

En arbetsgrupp inom Social- och hälsoservicens kvalitetsprogram (SHQS) har 13.12.2019 enhälligt beviljat ett kvalitetserkännande till Vasa social- och hälsosektor samt Laihela samarbetsområde. Utvecklingsplanerare inom social- och hälsosektorn for till SHQS-kvalitetserkännandefesten i Helsingfors 6.2.2020 och tog emot certifikatet över kvalitetserkännandet.

Det beviljade kvalitetserkännandet omfattar Vasa stads social- och hälsoservice, och det är i kraft tre år, dvs. fram till 12.12.2022.

– Ett stort tack till personalen, som aktivt har engagerat sig i kvalitetsarbetet! Kvalitetsarbetet är det samma som vi har gjort hittills. Genom det här kvalitetsarbetet kommer sådana saker fram som ska utvecklas eller rättas till, säger utvecklingsplaneraren för hälsoservicen Sirpa Manninen.

Särskilt beröm för klient- och patientorientering

Särskilt beröm fick Vasas social- och hälsosektorn för klient- och patientorienteringen som lyftes upp också i den externa auditeringens respons.

– Förutom personalen vill vi tacka kundråd, erfarenhetsexperter och -aktörer samt  för den respons för utveckling av verksamheten som vi har fått  av klienter och patienter, tillägger utvecklingsplaneraren för socialarbete och familjeservice Kirsi Jormanainen.

Inom hem- och anstaltsvård har kvalitetsarbete gjorts under många år

Inom hem- och anstaltsvården har systematiskt kvalitetsarbete gjorts redan från 2006, då SHQS-kvalitetssystemet började användas. Det första kvalitetserkännandet beviljads år 2011, och det har förnyats tre gånger, dvs. åren 2014, 2017 och 2019. År 2014 fick även den dåvarande förvaltnings- och ekonomiservicen inom social- och hälsosektorn ett kvalitetserkännande.

– Kvalitetserkännandet är ett bevis på ett långsiktigt och utvecklingsbejakande sätt att tänka och handla. Bra kvalitet är vanlig vardag, ansvarsfullhet och utveckling av den egna verksamheten, säger utvecklingsplaneraren för hem- och anstaltsvård Katja Vertanen.          

Kvalitetserkännandet förutsätter starka belägg för att kvalitetskriterierna uppfylls

Kvalitetserkännandet förutsätter att man i organisationen har gått igenom en fullständig, extern auditeringsprocess, vilket i praktiken betyder att man genomfört en tvåstegsauditering och bemött eventuella krav på ytterligare belägg.

Förutsättningar för kvalitetserkännandet är att man i organisationen följer bestämmelser samt social- och hälsopolitiska riktlinjer, systematiskt upprätthåller servicesystemet samt säkerställer riskhantering och trygghet. Dessutom ska skötsel och service vara klient- och patientorienterad samt genomföras på ett yrkesmässigt kompetent sätt. Också tillgången till skötsel och service ska tryggas samt skötsel- och serviceprocessens friktionsfria genomförande säkerställas. I kvalitetsarbetet syns också verksamhetens resultatrikhet och effektivitet.

En av auditeringsgruppen oberoende SHQS-arbetsgrupp beviljar kvalitetserkännandet på förslag av auditeringsgruppen. Med årliga underhållsauditeringar säkerställs kvalitetserkännandets giltighet. En förnyelse av kvalitetserkännandet ska göras innan det beviljade kvalitetserkännandet förfaller.

Kvalitetserkännandet från Social- och hälsoservicens kvalitetsprogram (SHQH) beviljas av Labquality. www.labquality.fi.