Förbigå menyn
Ilmakuva Vaasan skeittipuistosta

Artikelkategorier: Arkiv Nyheter

Vasaborna nöjdare än genomsnittet med den kommuntekniska servicen

Publicerad: 12.9.2022

Enligt en enkätundersökning som gjorts i sommar är vasaborna nöjdare än i genomsnitt med den samhällstekniska servicen på boningsorten. I fråga om parker och lekplatser är nöjdheten i topp nationellt sett, medan igen underhållet av gatorna gavs de sämsta vitsorden. I enkäten var 27 kommuner med.

Resultaten i år är på samma nivå som i enkäten i fjol och största delen av ändringarna är små. Förbättring har dock skett jämfört med medelvärdet för kommunerna. I Vasa har invånarnöjdheten i fråga om alla delområden gått i en betydligt bättre riktning sedan år 2018.

– I de fria svaren fick vi förutom beröm och klander också goda utvecklingsönskemål. Enligt enkäten är invånarnöjdheten sammantaget på en god nivå och i synnerhet situationen i fråga om parker och lekplatser är klart i topp nationellt sett. Alltid finns det saker man också kan förbättra, säger kommunteknikdirektör Jukka Talvi.

– Vintern med mycket snö kan ses i så gott som alla städers resultat i fråga om snöplogning och bekämpning av halka. I Vasa var det klart flera snöiga dagar än under för vintersäsongen och snödjupet var i genomsnitt nästan två gånger större. Trots det var vi något över medelvärdet i invånarnöjdheten, fortsätter Talvi.

Avfallshanteringen och vattenförsörjningen samt räddningstjänsten fick beröm

De högsta vitsorden i enkäten fick gatubelysningen samt insamlingen av papper och glas.

– I fråga om avfallshanteringen klarar vi oss också i allmänhet synnerligen bra vid en nationell jämförelse. Även rådgivningen och informerandet om avfallshanteringen får beröm av invånarna, säger avfallshanteringschef Camilla Enell-Öst.

I enkäten bedömdes också verksamheten vid kommunernas vatten- och räddningsverk. I fråga om släcknings- och räddningstjänsterna är invånarnöjdheten på den högsta nivån under de senaste åren.

– Sammantaget är vi nöjda med de vitsord som räddningsverket har fått. Vasas resultat går i samma riktning som de nationella enkätresultaten, där 99 % av de intervjuade berättar att förtroendet för räddningsmyndigheten är gott eller ganska gott, konstaterar räddningsdirektör Tero Mäki vid Österbottens räddningsverk.

I Vasa görs dricksvattnet av ytvatten och på grund av detta medförde den varma sommaren utmaningar gällande smak och temperatur. Trots detta erhölls de bästa vitsorden gällande Vasa Vatten i fråga om vattnets kvalitet och driftssäkerhet samt spillvattenavloppens funktion.

– För kundbetjäningen fick vi positiv respons, men vi är medvetna om att det alltid finns saker att förbättra i informerandet om störningar, berättar Vasa Vattens tf verkställande direktör Jari Jantunen.