Förbigå menyn
Kädet

Kanal för etiska anmälningar

Berätta om en misstanke om ett missbruk som gäller verksamhet inom Vasa stad. Med hjälp av din anmälan får vi möjlighet att ingripa i missförhållanden och utveckla vår verksamhet. Uppgifter om den som rapporterar skyddas i enlighet med EU:s direktiv om skyddet för personer som rapporterar och nationell lagstiftning. Vi rekommenderar att man lämnar in anmälan under sitt namn, men den kan också lämnas in anonymt.

Stadens service produceras i huvudsak med skattemedel. Vasa stad förhåller sig allvarligt till misstankar om missbruk. Anmälan kan hänföra sig till bland annat

  • misstankar om ett brott och missbruk samt misstankar om missbruk av tillgångar
  • misstankar om mutor och korruption
  • konkurrensrättsliga frågor
  • miljöskydd
  • trafiksäkerhet
  • integritetsskydd och skydd av personuppgifter samt säkerhet i nät- och informationssystem.

Anmälningskanalen bör inte användas för osakliga ändamål. Den som lämnar in en anmälan kan påföras straffrättsligt ansvar för en falsk anmälan. En arbetsgrupp som behandlar anmälningarna kan avslå anmälan, om det är uppenbart att

  1. avvikelsen inte hör till de ärenden som ska anmälas enligt dessa anvisningar
  2. anmälan inte har gjorts i god tro eller den bara har gjorts för att vålla skada
  3. det inte finns tillräckligt med information för att göra en tilläggsutredning
  4. ärendet i anmälan redan har avgjorts
  5. det till anmälan hör personliga uppgifter som gäller till exempel hälsa eller politiska, sexuella eller religiösa uppfattningar
  6. det är fråga om en anmälan, som kan misstänkas vara ett nätfiskeförsök eller bluffmeddelande
  7. anmälan gäller anmälaren i hens eget ärende, när det primära sättet att gå vidare är det vanliga tillvägagångssättet för begäran om omprövning.

Efter att du lämnat in anmälan får du en kvittering om mottagande, spara det specifika lösenordet för anmälan där för att följa eventuella tilläggsfrågor och hur ärendet framskrider. Lösenordet kan kopieras eller fotograferas. Ärendet främjas med en noggrann beskrivning av orsaken till anmälan. Följ behandlingen av din anmälan här.

Anmälningarna behandlas i en arbetsgrupp som stadens jurist, interna revisor och arbetshälsochef tillhör. Vid behov använder arbetsgruppen experter. Den som gjort anmälan ges respons på eventuella åtgärder. Responsen ges inom tre månader från meddelandet om att anmälan har mottagits.

Vill du ge respons på stadens verksamhet och service?

I stadens elektroniska responskanal kan man lämna åtgärdsförslag, tack och klander som gäller stadens service. En länk till responskanalen: https://feedback.vaasa.fi/eFeedback/sv